Visa alla bilder

Porsche 911 Carrera 3.2 — 1987

Svensksåld fullutrustad Porsche i toppskick.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Porsche med full ägar- och servicehistorik i ett fantastiskt originalskick, aldrig renoverad eller lackerad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
611 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12591
ALVESTA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
550 - 590 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Porsche med full ägar- och servicehistorik i ett fantastiskt originalskick, aldrig renoverad eller lackerad."

Beskrivning

Detta fina exemplar köptes av första ägaren våren 1987 på VAG Porsche i Stockholm. Han hade då beställt en välutrustad bil med bland annat AC, el hissar, el manövrerade skinnsäten, el sollucka mm.
Hösten 1995 byttes den in hos Lasse Jönsson Porsche i Karlstad där nuvarande ägare köpte bilen våren 1996 och har använt den sparsamt sedan dess.
Bilen var inne på service vid 8938 mil hos JPS i Helsingborg 1998 och har sedan dess bara rullat lite drygt 1000 mil. Års service med oljebyte har givetvis gjorts kontinuerligt men finns inte dokumenterat i servicebok.
2007 registrerades bilen över på fadern då nuvarande ägare flyttade utomlands några år, han är nu tillbaka i Sverige men bilen står fortfarande på fadern.
En unik möjlighet att investera i ett toppexemplar i originalskick med full historik.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1987/1987 
  • Första registreringsdatum
    1987-04-16 
  • Avläst mätarställning
    101860 km 
  • Regnr
    DUJ454 
  • Chassinummer
    ZZZ91ZHS102123 
  • Kw / hk
    170 / 231 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 5-vxl 
  • Klädsel
    Svart skinn 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En mycket välskött bil där allt fungerar och bilen går toppenfint.

  • Skick interiör:

    Oklanderlig inredning med få bruksspår.

  • Skick exteriör:

    Originallacken från 1987 i mycket fint skick för sin ålder.

  • Skick helhet:

    Bilen har full historik och är svensksåld, körklar inför sommarens härliga turer. Besiktad 2020-03-27.

Fakta om modellen

I september 1973 genomgick 911:an den största yttre uppdateringen under tillverkningstiden. Nya stötfångare, anpassade efter lagkrav på USA-marknaden, förändrade bilens utseende, speciellt i kombination med att alltfler kromade dekorlister ersattes av svartlackerad dekor. Motorn förstorades återigen, nu till 2,7 liter. De tre grundmodellerna kallades nu 911, 911S och 911 Carrera.
Hösten 1976 fick Carrera-modellen en trelitersmotor, men redan ett år senare ersattes hela 911-programmet av en enda modell, 911 SC.
Under resten av sjuttiotalet satsade Porsche sina resurser på frontmotor-bilarna, medan 911:an lämnades utan uppdateringar. Avsikten var att med tiden ersätta den gamla svansmotor-modellen, men kunderna ville annorlunda och efterfrågan var fortsatt hög. Efter förändringar i företagsledningen hösten 1980 beslutade Porsche att lyssna på kunderna och åter satsa på 911:an. Första resultatet av nysatsningen visades på Internationella Bilsalongen i Genève 1982, när Porsche presenterade en tredje karossvariant, en helöppen cabriolet.
Hösten 1983 förstorades motorn en sista gång, till 3,2 liter och bilen bytte namn till 911 Carrera.
Den sista utvecklingen av den ursprungliga 911-serien blev den öppna Speedster, som tillverkades första halvåret 1989. Bilen var inspirerad av 356-modellen med samma namn och hade liksom sin föregångare en opraktiskt låg vindruta och en mycket enkel sufflett. Med tillverkningen av Speedstern gick den klassiska 911:an i graven, då efterträdaren Porsche 964 redan börjat tillverkas.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG