Visa alla bilder
Visa film

Opel Coach 1.2 — 1931

En mycket ovanlig bil som väcker uppmärksamhet. En av endast två stycken 1.2l Coach i Sverige enligt bilregistret.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Bilen är i mycket fint och välvårdat skick. En hel del dokumentation och historia följer med."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
92 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12621
VISBY
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Coach 1.2?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Bilen är i mycket fint och välvårdat skick. En hel del dokumentation och historia följer med."

Beskrivning

Bilen har svensk historia. Den registrerades första gången den 1 april 1932. Det finns tyvärr inga uppgifter om den förste ägare. Men däremot har man via riksarkivet fått fram uppgifter om de följande 13 ägarna fram till att bilen avfördes ur bilregistret den 29 december 1954. Sedan köptes bilen och restaurerades och därefter har den bytt ägare två gånger tills idag. Det äldsta utdraget ur fordonsregistret har anteckningar från åren 1938?1940. Då avfördes bilen ur registret. Efter kriget togs bilen in i registret, med samma registreringsnummer som innan. Bilen godkändes vid en besiktning den 28/11 1946. För tiden därefter fram till och med år 1954 finns fem utdrag ur fordonsregistret. Efter restaureringen finns registreringsbevis i original.
Bilen är mycket lättkörd och trevlig att köra. Växlarna går mjukt och fint trots osynkad låda. Man sitter även bra om man är lite längre tack vare de individuellt reglerbara stolarna. Som extra säkerhet finns säkerhetsbälten.


OBS! Ej fullständigt testad av BWA. Beskrivningen bygger på ägarens uppgifter. Vinnande budgivare får själv kontrollera och bedöma bilens skick innan den hämtas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1931/1931 
  • Första registreringsdatum
    1981-07-15 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    16 / 22 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och växellåda fungerar bra. Däcken är relativt gamla men utan torrsprickor. Bra mönster och rullar på fint. Mekaniska bromsar som fungerar utmärkt.

  • Skick interiör:

    Interiör i bra skick. Alla instrument – förutom hastighetsmätaren – fungerar.

  • Skick exteriör:

    Bra skick. Tecken på användning finns i form av mycket små märken och repor.

  • Skick helhet:

    Bilen restaurerades minutiöst mellan åren 1974 - 1981.
    Därefter har kontinuerligt underhåll och service gjorts.
    Detta styrks genom körjournal, fotodokumentation och en hel del litteratur. Bilen är restaurerad till originalskick. Det som avviker är baklampor av modernare slag samt säkerhetsbälten. Detta av trafiksäkerhetsskäl. Bilen har rullat ca 650 mil efter renoveringen.

    OBS! Ej fullständigt testad av BWA. Beskrivningen bygger på ägarens uppgifter. Vinnande budgivare får själv kontrollera och bedöma bilens skick innan den hämtas.

Fakta om modellen

Opel Coach tillverkades under åren 1931 - 1934. 1935 kom efterföljaren Opel P4. P4:an har en 1.1 liters motor, under året 1933 fanns också ett mindre motoralternativ på 1.0 liter. Efter Opel P4 lanserades Opel Kapitän år 1937.

Den här bilen har en 1.2L 4 cylindrig slidventilsmotor på 22 hk

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Lennart Ström

Mail: lennart@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 24 94 10

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Lennart Ström på telefon +46 705 24 94 10 eller maila till lennart@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG