Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 220 S Coupé — 1958

En vacker och eftertraktad femtiotalscoupé i ett brukat skick. LIte jobb att göra innan den kan tas i trafik igen.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Presentabelt bruksskick med en känsla av äldre renovering. Behöver en teknisk generell översyn. Förgasare, ljuddämpare och bromsar bland annat."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
213 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12587
STRÖMSNÄSBRUK
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
350 - 400 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Presentabelt bruksskick med en känsla av äldre renovering. Behöver en teknisk generell översyn. Förgasare, ljuddämpare och bromsar bland annat."

Beskrivning

Nuvarande ägaren köpte bilen i Skåne 1997. Där hade den rullat länge som entusiastbil och när vi sökte upp en av de förra ägarna berättade han att han faktiskt för bara någon vecka se'n hade hittat ett foto när bilen var bröllopsbil och undrat var den hade tagit vägen. Denne ägare hade då, i mitten på 90-talet, noterat att bilen hade en äldre renovering och det var förmodligen då den fick sin gräddvita färg. Färgkoden DB40 H har varit överlackad i motorutrymmet, men antyder nämligen att bilen var svart i original. Idag behöver bilen en bromsrenovering, byte av ljuddämpare, förgasarrenovering och en allmän service om man vill köra den som den är. Ett rullande objekt, helt enkelt, eller en bra grund för en finrenovering.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1973-05-04 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    GMB806 
  • Chassinummer
    8502935 
  • Kw / hk
    78 / 106 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har inte varit besiktigad se'n 2002 och det behövs en del jobb för att få den körbar i dagens bruksskick. Bromsarna bör renoveras, för närvarande är ledningarna klippta fram, då slangarna hade svällt och låst frambromsarna. En helrenovering av bromssystemet är därför nödvändig. I övrigt går bilen inte rent, förmodligen är det förgasarrelaterat. Vidare är ljuddämparen dålig.

  • Skick interiör:

    Sliten, men bevarad skinninteriör. Även här förefaller skinnklädseln vid en renovering ha blivit infärgad i en ljus nyans, då det idag verkar som en mörkare nyans träder fram bakom. Återigen, det går utmärkt att bevara den som den är, interiören skäms inte för sig.
    Reservhjulet saknas tyvärr, den nuvarande ägaren sålde det av misstag när någon letade efter ett dylikt och såg ett i garaget. När det var försent insåg ägaren att reservhjulet hörde till Merca-coupén.

  • Skick exteriör:

    Bilen har sannolikt fått en renovering på 80- eller 90-talet och det var förmodligen då den fick sin gräddvita färg. Färgkodsskylten säger DB 40 H i motorutrymmet, den ser ut att ha varit överlackerad i vitt, men det bör betyda att bilen var svart i original. DB40 är svart. Lacken idag är presentabel på håll och kan absolut brukas som den är.

  • Skick helhet:

    Bilen har en svensk historik, och vill man ta reda vad som hände före 1973, då den antagligen registrerades när det nya registret togs i bruk, går det säkert att ta reda på mer genom Riksarkivet. På det första registreringsbeviset från 1973 bör det gamla numret med länsbokstäver vara noterat. Den här coupén kan absolut göra tjänst som ett rullande objekt, eller vara en bra grund för en finrenovering.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG