Visa alla bilder

Mazda RX-7 Wankel — 1984

Ovanlig japanare i superskick, endast 4078 mil!

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Fantastisk samlarbil med endast några få bruksspår."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
110 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12652
ÖREBRO
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mazda RX-7?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Fantastisk samlarbil med endast några få bruksspår."

Beskrivning

Sparsamt körd entusiastbil som haft få försiktiga ägare. Aldrig rostlagad eller omlackerad, sällan man hittar bilar i detta skick. Det må ha varit tysken Felix Wankel som uppfann rotationsmotorn, men först genom fortsatt utveckling hos Mazda blev den driftsäker. Efter att ha försett ett antal olika bilar med wankelmotorer hittade Mazda 1978 rätt med sportbilen RX-7. Den var tvåsitsig med låg silhuett som en Camaro i miniatyr och hade periodens alla rätta attribut som ultralåg front med popupljus, hatchback och spoilers. Wankelmotorn gav den en högteknologisk image som konkurrenterna saknade. Det här var en sportbil som man både kunde pendla och rejsa med! En sådan bil måste man ju bara ha!

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1985-06-14 
  • Avläst mätarställning
    40780 km 
  • Kw / hk
    84 / 114 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint, fungerar utmärkt, välservad.

  • Skick interiör:

    Inredning i toppskick endast några bruksspår.

  • Skick exteriör:

    Fin originallack, aldrig rostlagad eller omlackad.

  • Skick helhet:

    En ovanlig bil i toppskick

Fakta om modellen

Mazda RX-7 är en 2-sitsig sportbil med wankelmotor och bakhjulsdrift.

RX-7 fanns med tre karossgenerationer i totalt 8 produktiosserier; Gen1,S1: 1977-80, Gen1,S2: 1981-83, Gen1,S3: 1983-85, Gen2,S4: 1986-1988, Gen2,S5: 1990-92, Gen3,S6: 1992-96, Gen3,S7: 1996-99, Gen3,S8: 1999-2002. Från S7 och till slutet av produktionen såldes Gen3 med några få undantag endast i Japan på grund av vissa emissionsregler och den vikande försäljningen i USA. Skillnaderna mellan årsmodellerna inom respektive generation är huvudsakligen kosmetiska och skillnader i utrustning, medan grundkarossen kvarstår. Gen3 är även känd som FD eller FD3S, Gen2 är känd som FC, FC3S och FC3C (cabriolet), medan Gen1 från början benämndes SA22 med en flytande övergång till FB, olika år på olika marknader i världen. Endast FC fanns som cabriolet, och FC var den enda Rx-7 som också tillverkades utanför Japan (i USA).

Motorer i RX-7 var Mazda 12A (1146 cc / 95-115 Hk) tillverkad mellan 1971 och 1985 och Mazda 13B (1308 cc / 105-280 Hk) tillverkad mellan 1974 och 2002. 12A-motorn hade med få undantag 4 insugsportar och förgasare, medan 13B hade 4 insugsportar och förgasare från början, men utvecklades för icke turboladdade motorer till att ha 6 insugsportar och insprutning från 1984 (i Japan såldes även 12A utrustade med 6 portar och insprutning). Turboversioner har från 1983 funnits av både 12A och 13B. Sista generationen fanns endast med överladdad 13B med sekventiell dubbelturbo, vilken i Japan också fanns som ett dyrare motoralternativ på Mazda-modellerna Cosmo och Luce, samt som budgetalternativ i Eunos Cosmo (Mazdas lyx-märke, jämförbart med Lexus från Toyota).

Motorn är populär bland hemmabyggare av bl.a. ultralätta/experimentflygplan, på grund av sin låga vikt och kompakta storlek, jämna gång, låga pris i förhållande till andra lämpliga motorer och fåtalet rörliga delar, vilket ger hög driftsäkerhet. Mazda RX-7 Gen3 är mycket känd inom streetracing-kretsar och medverkar till exempel i filmerna The Fast and the Furious och även uppföljaren 2 fast 2 furious. Bilen är också med i den kända svenska streetracingfilmen Getaway in Stockholm 5 där två bilar "tävlar" i Stockholms innerstad som ingår i kult-serien av filmer Getaway in Stockholm. En nackdel med RX-7:an (och andra wankelbilar) är att de kan dra mycket bensin vid höga varv, mycket mer än vanliga kolvmotorer, samtidigt som wankelmotorer vid laboratorieförsök har uppvisat lägre förbrukning än motsvarande kolvmotorer.

RX-8 räknas som ersättare fast den har en helt annan kaross. Rx-8 är kanske mest bekant för att vara 4-sitsig (2+2) med bakdörrar som öppnas i framkanten, även Rx-7 har i vissa delar av världen sålts som 4-sitsig, fast i dessa är det riktigt trångt i baksätet.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG