Visa alla bilder
Visa film

Ford Model T Runabout — 1912

En stenhård, söt och vacker representant från bilens barndom förkroppsligad i ett särdeles trevligt skick med massor av mässing och lång veteranbilshistorik.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"T-Fordar finns i många olika skepnader och variationer, det här exemplaret tillhör de lite mer exklusiva. Inte bara räknat i vacker detaljrikedom, utan även i kraft av sin ålder."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
190 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12544
STRÖMSNÄSBRUK
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Model T?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"T-Fordar finns i många olika skepnader och variationer, det här exemplaret tillhör de lite mer exklusiva. Inte bara räknat i vacker detaljrikedom, utan även i kraft av sin ålder."

Beskrivning

Tillägget "Runabout" har en slags körglädje inbakad i namnet, för det antyder ju till viss del att det här var en bil för, om inte vild, så i alla fall oplanerad nöjeskörning. Den har en tidig engelsk entusiastbilhistorik, stolt förkunnat med mässingsblanka plaketter på torpedplåten, och av högerstyrningen att döma är det också sannolikt att denna Model T hamnade i England som ny. Där har den så småningom fått leva ett långt entusiastbilsliv, man kan ju föreställa sig att en välutrustad T-Ford från förra seklets 10-tal rätt tidigt blev en samlarbil, även om det säkerligen fanns ett bra gäng kvar i livet under världskrigen. Den tillverkades ändå i över 15 miljoner exemplar. Men en Model T var hopplöst föråldrad i bortre ändan av sin produktionscykel i slutet på 20-talet. Det här exemplaret kom till Sverige från England 1978 och förädlades då varsamt. Nuvarande ägaren köpte bilen 2012. Det finns detaljerad dokumentation om skötsel och åtgärder på bilen, dessa följer givetvis med köpet. Och under pågående publicering kom det ett trevligt mail som kastade ännu mer ljus över bilens funktion, klurigheter och historik.
"Hej, jag köpte Forden i Essex och körde den till färjan i Felixstowe i lätt snöfall. Den väckte ett visst uppseende på kajen bland de moderna bilarna. Den är förmodligen från Fordfabriken i England som då (1911, vår anm.) var nyöppnad. Om man ställer tändning och kompression rätt och tändinställningsspaken är lite lös kan man starta motorn på ett okonventionellt sätt. Sparka till på bilen så flyttar sig spaken så det blir gnista och motorn startar. Jag lyckades med det ett par gånger. Om man backar blir bilen väldigt överstyrd. Första gången blir det en otrevlig överraskning men man lär sig.
Håkan Sandberg, första svenska ägare"

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1912/1912 
  • Första registreringsdatum
    1978-06-28 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    16 / 22 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell planetväxel 
  • Klädsel
    Konstläder 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är från en några år yngre bil, förmodligen från 1920. Det innebär också att det finns uttag för en elektrisk startmotor, vilken introducerades på modellen 1919. Det är liten procedur att starta efter ett längre stillestånd, till exempel för första vårturen. Ibland behövs det hjälp med lite bensin i tändstifthålen och ibland även draghjälp. Att veva igång motorn går lättare när maskineriet har arbetstemperatur. Den här bilen har både batteri- och magnettändning, det går att dra igång den på båda. Vidare är växellådan renoverad av den nuvarande ägaren och bromsbanden i lådan utbytta till rymdålderteknik, de är nämligen av kevlar. Du får tänka bort detta faktum om du mår dåligt av dylika moderniteter.

  • Skick interiör:

    Interiören är av naturligt konstruktionsmässiga skäl delvis integrerad med bilens yttre, men konstlädersoffan, trä- och mässingsratten och alla andra snygga detaljer gör att man som oinvigd model T-entusiast tyst kan sitta och njuta en bra stund för att upptäcka nya och spännande detaljer. Singelsätet i bakkant gör att tre personer kan färdas i vagnen, men som passagerare på det baksätet/sadeln/dynan gör man bäst i att hålla i sig hårt när kurvor och ojämnheter passeras i marschfarten 60 km/h.

  • Skick exteriör:

    En lack på den tiden då bilen var ny var inte det som blänkte mest, de var mässingsdetaljerna som stod för blinget. Tillsammans med ett lika vackert träarbete får man nästan en marin känsla. Suffletten, träekerhjulen och resten av alla detaljer ger ett vackert exteriört intryck. Det gäller även fram- och bakvagnskonstruktion som är tydligt exponerade. Vid körning inser man storheten i konstruktionen från tiden och det är lättare att förstå bilens betydelse och framgång i automobilens historia.

  • Skick helhet:

    En tidig Model T, Kronobergs läns äldsta bil enligt uppgift, i ett väldigt fint fungerande skick. Klenoder som dessa, de som ser ut som ett musieföremål, går trots allt utmärkt att fara ut på träffar och andra ärenden med. Detta förutsätter, för all del, att man får inhämta kunskap om vård, skötsel och handhavande av bilen, men den sortens kunskapsbörda är inte tung att bära.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2016-05-15
Ursprungsbesiktning: 1978-06-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1978-06-28
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 1997-06-17
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 4

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG