Visa alla bilder
Visa film

Dodge Six Royal Convertible Coupé — 1939

En långrenovering, kan man säga. Ägaren köpte bilen 1972 och färdigställde den 2010. Han har njutit av den tillräckligt nu, tycker han, det är dags för en ny ägare.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Trevligt renoverad och mera användbar i det här skicket än i ett perfekt superskick som ägaren eftersträvade i tanken vid början av renoveringen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
185 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12589
STRÖMSNÄSBRUK
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Dodge Six Royal Convertible Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Trevligt renoverad och mera användbar i det här skicket än i ett perfekt superskick som ägaren eftersträvade i tanken vid början av renoveringen."

Beskrivning

Lyxig fyrtiotalsjänkare, komplett med svärmorslucka. Vi låter ägaren berätta, han har skrivit en lång berättelse om renoveringen och historien.
"Jag köpte bilen i av Arne Herold i Kastrup, Danmark 1972-12-02. Bilen var då skrotad men komplett och i ett rimligt bra skick. På den tiden var det mycket dyrt att ta in en bil från annat land.
Först tull, sedan accis som beräknades på tjänstevikten och sedan moms på alltihop. Som tur var så hade det kommit nya regler för samlare som sade att man fick ta in en bil avgiftsfritt om bilen var mer än 30 år gammal och man tidigare hade en samling bestående av minst 3 st bilar som vardera var mer än 30 år gamla. Jag uppfyllde kraven och polisen Stig Johansson, Ryssby (själv ägare till en Dodge 2+2 Cab. 1934) utärdade ett intyg, varför jag slapp dessa kostnader.

Även om bilen var i ett sådanst skick att man kunde nöjt sig med en enklare renovering, så ansågs det på den tiden viktigt att renovera in i minsta detalj. Så jag började med att plocka ner bilen i småbitar, blästra ramen, blästra smådelar och lacka. Jag insåg inte vilket jobb jag dragit på mig. Vi flyttade en hel del, kartonger och plastpåsar med delar hamnade huller om buller. En del kom bort
och efter något år hade jag ingen aning om hur allt satt ihop. Familj, arbete och eget hus tog tid.

Blästringsarbetet av ram och karossdetaljer hjälpte min svåger Karl- Gustav Sjödahl, Vederslöv mig med. Motorn plockade hans kompis Tommy Svensson ner, rengjorde, slipade ventiler och bytte kolvringar. Smådelarna blästrade och lackade jag själv på kvällstid på min dåvarande arbetsplats
på Gislaved AB. Läderklädseln syddes upp av en tapetserare där på orten – tyvärr blev en del musätet under den fortsatta förvaringen och fick göras om.

Vi köpte en gård i Strömsnäsbruk 1981 och bilen, som nu var delvis sammansatt fick följa med dit och ställdes in i en lada. En yngre bilintresserad granne, Christer Gustafsson i Åsa, fick syn på bilen och började hjälpa mig med karossmonteringen. Karossdelarna lackades av Farmerpaint i Strömsnäsbruk, som gjorde ett gediget arbete. Sufflett beställdes från USA och den monterade jag själv.

Jag byggde ett nytt garage där bilen ställdes in och blev stående i flera år. Jag hade problem med huvudbromscylindern och elsystemet. Jag har ett brett bilintresse och ägnade den mesta tiden åt andra bilar som jag har.

2009 fick jag besök av Kjell Olsson som driver Transportmuséet i Olofström. Han har en duktig mekaniker från Polen knuten till muséet. Kjell tog med sig bilen hem och lät polacken göra bilen färdig.

Efter diverse strul med ursprungskontroll och MHRF-intyg kunde bilen slutligen godkännas av bilprovningen 2010-05-27. 38 år efter att jag köpte bilen! På grund av olämplig förvaring under den långa tiden och för höga ambitioner i förhållande till vad jag kunde klara, så är bilen inte i det superskick som jag eftersträvade. Men så här blev det."

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1939/1939 
  • Första registreringsdatum
    2010-07-01 
  • Avläst mätarställning
    63727 km 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den raka sidventilssexan går möjligtvis lite fett, men det är en justeringssak. I övrigt mullrar den fint tillsammans med resten av drivlinan. Men motorn blir snabbt varm och kokar ibland. Ägaren har bytt delar och försökt att åtgärda, men hittar inte felet.

  • Skick interiör:

    Skinnklädsel och hög åkposition. Stor vit ratt och frisk luft runt huvudet när den ljusa suffletten är nedfälld. Amerikansk fyrtiotalslyx i fin form.

  • Skick exteriör:

    Sedan renovering blev färdig 2010 har bilen fått rulla lite på veteranbilsrallyn och träffar. Bilen är snygg, blank och representativ. Suffletten kan manövreras med hydraulik, men den funktionen är inte inkopplad just nu.

  • Skick helhet:

    Gedigen historik och väldokumenterad renovering. Mycket bilder och berättelser. För en ny ägare handlar det endast om underhåll och vård.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG