Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Independence Sedan — 1931

Trettiotalare i ett i stort sett orört originalskick tillhör inte vanligheterna, och dessutom kryddad med ett tungt minne på bakdörr och skärm.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Snygg och presentabel trettiotals-Cheva med det mesta intakt och fungerande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
102 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12584
STRÖMSNÄSBRUK
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Snygg och presentabel trettiotals-Cheva med det mesta intakt och fungerande."

Beskrivning

Nuvarande ägare har kört bilen se'n 1999. Han berättar:
"Pålitlig bil som jag kört många veteranbilsrallyn med. Bilen är i stora delar orenoverad. Tyvärr har den fått en mindre buckla på vänster bakdörr och bakskärm, då ett föremål fallit mot bilen."
Det var ett tungt vapenskåp som stod lite obalanserat och föll vid en rangering i garaget. Nu är den skadan en del av bilens historia, och det förtar verkligen inte helhetsintrycket. Bilen som sådan utstrålar användarvänlighet. Att våga bruka den här sortens bilar från automobilens tidiga år, det ger en förståelse för kommande generationer, även för den som nu vurmar för 80- och 90-talets ikoner.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1931/1931 
  • Första registreringsdatum
    1931-01-01 
  • Avläst mätarställning
    53381  
  • Regnr
    EDR576 
  • Chassinummer
    XSSP1763 
  • Kw / hk
    37 / 51 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plysch 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Sidventilssexan känns stark och man förvånas över hur hopplös en sexvolts startmotor kan låta innan maskinen lättsamt och bestämt hoppar igång. Efter att ha kört och dokumenterat ett gäng amerikanska bilar från sent 20-tal och tidigt 30-tal undrar man om alla tillverkare använde samma underleverantör; alla pedaler och växelspakar ser likadana ut, och växellådorna känns likadana med sitt osynkade dubbeltramp. Kanske var det en standardisering för en god sak, för den lättkörda mobiliteten.

  • Skick interiör:

    Plyschinredningen känns fräsch trots sin ålder och även dörrsidorna i plysch håller samma standard. Lacken på den plåtiga instrumentpanelen håller också en bra finish. Det virkade överkastet däremot, med mönstret/texten "Chevrolet 1931" invirkat och hängande över baksätets ryggstöd, känns nog ändå som senare gåva till bilen.

  • Skick exteriör:

    I stort sett en originallack, men skärmarna lär vara omlackerade. Vapenskåpet som föll mot bilen har lämnat ett jack i vänster bakskärm och vänster bakdörr. Det svåra valet mellan att bevara eller lackera om lämnar den nuvarande ägare med en varm hand till en eventuell ny ägare.

  • Skick helhet:

    Generationen som drömde om de hårda amerikanska trettiotalsbilarna minskar naturligt i antal, men samtidigt kan yngre generationers entusiaster uppskatta sådana här exemplar där ett användarvänligt och tidstypiskt skick lockar till ägande och brukande. Då kan dessa bilar ut och rulla med en ny sorts osentimental körglädje.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG