Visa alla bilder

Opel Commodore GS/E Coupé 2.5 6-cyl — 1970

Unik Commodore GS/E i orört originalskick med renoveringsbehov.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En orörd originalbil med alla svåra delar i behåll, kräver svetsjobb och ny lack samt genomgång av det mekaniska. Efter detta är gjort har man en mycket eftertraktad och svårfunnen entusiastbil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
113 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13341
PERSTORP
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Commodore GS/E Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En orörd originalbil med alla svåra delar i behåll, kräver svetsjobb och ny lack samt genomgång av det mekaniska. Efter detta är gjort har man en mycket eftertraktad och svårfunnen entusiastbil."

Beskrivning

Förste ägaren till denna bil arbetade på 60 och 70-talet i Tyskland, där köpte han denna ny på firma Radlmayer i München 1970 och brukade den där till 1972 då han flyttade hem till Sverige.
Den kördes av samma ägare under några år och fick bland annat ny lack i mitten av 70-talet då den gamla var blekt. Bilen ställdes undan 1978 med 9778 mil på mätaren i ett torrt garage och hade inte rörts sedan dess fram till nuvarande ägare köpte den 2017.
Nuvarande ägare är bekant med förste ägaren och har velat köpa bilen i många år men fått nobben tills 2017 då utrymmet den stod i skulle användas till annat, då blev affären av.
Då bilen trillade ur registret på 80-talet så har den "gått under radarn" för de personer som har sökt via bilregistret efter en sådan här, den har inte funnits. Handlingar är framtagna
för att utföra en ursprungskontroll.
Då nuvarande ägare känner att tiden inte räcker till för att renovera detta unika objekt så
så väljer han att sälja vidare till någon Opel entusiast.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    97 782 km 
  • Kw / hk
    110 / 150 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 4 vxl 
  • Klädsel
    Svart 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går runt men är inte startad, har stått sedan 1978 så det behövs en genomgång av hela bilen.

  • Skick interiör:

    Mycket fin och hel originalinredning som behöver en rekond, endast golvmattan är dålig. Hatthyllan intakt inga högtalarhål.

  • Skick exteriör:

    Lackerades om på 70.talet, bra gjort men tyvärr har det bildats sprutspackel blåsor på höger sida, kräver ny lack. Bra krom, originalfälgar behöver lackeras.
    Vinyltak i fint skick, har släppt lite ovanför dörrarna. Rost finns i tröskellådor samt under bilen, se bilder.

  • Skick helhet:

    Perfekt objekt då ingen har svetsat eller skruvat med bilen sedan den ställdes av 1978, har ett högt värde när den blir klar.

Ägarens kommentar

Golvmattan är bara den främre som är blekt den bakre är bra, den är delad under stolarna. Bagageluckan undre kant rostskada. Följande saknas: Emblem vänster framskärm saknas COMMODORE och GSE. Emblem höger framskärm saknas GSE. Glas till innerbelysning saknas. Nedre krom list höger sida tröskellåda saknas. Centrum kåpor fälgar 4st saknas. Batteri saknas. Spolarbehållaren är inte original.

Fakta om modellen

Commodore A (1967-71)
Opel hade tillverkat Rekord-modellen med sexcylindrig Kapitän-motor sedan 1964. Till 1967 blev denna en egen modellserie som Commodore A. Bilen skiljde sig från den enklare syskonmodellen genom ny kylargrill, mer kromutsmyckning och mer exklusiv inredning. Förutom sedan-modellen fanns bilen med en ovanligt lyckad coupé-kaross.

Commodoren hade en ny generation motorer, med kamaxeln placerad i cylinderhuvudet. Kamaxeln låg vid sidan av ventilerna, till skillnad från en SOHC-motor, och öppnade dessa via vipparmar. Denna motor fanns kvar i olika Opel-modeller fram till mitten av 1990-talet.

Tillverkningen uppgick till 156 497 exemplar.

Versioner:

Modell Motor Cylindervolym Effekt Bränslesystem
2,2 6-cyl radmotor ohv 2239 cm³ 95 hk Enkel förgasare
2,5 S 6-cyl radmotor ohv 2490 cm³ 115 hk Enkel förgasare
2,5 GS 6-cyl radmotor ohv 2490 cm³ 130 hk Dubbla förgasare
2,5 GSE 6-cyl radmotor ohv 2490 cm³ 150 hk Bosch bränsleinsprutning
2,8 GS 6-cyl radmotor ohv 2784 cm³ 145 hk Dubbla förgasare

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen för att boka en tid för visning.

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter att auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG