Visa alla bilder
Visa film

Lancia Delta HF Integrale Grp A rally — 1987

En rally-ikon från åttiotalets senare del i klassen Grupp A 4WD, pensionerad för bara några år sedan, men fortfarande en bil som inte räds lite aktivt liv på specialsträckorna.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Trevligt, osminkat och omhändertaget skick på ett exemplar från ett tidigare dominerande varumärke i genren."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
197 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13364
MÖLNLYCKE
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lancia Delta HF Integrale?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Trevligt, osminkat och omhändertaget skick på ett exemplar från ett tidigare dominerande varumärke i genren."

Beskrivning

Det här exemplaret är byggt från en seriebyggd gatbil ur homologeringsserien – som alla Grp A-Delta HF Integrale, även fabriksbilarna – och den är byggd i Sverige, men med ordinarie exklusiva fabriksdelar från dåtidens tävlingsavdelning hos Lancia; motor, låda, diffar, fram-och bakvagn är identiska med åttiotalets fabriksbilar. Bilen registrerades i Sverige 1989 och fick sina FIA-handlingar som Grupp A rallybil 1988. Med ett HTP (Historic Technical Passport) är det här en vinnarbil i historiska rallytävlingar arrangerade enligt FIA Appendix K-regeln.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1987/1987 
  • Första registreringsdatum
    1989-08-03 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    220 / 300 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell dogbox 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Även om motorn inte har gått så många mil på transport- och specialsträckor, är ett kamremsbyte ett måste innan man ens startar den här maskinen, och det på grund av remmens ålder sedan bilen ställdes 2013. I övrigt, och enligt uppgift, är allt annat mekaniskt i fint fungerande och rejält skick.

  • Skick interiör:

    En tydlig och prydlig representant från en rallybils interiör på åttiotalet. Osentimentalt och funktionellt utan någon större tanke på snygg design eller fin ergonomi. Men det är helt, rent och omhändertaget på rätt sätt.

  • Skick exteriör:

    Den väldigt Kermit-gröna uppenbarelsen är en ovanlig färg i rallysammanhang, men det döljer inte att det är en fräsch representant av en väldigt framgångsrik biltyp i dessa sammanhang. Hjulmuttrarna har rallybrukad charmig ytrost och det ingår ett gäng fälgar i ett ytfinish-varierande skick tillsammans med en extraljussramp och en backspegel i rätt färg.

  • Skick helhet:

    Ägaren pensionerade bilen 2013 och den har inte rullat mer än 20 mil specialsträckor se'n motorn renoverades. En rallyikon i ett värdigt, snyggt och försiktigt tävlingsbrukat skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2015-01-31
Ursprungsbesiktning: 1989-08-03
Datum i trafik första gången: 1989-08-03
Senast godkända besiktning: 2001-03-27
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen för att boka en tid för visning.

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter att auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG