Visa alla bilder

De Dion Bouton ID — 1921

Vacker och rar förkrigsbil med delvis ett namn vars bärare senare kom att utveckla en bakaxelkonstruktion vilken fick just det namnet.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Trevligt och fint renoverat utställningsskick. Oregistrerad utan handlingar eller äldre dokument."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
240 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13305
ARVIKA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 300 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman väst
Skicka meddelande

"Trevligt och fint renoverat utställningsskick. Oregistrerad utan handlingar eller äldre dokument."

Beskrivning

Utställningsbil på Arvika Fordonsmuseum och står utställd på övervåningen. Budgivare kan titta på bilen under muséets öppetider och tidigast hämta den tidigast den 10/5, den lyfts ner med truck just denna dag. Senaste hämtningsdag är 17/5.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1921/1921 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    91723 km 
  • Regnr
     
  • Chassinummer
    1311 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vinröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ser vettig och bra ut i alla detaljer. Bör kunna startas efter en översyn.

  • Skick interiör:

    Hel och fin inredning med skinnklädsel. Bedöms vara renoverad på sextio- eller sjuttiotalet och alltjämt i väldigt bra skick.

  • Skick exteriör:

    Mycket fint utställningskick på lack, krom, mässing och alla detaljer.

  • Skick helhet:

    Ovanlig och spännande bil från bilens barndom, och i synnerhet intressant med tanke på namnet på en av konstruktörerna. Inga registreringshandlingar, men museiförvaringen kan tjäna som grund för en godkänd ursprungskontroll.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Bilen säljs oregistrerad som utställningsobjekt. Gamla registreringshandlingar saknas. Köparen får ett kvitto av Bilweb Auctions AB, där det framgår att ägaren har ägt bilen i drygt 30 år och att bilen tillhört ett museums samlingar. Med dessa underlag får köparen själv försöka registrera bilen om denne så önskar. Läs mer på https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/

Fakta om modellen

Greve Albert de Dion ingick i 1883 ett samarbete med Georges Bouton och dennes svåger Trépardoux. Avsikten var att bygga motordrivna fordon, men 1887 lyckades firmans trehjuliga, ångdrivna personbil komma upp i den svindlande hastigheten 65 km/h. 1893 började De Dion-Bouton experimentera med bensindrivna motorer. Försöken ledde till den första riktiga användbara bensinmotorn, som kom att licenstillverkas av flera andra företag i såväl Frankrike som i Tyskland. Innan dess hade dock Trépardoux, som var en häftig motståndare till bensindriften, lämnat firman 1894. Strax före sitt avhopp konstruerade Trépardoux den berömda “De Dion-bakaxel”, en bakhjulsupphängning där kraften överförs av drivaxlar med knutar i både ändar, medan fordonets vikt tas upp av en stel axel, som även bär upp hjulen. (Denna axelkonstruktion presenterades som en stor nyhet av Volvo vid introduktionen av 340-modellen 1976).

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen för att boka en tid för visning.

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter att auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG