Visa alla bilder
Visa film

BMC Austin Cooper S 1071cc — 1964

En mycket smakfullt modifierad Cooper S 1071 cc. De flesta avstegen från original är tidstypiska och kunde göras under bilens tidiga år. Paddy Hopkirk vann Monte Carlorallyt 1964 i en 1071 Cooper S.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En mycket ovanlig variant av den klassiska Cooper S:en i ett mycket bra renoverat skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
435 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13565
ENKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
320 - 360 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman mitt och norr
Skicka meddelande

"En mycket ovanlig variant av den klassiska Cooper S:en i ett mycket bra renoverat skick."

Beskrivning

Denna 1071cc Cooper S har en trimmad originalmotor med original växellådshus renoverat av Minispecialisten Jana Motors. Oljekylare, justerbara Spax stötdämpare, justerbar camber och caster samt ett Hi-Lo kit för justerbar höjd. Bromsarna är uppgraderade med fyrkolvsok fram och ventilerade aluminiumtrummor bak. Moderna fast tidstypiska aluminiumfälgar är monterade för lägre ofjädrad vikt. Även en Moto-Lita sportratt finns för att lättare kunna matcha bilens uppgraderade vägegenskaper.

Bilen finns att beskåda hos Mels Garage, Åkerbygatan 4, 745 37 Enköping.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-03-02 
  • Avläst mätarställning
    87000 km 
  • Regnr
    GRR188 
  • Chassinummer
    487511 
  • Kw / hk
    51 / 69 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Surf Blue/Old English White 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mycket bra skick.

  • Skick interiör:

    Mycket bra skick.

  • Skick exteriör:

    Mycket bra skick.

  • Skick helhet:

    Mycket bra skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-05-19
Ursprungsbesiktning: 1964-03-02 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1964-03-02
Senast godkända besiktning: 2018-05-19
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Detta är den första typen av Mini Cooper S. Den kom 1963 och fanns till och med 1964.

Lite historia om hundkojan:

De tillverkades under BMC:s paraply med namnen Austin och Morris samt lyxversionerna Wolseley och Riley. Det kallades för "badge engineering” eftersom man i stort bara bytte lite namnskyltar och grillar. Den första hundkojan eller Mini som de kallades för i övriga världen presenterades 1959. Den var revolutionerande tackvare sin smarta och platsbesparande konstruktion som Alec Issigonis var ansvarig för. Issigonis tanke var att det skulle vara en enkel och billig bil med bra vägegenskaper. Det blev det också. En som verkligen uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingstall med formelbilar i högsta ligan. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till.

1961 fick tillslut John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 1071cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275cc och 970cc samt en mer civiliserad motor för gatan för 998cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. Det fanns alltså en mini för varje klass.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Enköping

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mel's Garage Enköping
+010-209 95 45
garage@mels.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-06-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG