Visa alla bilder

Porsche 911T Targa 2,2 — 1970

En klassisk tidsikon från Porsche. Denna bil är i ett bra bruksskick men potentialen till förbättringar finns. Kanske som en rullande renovering beroende på ambitionsnivå.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En klassiker med förbättringspotential. En rekonditionering kommer att höja helhetsintrycket väsentligt. En hel del småsaker att förbättra utan speciellt stora kostnader."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
28 AUG 11:20
175 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18639
ASKERSUND
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 140 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 176 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
20098
23 AUG 14:06
175 000 SEK
30269
23 AUG 11:27
160 000 SEK
20098
23 AUG 09:49
150 000 SEK
30269
23 AUG 09:36
141 000 SEK
20098
23 AUG 09:14
140 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Porsche 911T Targa?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En klassiker med förbättringspotential. En rekonditionering kommer att höja helhetsintrycket väsentligt. En hel del småsaker att förbättra utan speciellt stora kostnader."

Beskrivning

Denna bil importerades 1985 och hamnade i Örebro Län där den finns än idag. Bilen karossrenoverades under 90-talet då den också fick ny lackering från grönt till rött. Det tidigare gröna kan endast upptäckas i bagaget mot torpedväggen. Döljs dock av bagagerumsmattan. Bilen plåtbreddades vid denna tid och fick också en annan front med spoiler. Även den så klassiska vingen bak monterades. Bilen besiktigades senast 2022 för all framtid. Den fick då också en genomgående service med oljor, stift mm. Bilen har sedan dess körts mycket lite och en uppstartsservice och ev. genomgång av bromsar är att rekommendera. Det finns en hel del småsaker att förbättra på bilen enl nedanstående beskrivning. Det avlästa miltalet kan ej garanteras då mätaren troligen slagit runt.

Bilen är ej inspekterad på lyft. Pärm med diverse dokumentation finns att tillgå.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1986-09-05 
  • Avläst mätarställning
    11645 km 
  • Regnr
    LDT427 
  • Chassinummer
    9110111818 
  • Kw / hk
    92 / 125 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Halvläder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går jämt och fint i gången. Vi kallstart rycker den lite blått vilket går över inom några få sekunder. Att ta i beaktning är att bilen hade stått ostartad en längre tid vid besikningstillfället. Ett mindre oljeläckage finns som vi misstänker kan vara från en packbox. Vanligt på dessa Porschemodeller. Bromsar tar bra inräknat handbroms. Varvräknaren är ej i funktion men övriga tekniska funktioner är i sin ordning.

  • Skick interiör:

    Fin och hel i klädselytorna. Vänster bakre ryggstöd fälls ned då fäste saknas. I sittytan på nämnda säte finns fläckar. Fin instrumentbräda dock med en del limrester på luckan till handskfacket. Dörrpaneler samt mattor i bra bruksskick. Genomgående ostädad vid besiktningstillfället så en rejäl rekonditionering bör göras som då kommer att höja helhetsintrycket flera klasser. Fint i bagaget men mattan behöver sättas fast. Fjädrarna till bagageluckan har tröttnat och behöver bytas. Reservhjul och dubbla nycklar finns.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad som sagts tidigare. Det finns en del mindre lackbubblor på bilen. Säkert orsakat av en sprutspacklig innan lackering. Färgsläpp vid framkant på de breddade bakskärmarna (däcksprut). Skavmärken på den främre spoilern. Blank i lackeringen men en polering skulle ge ytterligare glans. Fina glasytor. Fönsterlisterna är till viss del spruckna på sina ställen. Oxiderade fälgar med bra däck som dock är till åren komna.

  • Skick helhet:

    Ett helt ok helhetsintryck i denna Porsche. En uppfräschning, byte av lite mindre detaljer förbättrar intrycket. Bilen är i körklart skick och den kan definitivt brukas omgående. Kanske kan den bli en rullande renovering, allt efter ambitionsnivå.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1999-04-23
Ursprungsbesiktning: 1986-07-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1986-09-05
Senast godkända besiktning: 2022-09-05
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Porsche 911T från 1970 är en betydelsefull modell inom Porsche-historien. Här är en översikt över dess historik och viktiga egenskaper:

Porsche 911 introducerades 1964 som en efterträdare till Porsche 356. Den blev snabbt populär och etablerade sig som en av de mest ikoniska sportbilarna genom tiderna.

År 1970 var en viktig tid för Porsche 911-serien. Denna modell introducerade den nya 2,2-liters motorn, vilket gav bättre prestanda jämfört med de tidigare 2,0-liters motorerna.

"T" i 911T står för "Touring". Denna variant var avsedd att vara en mer prisvärd och lättare version av 911, med en fokus på komfort och körglädje snarare än ren racingprestanda. 911T erbjöd ett bra balans mellan prestanda och användbarhet, vilket gjorde den populär bland köpare.

1970 års 911T var utrustad med en 2,2-liters sexcylindrig motor som producerade cirka 125 hästkrafter. Denna motor var känd för sin hållbarhet och responsivitet, vilket gjorde bilen mycket njutbar att köra.

Designen av 1970 års 911T behöll de klassiska linjerna från tidigare modeller, med en distinkt bakparti och runda strålkastare. Interiören var enkel men elegant, med fokus på förarens upplevelse.

Med sin lätta konstruktion och kraftfulla motor kunde 911T accelerera snabbt och erbjuda en dynamisk körupplevelse. Den var känd för sin stabilitet och precision i kurvor, vilket gjorde den till en favorit bland både entusiaster och vardagliga förare.

Idag är Porsche 911T från 1970 en eftertraktad klassiker bland bilsamlaren. Dess kombination av stil, prestanda och historisk betydelse gör den till en populär val för entusiaster som söker en äkta Porsche-upplevelse.

Även om 911T inte var den mest extrema racingversionen av 911, användes den framgångsrikt i olika motorsportevent och har en plats i racinghistoriken, vilket ytterligare ökar dess attraktionskraft bland samlare.

Sammanfattning

Porsche 911T från 1970 representerar en viktig del av Porsches arv och är en älskad bil bland både klassiska bilentusiaster och samlare. Med sin tidlösa design, imponerande prestanda och rika historia är den en sann ikon inom sportbilsvärlden

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Askersund

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund
+46 705 34 79 00
peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG