Visa alla bilder
Visa film

BMW Z3 M Roadster 3,2 — 1997

Rolig körmaskin med en av de bästa motorerna från varumärket, här i ett använt och lite fixat skick av chassi och yttre kosmetik.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket körglad prestanda för pengarna och ett yttre att inte vara orolig för. Det senare är också ett bra värde för en bil som inte vill annat än att utforska gränser."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
28 AUG 10:00
83 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18595
KUNGSBACKA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
230 - 260 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 84 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28646
23 AUG 03:12
83 000 SEK
28646
23 AUG 03:11
82 000 SEK
1300
23 AUG 01:03
81 000 SEK
4627
22 AUG 23:53
80 000 SEK
28646
22 AUG 22:42
59 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW Z3 M Roadster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket körglad prestanda för pengarna och ett yttre att inte vara orolig för. Det senare är också ett bra värde för en bil som inte vill annat än att utforska gränser."

Beskrivning

Den kom till Sverige från Tyskland på våren 2002 och de flesta av modifieringarna gjordes av en ägare i Tyskland; KW-chassit, fälgar, avgassystem, spoilerläppar och musikanläggning. Den nuvarande ägaren har adderat Powerflexbussningar och har gjort en lite mer aggressiv setup av chassit (bild). Under ett utforskande banbesök, med en fuktig kantsten och därmed också ett räcke, fick bilen några smärre skador på huv, höger framskärm, höger tröskel och front. Ägaren visar spåren med en skamsen min, men att känna på gränserna på racerbanan med en så'n här bil är det enda vettiga sättet att ta reda på bilens sanna jag. Senaste godkända besiktningen gjordes 2025-05-15.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1997/1997 
  • Första registreringsdatum
    2002-06-04 
  • Avläst mätarställning
    170 178 km 
  • Regnr
    TBP595 
  • Chassinummer
    WBSCK91040LD21138 
  • Kw / hk
    236 / 321 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn har ett välbekant ljud och en karaktär som bara en vass rak sexa kan förmedla. Växellådan känns även den välbekant exakt och den förhållandevis nya kopplingen (2021, vid 16 000 mil) biter tidigt och tydligt. Chassit är inställt för en piggare känsla på kurviga vägpartier och för bankörning. Den inställningen tillsammans med de bredare hjulen gör bilen lite lovgirig rakt fram på till exempel en spårig motorväg. Ägaren jobbar med motorutveckling på Volvo och har skött mycket av servicen själv, och dessutom tätare än nödvändigt. Bilen har stålomspunna bromsslangar och nya Pirelli P Zero 2025 fram. Ägaren pekar på ett par småfel värda att nämna; läckande däckventiler fram och en ojämn funktion i dörrkontakt som detekterar stängd dörr på förarsidan.

  • Skick interiör:

    Fina skinnstolar med ett sedvanligt instegsslitage på förarsätets vänstersida. En tidigare ägare har installerat en musikanläggning med en subwoofer i passagerarutrymmet, slutsteg och extra kablar under mattan i bagageutrymmet. Samma ägare monterade också tre extra instrument och vinylmålade svart på växelspaksdamaskens sarg (original krom), avläggningsfacket (original rött) i mitten och parkeringsbromsens knapp (original krom). AC blåser inte kallt och dess knapp/reglage är lite sprucken.

  • Skick exteriör:

    Presentabel och minst sagt ett yttre uttryck med en potent karaktär, men det finns några småskador och några repor att hitta. Frontens inpassning är lite ojämn efter banbesökets räcke och ägaren menar att det finns en nyansskillnad på de om lackerade delarna, även om vi vid dokumentationen får anstränga oss för att se just den skillnaden.

  • Skick helhet:

    Prisvärd i ett välanvänt, men också i ett omhändertaget skick, med olika möjligheter och riktningar att ta. Bygg vidare, behåll eller återställ till originalskick. Oavsett riktning är idag Z3 M Roadster en klassiker med en extra tydlig och omaskerad körglädje.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-05-11
Ursprungsbesiktning: 2002-05-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2002-06-04 (970724)
Senast godkända besiktning: 2025-05-15
Besiktigad tom: 2026-07-31
Årsskatt: 2413 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

BMW Z3 M Roadster lanserades 1997 som den hårdaste och starkaste versionen av den lilla Z3-roadstern. Den fick den fina motorn från M3:an, bredare kaross, aggressivt utseende och fyra avgaspipor – en kompakt sportbil med ett lätt överdimensionerat hjärta. Produktionen pågick fram till 2002, och idag är modellen en uppskattad modern klassiker känd för sin kombination av charm, råstyrka och lagom galen körglädje.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kungsbacka

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG