Visa alla bilder
Visa film

Triumph TR5 PI — 1968

Triumph TR5 PI (Petrol Injection) är en sällsynt pärla som ursprungligen såldes i Sverige. Denna bil är i utmärkt skick och har genomgått en renovering i mitten av 1990-talet.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den nuvarande ägaren köpte bilen för 27 år sedan och har sedan dess haft den i sin samling. Den har regelbundet servats och underhållits för att upprätthålla topprestanda. Motorn startar omedelbart och går jämnt, medan växellådan utan överväxel växlar smidigt. Bromsarna är pålitliga, och bilen har en fantastisk vägkänsla—en sann förarbil. Det senaste större arbetet som utfördes var ett byte av kopplingen. Bilen är befriad från besiktning för alltid och redo att köras hem."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
275 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17444
KVÄNUM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph TR5 PI?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den nuvarande ägaren köpte bilen för 27 år sedan och har sedan dess haft den i sin samling. Den har regelbundet servats och underhållits för att upprätthålla topprestanda. Motorn startar omedelbart och går jämnt, medan växellådan utan överväxel växlar smidigt. Bromsarna är pålitliga, och bilen har en fantastisk vägkänsla—en sann förarbil. Det senaste större arbetet som utfördes var ett byte av kopplingen. Bilen är befriad från besiktning för alltid och redo att köras hem."

Beskrivning

Denna TR5 PI är svensk, vilket är ganska sällsynt då de flesta av dessa bilar såldes i Storbritannien och USA, och färre än cirka 40 finns kvar på svenska vägar. Denna bil är särskilt eftertraktad eftersom den har PI (Petrol Injection), och TR5-modellen var en av de första personbilarna från den eran med bränsleinsprutning. Nuvarande ägare köpte bilen 1997, och den tidigare ägaren genomförde en fullständig renovering av bilen i mitten av 1990-talet, med några renoveringsbilder bifogade (se bilder). Under de 27 åren av ägarskap har lädersätena renoverats, cabriolet-taket bytts ut, och slitna delar har konsekvent ersatts för att hålla bilen i toppskick. Bilen kommer med viss äldre dokumentation, inklusive en kopia av det ursprungliga registreringsbeviset.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-07-09 
  • Avläst mätarställning
    81817 km 
  • Kw / hk
    110 / 150 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen körs fantastiskt och låter otroligt, utan några ovanliga ljud och med utmärkt väghållning. Det är den perfekta förarbilen, garanterad att väcka uppmärksamhet var du än kör. I perfekt skick och redo att köras iväg, dessutom befriad från besiktning för alltid. Bilen har fina originalfälgar, bra däck och ett bagageräcke som ytterligare förstärker dess charm.

  • Skick interiör:

    Interiören är ren och väl underhållen, med fina lädersäten som visar typiska åldersrelaterade slitage men utan skador. Mattan och dörrpanelerna är i gott skick, och den träklädda instrumentpanelen är snygg, med en liten naggning nära blinkerslampan. Resten av mätarna är original och fullt fungerande, och bilen är också utrustad med en äldre radio.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak, utan tecken på bucklor eller rostproblem, och har ett mycket fint tak och ett avtagbart skyddsöverdrag. Underredet är rent och snyggt utan rostproblem. Lacken är ljus och ren, även om det finns några äldre små bättringar och några sprickor i lacken på den bakre skärmen (se bilder). En av de bakre skärmarna verkar vara av plast, troligen på grund av en renovering för cirka 30 år sedan när metallskärmar var svårare att hitta. Kromdetaljerna runtom är ljusa och glänsande, med mindre oxidation på vissa ställen.

  • Skick helhet:

    Detta är förmodligen den snyggaste Triumph-modellen i sitt segment, som kombinerar både stil och körglädje med sin 6-cylindriga motor. Den är en ren njutning att köra och ser fantastisk ut, med ingenting som behöver åtgärdas på många år. Vrid bara om nyckeln och njut av färden.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1997-03-07
Ursprungsbesiktning: 1968-07-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1968-07-09
Senast godkända besiktning: 2017-09-28
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kvänum

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG