Visa alla bilder
Visa film

Volvo 144 De Luxe B20 — 1974

En klassisk 50-åring och säkerhetsikon från det färglada 70-talet.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig vagn i den klassiska färgkombinationen för 1974, när de kraftigare stötfångarna gjorde entre. Det var också det sista året för 140 serien. Fast redan här kunde vi se en föraning av den nya 240-serien. Den här vagnen är i stora delar i originalutförande och fungerar fint men det finns detaljer att åtgärda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
35 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17414
BOTKYRKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 144 De Luxe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig vagn i den klassiska färgkombinationen för 1974, när de kraftigare stötfångarna gjorde entre. Det var också det sista året för 140 serien. Fast redan här kunde vi se en föraning av den nya 240-serien. Den här vagnen är i stora delar i originalutförande och fungerar fint men det finns detaljer att åtgärda."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i september 1974 och har enligt uppgift haft sex registrerade ägare. Nuvarande ägare förvärvade bilen i maj 1999 och har således ägt den under halva dess levnad. Han har renoverat bromsar runt med klossar, skivor, ok och bromsbromsledningar. Även förgasaren är renoverad. Avgassystemet är bytt och den har breddade originalfälgar med nyare däck runt om. Med bilen följer diverse dokument såsom kvitton och äldre besiktningsprotokoll. Hur långt bilen har gått, är lite osäkert då mätarhuset har bytts. Enligt uppgift bör det dock vara kring 14.000 mil. Bilen är körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    1974-09-03 
  • Avläst mätarställning
    109,784 km 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Orange 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint i motor och drivlina. Automatlådan fungerade väl och kickkdown svarade bra. Styrning och bromsar fungerade också väl. Färd och provkörning upplevdes lugnt och relativt stabilt. Ej kontrollerad på lyft men de vitala delarna föreföll vara i gott skick och inga kommentarer från bilprovningen. Däremot finns det partier i nederkanter, trösklar och hjulhuskanter som bör ses över.

  • Skick interiör:

    Inredning i gott skick med normalt bruksslitage för en 50-åring. Bra dörrsidor, paneler, innertak och mattor. Stolar och baksäte med småskador. Instrumenttavla, reglage och el-funktioner föreföll fungera som det är tänkt. Fanns någon spricka i bräda och ratt. Utrustad med original varvräknare. Nyare stereo och högtalare runt om. Vid provkörning glömde vi panelen men den monterades när vi var hemma igen och den fungerade.

  • Skick exteriör:

    Kaross med lackering som har slitage och lagningar samt några begynnande "rostrosor" men som ändå håller en hygglig nivå. Breddade fälgar med bra däck. Motor- och bagageutrymmen i originalskick med normalt bruksslitage.

  • Skick helhet:

    Volvo 144 från 1974 är en speciell vagn där Volvo fortsatte att utveckla sitt säkerhetstänk. Den här vagnen har den speciella färgkombinationen som många förknippar med just årsmodell 1974. Nu har den nått 50-års status och är värd ett högtidstal. Mekaniskt förefaller den fungera väl men det finns att detaljer att åtgärda och ny ägare får sätta nivån. En svensk klassiker är det och en motorhistorisk intressant vagn ur flera aspekter.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-07-11
Ursprungsbesiktning: 1974-06-13 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1974-09-03
Senast godkända besiktning: 2023-07-12
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

När Volvo lanserade modell 140 hösten 1966, årsmodell 1967 började en ny era för företaget från Hisingen. Tidigare vagnar från Göteborgarna var inspirerade av det amerikanska bilmodet för att med Amazon och P1800 ta influenser från Italien. Nu blev det en stram och relativt vinkelrät design som kan sägas spegla ett modernt skandinaviskt uttryck. Redan i juni 1960 påbörjades arbetet med projekt P660 som senare fick beteckning 1400 och till slut modell 140. Tidigt i processen hade Volvo beslutat sig för två- , fyra- och femdörrarsversioner. Med Jan Wilsgaard i spetsen för designteamet fick de till en långlivad och tidlös design som höll från 1966 och fram tom 1993 när modell 240 togs ur produktion. Redan från start visade Volvo att de nu tog täten i säkerhetsarbetet. När modellen kom hade den bl.a. ett tvåkrets bromssystem, skivbromsar på alla hjul, delad kollapsbar rattstång som när olyckan var framme inte for upp mot föraren utan "gick av". Vindrutan var av lamelltyp som var elastisk. Runt passagerarna hade man en "störtbur" av lådbalkar och stötupptagande zoner i fram och bakparti. Dörrar fick säkerhetslås, backspegeln var fjädrad och stolarna sinnrikt konstruerade för att minska skador såsom whiplash. Tidigare hade olika säkerhetsarrangemang, framför allt i USA, setts som ett tecken på att en bil inte var säker nog men nu vände denna uppfattning världen över och Volvo fick ledartröjan vad gällde säkerhetstänk.



Från början var det den traditionella B18 motorn som gjorde jobbet men snart nog kom B20 motorn. Under åren blev det olika uppdateringar och det tillkom specialversioner allt från påkostade GT-versioner till en femdörrars vagn med förhöjt tak kallad Express för bättre lastkapacitet, som då ersatte den ålderstigna laståsnan Volvo Duett. Till årsmodell 1974 kom de både rosade och risade kraftiga stötfångarna. Modellen i detta utförande stärkte däremot Volvos rykte som världens mest säkra bil. Detta utförande tillverkades bara i nio månader, (innan produktionen av 240-modellen började i juni 1974) och uppskattas för sin kantigt slanka 140-kaross samtidigt som den ser både oöm och stark ut med sina kraftiga stötfångare. Detta år försvann också ventilationsrutorna. Det blev nya backspeglar, säkrare placering av bränsletanken, strålkastartorkare samt H4 lampor som standard. Inne i bilen fick man eluppvärmd förarstol, bättre och än säkraren stolar. Motorn B20E fick bränsleinsprutningssystem från Bosch, K-Jetronic. Så när modell 140 gick ur tiden gjorde den det med bravur och det brukar ju sägas att en bilmodell aldrig är bättre än när den tas ur produktion. Modellen kom att tillverkas i Sverige, Belgien, Kanada, Australien, Malaysia och Sydafrika så epitet världsbil kan passa. Över 1,2 miljoner exemplar tillverkades 1966 - 1974.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Botkyrka

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-05.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG