Visa alla bilder
Visa film

Vespa Super Sport 180cc — 1965

Möt Sportiga Marie. En förföriskt läcker röd Super Sport Vespa. Bara att kicka igång och dra iväg på slingriga vägar.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här blir man fascinerad av historiken kring Vespan, lika mycket som det fina skicket. Ibland får vi besiktningsmän varma känslor för ett fordon. Då får man besinna sig och ta på de stålbågade besiktningsglasögonen. Efter noggrann granskning står utlåtandet klart. Inga direkta anmärkningar finns! Att det finns några stenskott och små repor på någon aluminiumlist känns mindre viktigt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
70 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16303
KARLSTAD
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Vespa Super Sport 180cc?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här blir man fascinerad av historiken kring Vespan, lika mycket som det fina skicket. Ibland får vi besiktningsmän varma känslor för ett fordon. Då får man besinna sig och ta på de stålbågade besiktningsglasögonen. Efter noggrann granskning står utlåtandet klart. Inga direkta anmärkningar finns! Att det finns några stenskott och små repor på någon aluminiumlist känns mindre viktigt."

Beskrivning

Den här är en Vespa som vid slagning i bilregistret haft 7 ägare sen ny. Sedan 1980-talet har den bara haft 3 brukare.

Vid en granskning av motorcykeln inser man snabbt att alla brukare verkligen gillat sin Vespa. Att en tidigare ägare i Nyköping som var urmakare monterade en klocka, som ser nästan fabriksmonterad ut, känns bara naturligt. När vi granskar de medföljande besiktningspappren läser vi Sportiga Marie på framsidan av pärmen. Förklaringen är enkel. Det är Vespans namn. Hon är sedan gammalt döpt efter Cornelis Vreeswijks låt Sportiga Marie. Nuvarande ägare är en riktig Vespaentusiast. Han är medlem i Skoghall Scooter Punx. 2015 fick han överta ansvaret för Sportiga Marie. Han har skött om henne med bravur. Enligt mätaren har hon rullat 4500 svenska mil. Det är inget som skicket avslöjar. 2017 blev Vespan helt genomgången tekniskt. Det är få motorcyklar som kan stoltsera med eget reservhjul, i särskilt avsett utrymme. Den finessen finns på Vespan. Motorcykeln besiktades av bilprovningen senast 2018 och är numera besiktningsbefriad, enligt veteranreglerna. På framsidan av medföljande pärm finns ett meddelande till kommande ägare. Se bild.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-04-28 
  • Avläst mätarställning
    45087 km 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar väldigt lätt och låter rätt. Utrustad med 12 volts elsystem. Motorn renoverades för 5 år sedan enligt konstens alla regler. Se ägarens kommentar. Inga tekniska anmärkningar.

  • Skick interiör:

    Snygg och proper under sadel, vid reservhjul och i lastutrymmet fram. Se bilder.

  • Skick exteriör:

    Fin och ovanligt välhållen lackering, som enligt uppgift utfördes på 1970-talet. Det finns några mindre märken och stenskott som fyllts i med färg. Framskärmen har fått några fler märken än övriga karossen, dock inget som stör eller förtar helhetsintrycket. Se bilder. Ny sadel av rätt utförande.

  • Skick helhet:

    Mycket gott helhetsintryck. I förhållande till ålder och miltal är skicket strålande gott.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-05-13
Ursprungsbesiktning: 1965-04-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1965-04-29
Senast godkända besiktning: 2018-08-22
Besiktigad tom: -
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Ägarens kommentar

2017 lät jag helrenovera motorn. Jag hade motorn inlämnad till en erkänt kunnig Vespa-expert. Bland det som utfördes kan nämnas följande: Nya lager och packboxar samt borrade cylindern. Monterade extraförstärkt koppling och nytt växelkors samt bytte kickaxel. Samtidigt monterades nya stötdämpare och jag renoverade bromsarna. Även alla vajrar byttes mot nya 2017. Vespan är utrustad med fastflow bensinkran. Även sadeln är ny. 2017 monterade jag nya däck. Jag har kört ca 100 mil efter motorrenoveringen. Varav 30 mil i Tyskland under Vespa World Days 2017. Efter kontakt med föregående ägare så har vi kommit fram till att nuvarande lackering med största sannolikhet utfördes på 1970-talet. Klockan som sitter monterad behöver en översyn. Det medföljer lite sparade delar, bland annat original sadel och original koppling (se bilder) Det medföljer även en lös pakethållare som var extrautrustning.

Fakta om modellen

Vespa 180 SS är en klassisk italiensk scooter som tillverkades av Piaggio mellan 1964 till 1968. Den designades som en sportigare version av Vespa 150 Super, men med en större motor och en toppfart på cirka 120 km

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Karlstad

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-09-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG