Visa alla bilder
Visa film

Rover 10 Hp 1389 cc/4-cyl — 1934

En i Sverige och kanske världen ovanlig förkrigs Rover som redan 1936 exporterades till östafrika. Ett bra objekt att färdigställa.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett bra objekt med spännande historia."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
18 AUG 12:20
27 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15216
HEBY
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 28 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift tillkommer med 5% (inkl moms)
BUDHISTORIK
2181
15 AUG 19:21
27 000 SEK
5405
14 AUG 19:56
26 000 SEK
23278
13 AUG 22:49
25 000 SEK
2109
13 AUG 19:25
15 000 SEK
21747
13 AUG 15:37
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett bra objekt med spännande historia."

Beskrivning

Denna Rover 10 exporterades till Östafrika 1936 där den brukades in på 1960-talet. Den köptes där nedplockad av nuvarande ägare 1974 och togs till Sverige 1977 när ägaren flyttade tillbaka efter avslutad utlandstjänstgöring. Säljaren som påbörjat renoveringen men inte hann avsluta den 1974 var från Storbritannien och sålde den till nuvarande ägaren istället för att ta med den hem. Rovern flögs 1977 från Afrika till London och därefter skeppades den till Sverige med ett fartyg. Renoveringen i Afrika var långt gången men blev inte helt klar. Efter att Rovern kommit till Sverige har den i princip bara förvarats i olika garage då ägaren haft andra projekt att ta hand om.
Den är intullad men inte registrerad i Sverige. Mycket dokument medföljer. De äldre bilderna som vi visar är från fyndskicket i Östafrika samt transporten via Storbritannien till Sverige.
Denna Rover är utrustad med bl.a. frihjul, öppningsbar vindruta, skinnklädsel, sollucka, fjäderstål i främre stötfångaren, ekerfälgar samt är högerstyrd.

Rover var ett framsynt och innovativt företag som redan 1904 byggde sin första bil. Dessförinnan hade de utvecklat den "moderna" säkerhetscykeln redan 1885 som var väsensskild från de tidigare populära höghjulingarna. Under de olympiska spelen 1908 vann Victor Louis Johnson guld med en Rover racercykel. Under andra världskriget var företaget som många andra i produktionen av krigsmateriel, bl.a V12 flygmotorer. Efter kriget exprimenterade Rover med turbinmotorer i bilar. Den nya Rover P6 som blev årets bil 1964 var bl.a. anpassad med liggande skruvfjädrar och en mycket speciell framvagn för att kunna sätta in en turbinmotor. Men den kom aldrig i produktion då det var svårt att klara av värmeutvecklingen. Några år senare, 1967, stoppade man ned den kända aluminium V8:an.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1934/1934 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    4000 miles 
  • Regnr
     
  • Chassinummer
    401384 
  • Kw / hk
    33 / 44 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vinröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mycket renoverat men har stått orört sedan 1977.

  • Skick interiör:

    Vid renoveringen nysydd skinnklädsel. Dörrinsidor och paneler finns men är ej inspekterade mer än flyktigt. De är nedpackade.
    Ena framstolens ram till sittdynan blev kvar i Afrika och har ej ersatts.

  • Skick exteriör:

    Bra grundskick men behöver bl.a. en ny lackering. Några mindre bucklor finns. Se bilder.

  • Skick helhet:

    Ett bra objekt att färdigställa med spännande historia. Liksom alla objekt som inte är monterade och provkörda kan vi inte veta om alla delar finns och är felfria.

Fakta om modellen

Rover var ett framsynt och innovativt företag som redan 1904 byggde sin första bil. Dessförinnan hade de utvecklat den "moderna" säkerhetscykeln redan 1885 som var väsensskild från de tidigare populära höghjulingarna. Under de olympiska spelen 1908 vann Victor Louis Johnson guld med en Rover racercykel. Under andra världskriget var företaget som många andra i produktionen av krigsmateriel, bl.a V12 flygmotorer. Efter kriget exprimenterade Rover med turbinmotorer i bilar. Den nya Rover P6 som blev årets bil 1964 var bl.a. anpassad med liggande skruvfjädrar och en mycket speciell framvagn för att kunna sätta in en turbinmotor. Men den kom aldrig i produktion då det var svårt att klara av värmeutvecklingen. Några år senare, 1967, stoppade man ned den kända aluminium V8:an.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Heby

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-09-01.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG