Visa alla bilder
Visa film

Citroën CX GTI Turbo 2 2,5 l — 1987

En stor komfortabel långfärdsbil här i ett välskött och fint bruksskick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En eftertraktad Citroen CX T2 med trevliga och fantastiska köregenskaper för sin tid. Här med TRX- fälgar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
18 AUG 14:40
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15036
GÄVLE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 140 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 81 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift tillkommer med 5% (inkl moms)
BUDHISTORIK
11577
17 AUG 14:59
80 000 SEK
23287
17 AUG 13:03
73 000 SEK
11577
16 AUG 23:01
57 000 SEK
10664
15 AUG 20:05
56 000 SEK
23287
15 AUG 11:33
55 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En eftertraktad Citroen CX T2 med trevliga och fantastiska köregenskaper för sin tid. Här med TRX- fälgar."

Beskrivning

En trevlig, välskött och omhändertagen 1987 CX Turbo 2 i originalutförande.
Just denna CX är nysåld i Sverige och importerades till Norge 2019.
Den är nu återimporterad till Sverige och kommer att levereras med svensk registrering och besiktning. (Är nu svenskregistrerad och godkänd vid fordonsbesiktning)
Eftersom denna har registrerats i Norge nyligen kan den, enligt ägaren, registreras i Norge igen utan att man behöver betala moms och skatt om auktionen vinns av någon bosatt i Norge.
Bilen har använts regelbundet och den är inte vinterkörd under de senaste 20 åren.
Citroenen har brukats sparsamt sedan det byttes olja, frostskydd, växellådsolja, hydraulolja och koppling. Alla remmar är bytta och generatorn är ny. Även bromsskivor och vattenpump är nya.
Motorblocket målades när kopplingen byttes.
Bilen står på 4 x snygga 15” GTI-fälgar och den kommer även med 4 x original TRX Turbo-fälgar med TRX-däck.
Den främre ljuddämparen som är utrustad med katalysator har tagits bort men medföljer bilen. Den är nu utrustad med en ljuddämpare utan katalysator. Kravet på katalysator kom med 1989 års modell.
Det medföljer en databox från en katalysatorfri Turbo 2, enligt utsago ger denna 10 extra hästkrafter. Bilen är utrustad med dragkrok.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1987/1987 
  • Första registreringsdatum
    2022-07-01 
  • Avläst mätarställning
    22070 km 
  • Regnr
    FYP03F 
  • Chassinummer
    VF7MANK0003NK3117 
  • Kw / hk
    124 / 169 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Rouge Florentin metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Tekniskt sett är bilen i ett bra skick. Hydrauliksystemet fungerar som det ska och luftkonditioneringen blåser kallt. Några LCD displayer fungerar inte och detta är ett vanligt problem på CX. Vatten-, och oljetempmätare fungerar, och några LCDdisplayer medföljer så man kan byta de som inte funkar om man vill.

  • Skick interiör:

    Bilen har en fin inredningen med hela säten och instrumentbrädan är också i ett helt skick. Hängande innertak är ett vanligt problem på dessa bilar och är ett dyrt och stort jobb att åtgärda. Men på denna Citroen är innertakstyget bytt.

  • Skick exteriör:

    Bilens originallack är i gott skick för sin ålder. Det finns några lackbättringar. Kulören heter Rouge Florentin métallic. Bilen är regelbundet tectylbehandlad och det har kompletterats med vax på utsatta ställen.

  • Skick helhet:

    En Citroen i ett bra, körklart skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-07-01
Ursprungsbesiktning: 2022-06-23 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2022-07-01
Senast godkända besiktning: 2022-06-23
Besiktigad tom: 2024-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Citroën CX är en bilmodell som tillverkades av den franska biltillverkaren Citroën åren 1974–1991. Den byggdes i totalt 1 170 645 exemplar.
Sedanmodellen tillverkades under åren 1974–1989 och kombimodellen tillverkades fram till 1991. Komforten ansågs vara i en klass för sig jämfört med den tidens konkurrenter. CX hade en hjälpram som förband främre och bakre hjulupphängningarna. Karossen monterades sedan med gummikuddar mot hjälpramen. De flesta CX varianter hade DIRAVI-styrning som utvecklades till föregångaren Citroën SM som innebär att ratt och hjul inte har mekanisk förbindelse. Istället är det hydraultrycket som utgör kopplingen. Formidabel vägkänsla och självcentrering beroende på hastighet är andra finesser. En punktering i full fart på ett framhjul märks inte annat än på försämrad komfort och väggrepp – ingen sneddragning eller ryckning i ratten. Bromsar och fjädring integrerades i högtryckshydraulsystemet. CX såldes även i Sverige. 2,0-, 2,2-, 2,4- och 2,5-liters motor med och utan turbo fanns, liksom en dieselversion.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gävle

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-09-01.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG