Visa alla bilder
Visa film

Volvo Amazon 122 Sport B20 "Högerstyrd" — 1969

Två brukare sedan ny och en spännande historik samt en intressant Amazon B20 Sport (98 hkr Din) med ratt till höger, medför en relativt unik vagn.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den exotiska kombinationen av de två ägarna, en cypriotisk polischef och en svensk Volvo-entusiast har satt sin prägel på den här vagnen. Mekaniskt nu i ett mycket bra och välfungerande skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
61 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16173
BJÖRNLUNDA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon 122 Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den exotiska kombinationen av de två ägarna, en cypriotisk polischef och en svensk Volvo-entusiast har satt sin prägel på den här vagnen. Mekaniskt nu i ett mycket bra och välfungerande skick."

Beskrivning

Bilen kom till Cypern i november/december 1968 och blev Polischefens tjänstebil, som han nyttjade både i tjänsten och privat. Sitter bl.a, en polissiren i motorutrymmet. Kring 1992 blev bilen stående under en carport, efter mannens bortgång. En svensk bilmekaniker och Volvoentusiast, bosatt på Cypern, såg bilen 2016 och frågade om den kunde vara till salu. Det blev affär, han gjorde en lättare service och körde den på Cypern som bruksbil i fyra år. Enligt familjen på Cypern hade bilen lackerats om och fått en ny inredning i början av 80-talet. I oktober 2020 blev det flytt hem till Sverige och bilen togs med. Här blev det renovering av motor och växellåda samt bromssystem och uppdateringar och bättringar lite här och var. Mätarställning var cirka 70 000 miles vid köp och sedan har nuvarande ägare kört ca 3.000 mil med bilen så den nya km mätaren med en mätarställning om 3.534 Mil (plus ett varv) stämmer hyggligt överens med bilens verkliga körsträcka. När den kom tillbaka till Sverige blev den registrerad som en 68.a, eftersom vi numer går på tillverkningsår. Fast när den tillverkades hösten 1968 med bl.a B20 motor och tvåkretsbromsar, räknades den som en 69:a. Vilket ju är det korrekta i Amazon termologin.

Det finns ett antal kvitton på de delar och arbete som är utfört, sedan bilen kom till Sverige.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1968 
  • Första registreringsdatum
    2021-07-28 
  • Avläst mätarställning
    35 340 km 
  • Kw / hk
    72 / 98 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Mörkblå galon med tyg- och gummimattor 
  • Färg
    Mellanblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint och raskt. Allt mekaniskt är i topptrim och underrede i fint skick utan synlig rost, sånär som ett hål i reservhjulsbaljan och något skav i underredsmassan som bör kontrolleras. Det finns även några mindre tidigare lagningar. Eget byggt två tums avgassystem i nyare utförande.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i ett trevligt och fint skick: Stolklädslar och säten samt mattor renoverades för en del år sedan. Ratten till höger, en varvräknare på instrumentbrädan, som också är renoverad. Då bilen har varit polisbil, finns bl.a. två uttag för 12 volt, där det extra användes för en lös blåljuslampa på taket vid utryckning. Sitter dessutom en polissiren i motorutrymmet. Nyare musikanläggning.

  • Skick exteriör:

    Blank lackering men med såväl solskador som sprutspackelresning samt diverse jäsningar. Glas och krom i fint skick, framförallt är stötfångarna i mycket fint skick. Finns skador på några rutlister, framförallt till bakrutan. Fina fälgar med nyare Hankook däck.

  • Skick helhet:

    Bilen är i ett mekaniskt mycket gott skick med väsentliga delar uppgraderade under senare år. Lackering och detaljer kan förbättras och ny ägare har ett val att köra och bruka "as is" eller del- eller helrenovera kaross och lackering. Hursom det är en en Amazon med en udda och unik historik samt en del specialdetaljer. Det gör den till ett spännande samlarobjekt och en ovanlig klassiker av en i Sverige, annars vanlig modell.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-07-28
Ursprungsbesiktning: 2021-07-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2021-07-28 (681227)
Senast godkända besiktning: 2021-07-30
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Det har väl skrivits spaltmeter om Amazon, en av våra mest omhuldade klassikerbilar. Design Jan Wilsgaard med italienska influenser och Volvos svar på den sk. pontonkarossen som blev signum för 50-talet. Tillverkad från 1956 till 1970, årsmodeller 1957-1970. Till årsmodell 1959 världens första serietillverkade bil med trepunktsbälte i fram som standard.

Den skottsäkra B18 motorn om 75 hkr kom till årsmodell 1962. Till årsmodell 1965 blev det en del förändringar med ny grill, nya stolar och inredning samt sk. hålfälgar och nya navkapslar. Till årsmodell 1969 kom en än större motor, B20A på 2,0 Liter och 82 hkr Din i den "vanliga" 121 modellen. Förbättrade och säkrare bromsar samt en hel del uppgraderingar från 140-modellen samt några inskränkningar, såsom borttagande av blanka dropplister och huvlist - det blev nu inga större förändringar och utvecklingssteg de sista produktionsåren. Ny färger tillkom 1969, såsom Mellanblå, från 140-serien.

När 70-talet var här fick Amazonen pensioneras efter 14 årsmodeller och 667.332 tillverkade enheter. Två, fyra eller fem dörrar och från standard versioner till Sport och GT versioner. En svensk ikon och motorhistorik.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Björnlunda

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG