Visa alla bilder

Jaguar XJ6 4,2 — 1972

En Jaguar som levt ett relativt lugnt liv med få ägare och låga mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En XJ6:a är alltid en trevlig bekantskap. Här i ett välskött skick i original utförande med vederhäftig och kontinuerligt underhåll, så att den alltid har fungerat väl genom åren."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
61 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16245
HÄSSELBY
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar XJ6?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En XJ6:a är alltid en trevlig bekantskap. Här i ett välskött skick i original utförande med vederhäftig och kontinuerligt underhåll, så att den alltid har fungerat väl genom åren."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades i Sverige i mars 1972. Nuvarande ägare förvärvade bilen i april 1996. Enligt uppgift har bilen nu gått 10.077 Mil, mätaren har gått ett varv. Under hans ägarskap har bilen fått regelbunden service. Oljebyten och motorservice har han skött själv.

För ca femton år sedan fick bilen en mindre påkörningsskada i fram, då byttes båda framskärmarna. Innertaket är bytt. Bilen är utrustad med Dunlop ekerfälgar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1972-03-01 
  • Avläst mätarställning
    00770 km 
  • Kw / hk
    137 / 186 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i blått, tyg mattor 
  • Färg
    Silvermetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går fint, Automatlådan fungerar väl, så också kickdown-funktionen. Bromsar och styrning fungerar även de väl. Modellen och åren medför lite småklonk, som det brukar vara. Startförgasare ej monterad men medföljer. Tanke på höger sida byttes 2022 och tanken på vänster sida tank är borttagen. All el förefaller fungera. Bilen är ej kontrollerad på lyft, det som kunde ses såg bra ut och bilbesiktningen har gett beröm.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i ett fint skick med normalt slitage, framstolarna har klassisk skinnpatina och baksätet är en klass bättre. Tygmattan på förarsidan står i tur för byte. Innertaket är redan bytt, Trädetaljerna har patina men är i gott skick. All el förefaller fungera.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering med mindre repor, stenskott och någon blåsa. Nyligen fick ägaren en skada vid höger hjulhus bak, troligen enbart lackskada. Fina ekerfälgar med olika däck fram och bak men bra mönsterdjup. Krom, glas och gummidetaljer speglar miltal och år.

  • Skick helhet:

    Det brukar ju ibland heta, i fint originalskick med viss patina. Naturligtvis en flytande och subjektivt begrepp och uppfattning. Fast just när det gäller en rullande brittisk Herrklubb, med skottsäker motor, skinn, dämpande mattor och trä samt mycket instrument och knappar, känns det rätt. Det finns att förbättra men duger också som den är. En Jaguar från skarven av 60/70-tal är som ett par väl ingångna boots eller välanvänd tweedkavaj, man trivs i dem. En riktig klassiker...

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-05-15
Ursprungsbesiktning: 1972-03-01
Datum i trafik första gången: 1972-03-01
Senast godkända besiktning: 2020-09-07
Besiktigad tom: -
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Modell XJ 6 lanseras på London Motor Show i september 1968 och blev en omedelbar success. I ett slag och med en modell, flyttade Jaguar fram positionerna. Ett antal "ålderdomliga modeller" försvann och här stod en prisvärd modern och attraktiv vagn. Orderblocken blev snabbt fulltecknade och återigen var epiteten pace, space and grace synonymt med Jaguar. Det fanns två motoralternativ, 2,8L om 142hkr och 4,2L om 186hkr, den senare blev mest populär. Året efter kom den i en lyxigare version som Daimler Sovereign. Fick vagnarna dessutom vinyltak, fick de också namnet Vanden Plas i tillägg. År 1972 kom en version med 12 cylindrig motor, XJ12, samt en förlängd L-version. Året därpå fick även Daimlerversionen dessa attribut. År 1973 försvinner den lilla 2,8L motorn, ersätts så småningom med 3,4L motorn ett par år senare. Modellen kom att bli den sista, där företagets grundare Sir William Lyons deltog i utvecklingsarbetet. Enligt uppgift tillverkades 98.527 exemplar av XJ 6 Serie 1.

Till årsmodell 1974 kommer Serie II med en del förändringar, såsom ny grill och högre stötfångare mm.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hässelby

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG