Visa alla bilder
Visa film

SAAB Sonett III V4 — 1972

Saabs sportigaste modell byggd för amerikanska marknaden. En sportbil där man kan känna fartens tjusning utan att förhäva sig.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det fina med den här Sonetten är ingen fixare varit framme och grejat till den inför en tänkt försäljning. Det vill säga ingen har försökt dölja defekter genom att kladda på färg eller dylikt. Rent krasst, det man ser är vad man får. Sånt brukar uppskattas bland de som tänkt renovera en veteranbil. Den här Sonetten är således i ett genuint bruksskick. VI rekommenderar en service med översyn av tändning och förgasare inför fortsatt brukskörande. I övrigt är det köparen som lägger nivån på förbättringsåtgärder. Fungerar bra som rullande renovering eller kan köras som den är."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
85 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16226
STORFORS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB Sonett III?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det fina med den här Sonetten är ingen fixare varit framme och grejat till den inför en tänkt försäljning. Det vill säga ingen har försökt dölja defekter genom att kladda på färg eller dylikt. Rent krasst, det man ser är vad man får. Sånt brukar uppskattas bland de som tänkt renovera en veteranbil. Den här Sonetten är således i ett genuint bruksskick. VI rekommenderar en service med översyn av tändning och förgasare inför fortsatt brukskörande. I övrigt är det köparen som lägger nivån på förbättringsåtgärder. Fungerar bra som rullande renovering eller kan köras som den är."

Beskrivning

Redan 1956 började Saab utveckla sitt bidrag till sportbilsvärlden. Nämligen Saab Sonett. Den gången blev det bara 6 stycken provexemplar. Men på 1960-talet gjorde Saab omtag och 1966 kom Sonett II ut på marknaden. Till årsmodell 1970 gjordes uppgraderingar och Sonett III såg dagens ljus. Det är just en Sonett III som nu säljs på auktion. Bilen är av 1972 års modell och såldes ny på export. Vi tror att den hamnade i USA. Av årsmodell 1972 tillverkade Saab endast 2 000 exemplar. 1980 importerades den åter till Sverige. Mycket mer än så känner vi inte till om bilens tidiga historia. Nuvarande ägare köpte bilen 2011 och har därefter använt den som sommarbil.

Bilen är utrustad med milesmätare med eftermonterad kilometerskala. Vi känner inte till total körsträcka. Mätaren visar 97441 amerikanska miles. Bilen är besiktad och klar att köra hem. Reservhjul, domkraft och servicemanualer medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1980-09-12 
  • Avläst mätarställning
    97441 miles 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Framhjulsdriven utrustad med V4 motor på 65 hk och fyrväxlad låda. Förgasaren är en 2-ports Weber med sportluftfilter. Motorn har lite ojämn gång, mer innan den blir varm. Avgassystemet är utbytt mot ett grövre. Går bra efter vägen, lite slitna växelstag men växlarna går i fint med en van hand. Huvudstrålkastarna går inte att fälla ner. Detta sker med ett stag som behöver smörjas.

  • Skick interiör:

    Original inredning med lite bruksslitage. Stolarna har klarat sig bra, finns en lagning på vänster stol. Se bild. Utrustad med löstagbara/flyttbara svankstöd.

    Fina dörrsidor, instrumentpanel utan sprickor och bra golvmatta. Hängande innertak samt sidopaneler mot bagagerum. Bagageutrymmet har klarat tidens tand bra.

  • Skick exteriör:

    Bilen verkar ha en äldre omlackering i originalkulör. Lacken har slitage, lite krackeleringar och stenskott. Finns några enstaka skador på plastkarossen, bland annat vid förardörren mot framskärm och höger skärmkant. Se bilder. Äldre skada bak på höger sida under stötfångaren. Se bild. Bra passform på dörrar, motorhuv och bagagelucka. Trösklarna har ytrost på undersida, verkar inte vara genomrostat. Se bilder av undersidan på bilen.

  • Skick helhet:

    Bruksskick, med lite anmärkningar av mest kosmetisk karaktär.

    Som helhet väl fungerande Sonett som är perfekt som projektbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2008-03-17
Ursprungsbesiktning: 1980-09-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1980-09-12
Senast godkända besiktning: 2020-06-08
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

I mitten av 1950-talet började det växa fram idéer inom Saab att man skulle ta fram en liten, lätt öppen tävlingsbil med hjulupphängningar och drivlina tagna från den ordinarie produktionen av den då helt nya Saab 93. På Stockholms Bilsalong i mars 1956 visades Saabs första Sonett. Den tillverkades endast i sex exemplar. Några år senare ändrades reglementet så att det gjorde det möjligt för Saab att tävla med preparerade 93:or i stället. I början av 1960-talet byggdes även två stycken formelbilar som inte var tillräckligt konkurrenskraftiga i Formula Juniorklassen så satsningen lades snart ned.

Volvo hade 1961 börjat att sälja sin nya sportbil P1800 tillverkad med standardkomponenter men med en sportkaross tillverkad i Storbritannien och ihopsatt av biltillverkaren Jensen Motors. Hos Saab fick man frågor framförallt från USA om det inte var dags att även de byggde en sportbil. Saab hade ej egna resurser att ta fram en sådan så en designtävling skapades mellan Sixten Sason och AB Svenska Järnvägsverkstäderna, ASJ, samt Björn Karlström och Malmö Flygindustri, MFI. Björn Karlström med MFI gick segrande ur striden. Karossen var tillverkad i plast.

Av vad som skulle kallas Sonett II byggdes 258 exemplar med en trecylindrig tvåtaktsmotor. Som årsmodell 1968 fick Sonetten en större V4 under huven som ursprungligen kom från Ford.



Saab Sonett III presenterades i New York våren 1970. Den fick betydligt bättre kritik än sin föregångare som ansågs vara ett till många delar hobby/tävlingsbilsprojekt från Saabs sida. Sonett III var mer genomarbetad och användarvänlig med ett ordentligt bagageutrymme åtkomligt från utsidan. Hela karossen med undantag av dörrarna hade fått ett nytt utseende. Fronten blev lägre och utrustad med pop-up lampor. Bakdelen omarbetades med bland annat baklyktor från Saab 99. Växelspaken placerades på golvet. 1972 tillverkades 2000 exemplar av Sonett III. Totalt tillverkades drygt 10 000 exemplar av Saab Sonett.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Storfors

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG