Visa alla bilder
Visa film

Jaguar E-Type 4,2 DOHC — 1971

Jaguar E-Type Mark 2 4.2 ”Fixed Head Coupé” presenteras i den mycket eftertraktade färgsättningen British Racing Green med en inredning i beige läder. Den har blivit väl underhållen och erbjuder en underbar köpupplevelse.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har blivit väl omhändertagen av ägaren som är en kunnig mekaniker med många års erfarenhet av racingbilar. Inget att anmärka på under motorhuven, de som skiljer sig åt från original är att det är tre Weber-förgasare monterade istället för SU. Det sitter också några mer slangar och kopplingar monterade, vilket faktiskt är bättre och säkrare än de tidigare originaldelarna."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
600 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16219
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar E-Type 4,2?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har blivit väl omhändertagen av ägaren som är en kunnig mekaniker med många års erfarenhet av racingbilar. Inget att anmärka på under motorhuven, de som skiljer sig åt från original är att det är tre Weber-förgasare monterade istället för SU. Det sitter också några mer slangar och kopplingar monterade, vilket faktiskt är bättre och säkrare än de tidigare originaldelarna."

Beskrivning

Ägaren importerade bilen från USA till Sverige 1989 och registrerade den 1990. Den var ursprungligen gul men genomgick en omlackering och renovering i slutet av 90-talet efter den importerats från torra Kalifornien. Ägaren som är en lokal mekaniker i Borås, med erfarenhet inom racing har skött om bilen de senaste 15 åren. Ägarens mål var att göra bilen mer sportig under motorhuven men också pålitlig. Nyare slangar och kopplingar installerades då fokuset låg på säkerhet och tillförlitlighet istället för originalutseende. SU-förgasarna byttes ut mot tre stycken Weber-förgasare för enklare justering och en oljeavskiljare lades till i oljepannan. Även fjädringen och avgassystemet uppgraderades. Den är väl underhållen både i motorrummet och underredet. Karossen är rak fin och ingen rost runt tröskelboxarna eller motorhuven. Lacken har hållit sig väldigt blank och fin, dock så finns de två anmärkningar. En liten spricka i lacken under bakre sidorutan på förarsidan och fyra små mörka prickar under klarlacken på förarsidans bakre skärm. Interiören är komplett, ren och prydlig även om det finns tecken på slitage. Nedsjunkna nackstöd, små revor på sidoinredningen i bagageutrymmet. Dessa åtgärder är dock enkla att lösa då de finns många delar tillgängliga för dessa bilar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    1990-06-12 
  • Avläst mätarställning
    22936 km 
  • Kw / hk
    195 / 265 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Mörkgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen starta enkelt utan anstormning med hjälp av elpumpen. Motor går smidigt och harmoniskt. Den växlar mjukt och fint och bromsarna samt kopplingen är i bra skick. Vilket ger en trevligt körupplevelse. Bilen har blivit väl omhändertagen och är dessutom besiktningsbefriad. Utrustad med ny fjädring från Koni och ett uppdaterat avgassystem vilket förbättrar både prestandan och köregenskaperna. En äldre reparation av oljetråget finns samt en liten spricka i hörnet av vindrutan.

  • Skick interiör:

    Interiören är komplett men tecken på slitage och åldrande syns. Särskilt på lädersätena och mattorna. Dessa problem kan enkelt åtgärdas genom en rengöring av mattorna och smörjning av lädret. Nackstödet har sjunkit ihop och de finns några små revor på sidopanelerna i bagageutrymmet. Dörrpanelerna är lite vågiga ( syns på bilderna). Lyckligtvis så är ersättningsdelar och inredningsdetaljer lätt tillgängliga och prisvärda om man väljer att uppdatera och förbättra interiören.

  • Skick exteriör:

    Karossen är i välhållet skick, rak och väl underhållen. Det finns inga synliga rostproblem, särskilt inte på kända problemområden som tröskelboxarna och motorhuven. Lacken har en fin finish, även om det finns mindre märken och bättringar. Som nämnts finns det en liten lackspricka under bakrutan och några märken nära förardörren, som visas på bilderna. Kromdetaljerna är i fint skick och bilen har fina trådfälgar med bra däck. Observera dock att det inte ingår något reservhjul med bilen.

  • Skick helhet:

    Interiören kan förbättras genom rengöring av mattorna samt dörrpanelerna om så önskas. Nytt läder had också gett inredning lite nytt liv. Välskött och robust Jaguar som har fått mycket uppmärksamhet för att göra det till en trevlig och pålitlig bil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1990-10-31 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1990-01-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1990-06-12
Senast godkända besiktning: 2021-05-07
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG