Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ 34 Karman Ghia 1500 S — 1965

Superfin orenoverad, sällsynt "razoredge, typ-3 Ghia". Har stått som utställningsbil sedan 1977 och är i bästa orörda samlarskick. Endast körd 6000 mil.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Har inte sett denna modell i såhär fint skick tidigare. Alla detaljer är fräscha och karossen i toppskick. Eventuellt kan några ytor vara omlackade, men det är svårt att avgöra. Kan vara från fabrik. Bara körd 6000 mil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
262 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13004
ARVIKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 34 Karman Ghia?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Har inte sett denna modell i såhär fint skick tidigare. Alla detaljer är fräscha och karossen i toppskick. Eventuellt kan några ytor vara omlackade, men det är svårt att avgöra. Kan vara från fabrik. Bara körd 6000 mil."

Beskrivning

Endast sommarkörd under 12 år, fram till 1977 och sedan entusiastbil. 1984 köptes bilen av ägarekretsen bakom Arvika bilmuseum och har visats i deras samlingar sedan dess. Vi har låtit en verkstad starta upp bilen och provkört den. dengår fint i motor och växellåda men bromsarna är dåliga (handbromsen är ok) och däcken är torra och spuckna (originaldäck).
Kaross och inredning är i bästa skick. Säten har överdagsklädsel och är felfria under dessa.
Motor startar lätt, men nytt batteri behövs.
OBS: Nyckel finns.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    6 2470 km  
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går bra. Behöver service och byte av slangar samt nytt batteri.

  • Skick interiör:

    Synnerligen fint originalskick.

  • Skick exteriör:

    Inga anmärkningar.

  • Skick helhet:

    Finaste karossen vi sett.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1979-01-31
Ursprungsbesiktning: 1965-05-21 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-05-21
Senast godkända besiktning: 1977-10-14
Besiktigad tom: - 1979-02-28
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 4

Ägarens kommentar

Bästa samlarskick.

Fakta om modellen

I mars 1962 började Karmann bygga en lite större USA-inspirerad Ghia coupé som inte liknade den ursprungliga. Såldes dock aldrig som ny i USA.

Den byggde på typ 3 chassit och var betydligt vassare i linjerna (därav smeknamnet "razoredge"). 1962 och 1963 hette den VW Ghia 1500, och mellan 1963 och 1965 – 1500S. Från 1965 till 1969 var beteckningen 1600L. Denna blev betydligt dyrare än och mer exklusiv än första Karman Ghia modellen men byggdes trots allt i 42 000 exemplar.

Typ 34 byggdes mellan 1962-1969 och bara som coupé, men några specialbyggen och prototyper togs fram i cabrioletversion.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning fredagen den 23 oktober kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Arvika, Jössefors industriområde (skyltat).

Hämtning

Hämtning kan ske tidigast den 9/11 (kl 12-18) samt under dagtid 13-15 november.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
  • OBS! Många bilar från denna samling har blivit avförda från bilregistret och säljs oregistrerade eller som reservdelsbilar, även om de har en registreringsskylt (som ej är giltig längre). Köparen får då endast kvitto på sitt inköp från auktionen och får sedan själv undersöka om bilen är möjlig att registrera. (Kännedom om numret på den gamla registreringsskylten underlättar inregistrering varför den fått sitta kvar på bilen i vissa fall).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela auktionssumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fatta beslut om köp utan kan avstå. I detta läge återbetalas i detta läge deponerad auktionssumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på auktionsplatsen, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fatta beslut om köp
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen, själv eller genom ombud) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar efter köpbeslut kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG