Visa alla bilder

Rover P6 3500 V8 3.5l — 1974

Rovers häftigaste modell med mycket eftertraktad Buick V8 alumniummotor. Bilen har stått i bilsamling sedan 1986. Orenoverat originalskick, äldre omlack.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen har gått 11219mil mil och stått undanställd i torrt garage i 33 år. Skicket motsvarar mätarställningen för välvårdad bil. Behöver startservice och översyn av bromsar. Lite lackskador finns, se bilder, men inte mycket rost."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
28 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13006
ARVIKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rover P6 3500?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen har gått 11219mil mil och stått undanställd i torrt garage i 33 år. Skicket motsvarar mätarställningen för välvårdad bil. Behöver startservice och översyn av bromsar. Lite lackskador finns, se bilder, men inte mycket rost."

Beskrivning

Denna bil har rullat i Säffle fram till 1985. Året efter såldes den till nuvarande ägare, mannen bakom bilmuseet i Arvika, som samlade på exklusiva och ovanliga bilar. En Rover med V8 motor är ett måste i varje större bilsamling, då dessa bilar var bland det häftigaste man kunde köpa från England på 1970-talet.
Bilen är i bra, originalskick men behöver rengöras, putsas upp och servas ordentligt då den stått avställd i 34 år, inomhus, torrt och fint (motorn går runt för hand). Lite lackskador och oxid finns utsidan (se bilder). Inredning och motorrum i normalt skick , beige skinnklädsel (med lite torrsprickor på baksätets överdel). Tillfälle för den som vill köpa en oskruvad originalbil. Regbevis finns.
OBS: Nyckel Finns.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974 
  • Första registreringsdatum
    1975-02-10 
  • Avläst mätarställning
    500 km  
  • Kw / hk
    120 / 143 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Behöver en stor service/genomgång

  • Skick interiör:

    Normalt skick men behöver en rekond. Baksäte behöver lagas på överkanten

  • Skick exteriör:

    Brukskick, se bilder

  • Skick helhet:

    Helt ok bil som behöver en teknisk genomgång/stor service.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1986-05-15
Ursprungsbesiktning: 1975-02-10 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1975-02-10
Senast godkända besiktning: 1986-04-02
Besiktigad tom: - 1987-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 13

Fakta om modellen

V8-versionen av Rover P6. Från början räknade Rover med att det skulle sitta en gasturbinmotor under huven. Så blev det inte. Istället blev det en fyrcylindrig motor med överliggande kamaxel.
Konstruktionen var avancerad med en självbärande Monocoque som klätts med karossplåtar. Framvagnsupphängningen höll också hög teknisk klass med dubbla tvärlänkar och horisontella skruvfjädrar. Även bak var det avancerat värre med en De Dion-axel. Bromsarna bestod i sin tur av skivor runt om.
I början av 1960-talet köpte Rover rättigheterna till Buicks V8 i aluminium som först hamnade i P5. Från 1968 fanns den också tillgänglig i P6.
Första åren såldes den bara med automatlåda men från 1971 fanns den även med manuell. Rover P6 tillverkades mellan 1963 och 1977.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning fredagen den 23 oktober kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Arvika, Jössefors industriområde (skyltat).

Hämtning

Hämtning kan ske tidigast den 9/11 (kl 12-18) samt under dagtid 13-15 november.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
  • OBS! Många bilar från denna samling har blivit avförda från bilregistret och säljs oregistrerade eller som reservdelsbilar, även om de har en registreringsskylt (som ej är giltig längre). Köparen får då endast kvitto på sitt inköp från auktionen och får sedan själv undersöka om bilen är möjlig att registrera. (Kännedom om numret på den gamla registreringsskylten underlättar inregistrering varför den fått sitta kvar på bilen i vissa fall).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela auktionssumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fatta beslut om köp utan kan avstå. I detta läge återbetalas i detta läge deponerad auktionssumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på auktionsplatsen, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fatta beslut om köp
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen, själv eller genom ombud) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar efter köpbeslut kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG