Visa alla bilder

MG MGB Roadster 1800 — 1969

En lågmilad MGB som endast har varit i trafik i 8 år.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett bra, lättare renoveringsobjekt som varit avställt i 43 år."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13022
ARVIKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG MGB Roadster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett bra, lättare renoveringsobjekt som varit avställt i 43 år."

Beskrivning

USA-specad MGB som är registrerad i maj 1969 i Sverige. Senaste ägaren har ägt den i drygt 43 år. Den är senast besiktigad 1977. Bilen har varit avställd sedan den inköptes i augusti 1977. Då var bilen endast 8 år gammal.

Motorhuven har vi ej kunnat öppna. Men det sitter en motor där som vi inte vet något om.
OBS: Nyckel finns.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-05-06 
  • Avläst mätarställning
    7813 km  
  • Kw / hk
    68 / 92 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ej testad, Motorhuven går ej att öppna. Därför vet vi ej heller om motorn går runt.

  • Skick interiör:

    I huvudsak komplett med några saknade detaljer/knappar samt en klädsel som behöver ses över.

  • Skick exteriör:

    Bruksskick med misstänkta rostskador. Bucklor och skav förekommer.

  • Skick helhet:

    Ett bra objekt som efter uppstart kan nyttjas som rullande renoveringsobjekt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1977-08-01
Ursprungsbesiktning: 1969-05-06 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1969-05-06
Senast godkända besiktning: 1977-02-07
Besiktigad tom: - 1978-01-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Saxat ur tidningen Klassiker:
"Inte konstigt att MGB blivit en av världens mest populära samlarbilar. Den är tillgänglig, robust och lätt att meka med. Uppbackningen med delar och experthjälp är bättre än när den var ny. Och så är den rolig att köra också!"

Saxat ur wikipedia:
"MGB:n var försedd med BMC:s fyrcylindriga B-motor. Denna motor var i grunden en förstorad variant av den som hade använts i MGA. Cylindervolymen ökade från 1622 till 1798 cc. Hösten 1964 uppdaterades den med femlagrad vevaxel. Därefter kämpade den på oförändrad till slutet. Effekten var 95 hk för båda versionerna, även om andra effektuttag förekom på de bilar som exporterades till USA, p.g.a. andra avgasregler. Samtliga MGB utom V8-modellerna hade dubbla SU-förgasare."

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning fredagen den 23 oktober kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Arvika, Jössefors industriområde (skyltat).

Hämtning

Hämtning kan ske tidigast den 9/11 (kl 12-18) samt under dagtid 13-15 november.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
  • OBS! Många bilar från denna samling har blivit avförda från bilregistret och säljs oregistrerade eller som reservdelsbilar, även om de har en registreringsskylt (som ej är giltig längre). Köparen får då endast kvitto på sitt inköp från auktionen och får sedan själv undersöka om bilen är möjlig att registrera. (Kännedom om numret på den gamla registreringsskylten underlättar inregistrering varför den fått sitta kvar på bilen i vissa fall).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela auktionssumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fatta beslut om köp utan kan avstå. I detta läge återbetalas i detta läge deponerad auktionssumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på auktionsplatsen, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fatta beslut om köp
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen, själv eller genom ombud) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar efter köpbeslut kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG