Visa alla bilder

Ford Modell T Cabriolet (Arvikas äldsta taxi) — 1923

Underbar bil med känd historia. Kopia på bilens trafiktillstånd från 1923 medföljer. Fantastiskt fint orenoverat, orört originalskick.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Bilen har stått undanställd i mer än 70 år. Går med enkla medel att få körbar igen. Vacker bil och bra kaross som har alla detaljer kvar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
77 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12981
ARVIKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Modell T Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Bilen har stått undanställd i mer än 70 år. Går med enkla medel att få körbar igen. Vacker bil och bra kaross som har alla detaljer kvar."

Beskrivning

Enligt uppgifter skall detta vara en av Arvikas absolut äldsta taxibilar. Uttag för taxametern finns på instrumentbrädan och en tavla med gamla officiella dokument som styrker bilens historia följer med (se bild). Bilen har stått i bilsamling sedan 1940-talet och undanställd i en lada de senaste 40 åren. Härlig att se på, som utställningsföremål, men också fullt möjlig att få på rull igen efter en teknisk genomgång, och nya däck. Enkel okomplicerad mekanik.
OBS: Nyckel finns.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1923/1923 
  • Första registreringsdatum
    1923-10-21 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    23 / 29 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Planetväxel 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Komplett, motorn går att dra runt

  • Skick interiör:

    Ser ok ut. baksätets dyna kommer från en annan bil/bilmodell

  • Skick exteriör:

    Hel, men sliten och dammig. Suffletten behöver bytas

  • Skick helhet:

    Underbar bil att få igång igen. vacker som utställningsbil, som den är.

Fakta om modellen

Den klassiska T-Ford modellen och den som vi alltid ser i gamla filmer. Dominerade gatubilden i våra städer under ett par decennier. Närmast outslitlig. Ofta använd som taxi precis som den här bilen som lär vara en av Arvikas första.

Att starta en T- Ford vintertid handlade inte om att vrida om en nyckel. Först skulle det göras upp eld i järnspisen för att värma de cirka 12 liter vatten som rymdes i T-Fordens kylsystem. Efter att ha stängt kylarens tappkran, som stått öppen, var det dags att fylla det varma mediet i kylaren. (Glykolen var ännu inte uppfunnen. Sen gällde det att dra ut chokereglaget under kylaren och ta tag i veven. Om det nu inte var för kallt gick motorn att veva runt. Men veven fick inte hanteras hur som helst. Den skulle dras uppåt med handens alla fingrar på samma sida om handtaget. Fel teknik och baktändande motorer knäckte åtskilliga tummar och handleder. Det fanns inget rent friläge på växellådan - när oljan var kall och hade kopplingslamellerna i motorns oljebad hade en tendens att vilja driva fastän de var frikopplade. Då kunde man faktiskt riskera att bli påkörd av sin egen bil, om man orkade dra igång den. Därför var en vanlig åtgärd att hissa ena bakhjulet vid kallstart på vintern - hjulet tjänstgjorde som extra svänghjul, och man slapp att kämpa mot den tröga kopplingen.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning fredagen den 23 oktober kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Arvika, Jössefors industriområde (skyltat).

Hämtning

Hämtning kan ske tidigast den 9/11 (kl 12-18) samt under dagtid 13-15 november.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
  • OBS! Många bilar från denna samling har blivit avförda från bilregistret och säljs oregistrerade eller som reservdelsbilar, även om de har en registreringsskylt (som ej är giltig längre). Köparen får då endast kvitto på sitt inköp från auktionen och får sedan själv undersöka om bilen är möjlig att registrera. (Kännedom om numret på den gamla registreringsskylten underlättar inregistrering varför den fått sitta kvar på bilen i vissa fall).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela auktionssumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fatta beslut om köp utan kan avstå. I detta läge återbetalas i detta läge deponerad auktionssumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på auktionsplatsen, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fatta beslut om köp
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen, själv eller genom ombud) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar efter köpbeslut kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG