Visa alla bilder

Ford Model T Roadster (Norsk russebil) — 1926?

Spännande bil som överlevt både både krig och norskt russefirande. Dessutom bland de mest eftertraktade T-Fordarna. Fint bevarat exemplar i form av ett tidsdokument.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen är ovanligt välbevarad. Bör med enkla medel efter en teknisk översyn kunna få funktionsduglig igen. Ej registrerad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
87 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12978
ARVIKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Model T Roadster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen är ovanligt välbevarad. Bör med enkla medel efter en teknisk översyn kunna få funktionsduglig igen. Ej registrerad."

Beskrivning

Denna bil är från slutet av 1920-talet och har stått undanställd i bilsamling i Värmland sedan 1950-talet. Bilen har varit norskregistrerad. Handlingar saknas. Den är i viss mån kulturhistoriskt intressant då det är en tidig och välbevarad så kallad russebil. Russ kallas det norska studentfirandet med anor från 1700-talet. När gymnasieelever skall sluta sin utbildning firar de stort pyntade bilar och bussar att åka runt med. En höjdpunkt är cortégen på nationaldagen den 17:e maj. Studenterna har också speciella kläder, russe-dressar, (pyntade overaller), mössor, visselpippor, käppar och annat studentikost. Under året samlar studenterna in pengar för att köpa in bilar och bussar som de smyckar härjar med. Idag har denna tradition gått lite överstyr det en stor och exklusiva ekipaget efter det andra. Vi gissar att denna bil har använts omkring 1950-talet, ihop med de andra russebilar som också är med på auktionen. Dessa bilar är unika samlarobjekt eftersom de helt enkelt finns kvar, de är bevarade, orörda och kompletta. Unika på så vis, då de flesta russebilar skrotas, när de använts hårt som rullande festfordon.
OBS: Nyckel saknas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1926? 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    02734 
  • Kw / hk
    16 / 20 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Maskinellt komplett, men är inte startad på många år.

  • Skick interiör:

    Orört originalskick efter 25 års brukande och sedan undanställd.

  • Skick exteriör:

    Ovanligt hel och fin kaross, har stått inomhus i torr förvaring.

  • Skick helhet:

    Bilens fina skick och typiska utsmyckningar gör den till ett tidsdokument av rang.

Fakta om modellen

T-Forden innebar en revolution inom bilindustrin. Innan handlade det mesta om hantverk i ganska begränsade serier. Med T-Forden introucerade Henry Ford det löpande bandet och en rationell tillverkning som präglat all tillverkningsindustri under över 100 år.
T-Fordarna byggdes från 1908 till 1927, och ersattes sedan av modell A (A-Ford).Bland T-Fordarna är just tvådörrars cabriolet-versionen, med svärmorslucka den mest eftersökta modellen.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning fredagen den 23 oktober kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Arvika, Jössefors industriområde (skyltat).

Hämtning

Hämtning kan ske tidigast den 9/11 (kl 12-18) samt under dagtid 13-15 november.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
  • OBS! Många bilar från denna samling har blivit avförda från bilregistret och säljs oregistrerade eller som reservdelsbilar, även om de har en registreringsskylt (som ej är giltig längre). Köparen får då endast kvitto på sitt inköp från auktionen och får sedan själv undersöka om bilen är möjlig att registrera. (Kännedom om numret på den gamla registreringsskylten underlättar inregistrering varför den fått sitta kvar på bilen i vissa fall).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela auktionssumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fatta beslut om köp utan kan avstå. I detta läge återbetalas i detta läge deponerad auktionssumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på auktionsplatsen, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fatta beslut om köp
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen, själv eller genom ombud) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar efter köpbeslut kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG