Visa alla bilder
Visa film

Volvo Duett P210 B18 — 1962

Finns det en mer klassisk Svensk bilmodell än Duett? Troligen inte. Denna trotjänare är i ett patinerat originalskick och fungerar utmärkt att åka i som den är, alternativt ha som en rullande renovering.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En bilmodell som ligger många varm om hjärtat. Detta exemplar är såvitt vi kan bedöma bra maskinellt och relativt fri från rost. Patinerad av historiens brukande och charmig som få bilmodeller."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 APR 11:30
64 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18158
FJUGESTA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 65 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
20618
20 APR 00:17
64 000 SEK
20618
19 APR 16:23
57 000 SEK
25347
19 APR 09:11
50 000 SEK
20618
19 APR 00:33
37 000 SEK
25401
18 APR 21:01
11 600 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Duett P210?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En bilmodell som ligger många varm om hjärtat. Detta exemplar är såvitt vi kan bedöma bra maskinellt och relativt fri från rost. Patinerad av historiens brukande och charmig som få bilmodeller."

Beskrivning

En arbetshäst i originalutförande. Visst har den sina brister men är charmig i sin helhet. Karossmässigt är den relativt fri från rost. Bilen är omlackerad förutom i frontpartiet. Relativt rak i karossen. Inredningen är sliten, särskilt i sittytor och ryggar. Baksätet är helt med smutsigt. Fint innertak förutom en lastskada i bakre delen. Maskinellt känns den bra och den rullar stadigt på vägen. Fina bromsar som är renoverade inför senaste besiktningen som gjordes 2020. Bilen är således besiktnings- och skattebefriad. Överdragsklädsel ingår om man vill dölja de slitna sitt- och ryggytorna. Fungerande lås och dubbla nycklar. Original reservhjul(diagonaldäck)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1962-01-01 
  • Avläst mätarställning
    14263 km 
  • Regnr
    DAR867 
  • Chassinummer
    55559 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galon 
  • Färg
    Ljusgrå/Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar lätt och låter fint, inga misständningar. Växellåda och bromsar fungerar fint. Fläkten fungerar ej och vänster blinkers är lite trött. Alla mätare fungerar. Enkla saker att åtgärda således.

  • Skick interiör:

    Allmänt lite sliten. Stolarna är i slitet skick, särskilt förarstolen. Mattor ok men ej original. Spricka i gummimattan vid kardantunneln. Fina paneler på dörrar och en lite färgsliten instrumentbräda. Fint innertak som behöver en rengöring. Finns ett hål i bakre lastutrymmet. Bagaget är lite slitet men alla träribbor finns kvar så potentialen finns att göra det riktigt snyggt. Lister i dörrar är original men är torrspruckna.

  • Skick exteriör:

    Bra bruksskick när det gäller krom, lister och glas. Man kan skönja en svag färgskillnad i vissa vinklar på frontpartiet jämfört med övriga omlackerade delar. Allmän intrycket dock bra när vi talar om ett bruksskick.

  • Skick helhet:

    En i grunden fin original Duett med förbättringspotential för den som så önskar. En varsam renovering av inredningen skulle förhöja helhetsintrycket.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-03-28
Ursprungsbesiktning: 1962-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1962-01-01
Senast godkända besiktning: 2020-05-27
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Ägarens kommentar

Avyttras pga för många bilar i bilparken

Fakta om modellen

Volvo Duett togs fram på basis av Volvo PV 444 för att öppna en ny marknad för dem som hade behov av en rymligare bil. Svaret blev Volvo Duett, som lanserades under sommaren 1953. Namnet kommer från Volvos tanke om bilen som både en yrkesbil och en fritidsbil. Bilen formgavs och konstruerades av ingenjören Erik Skoog. Utvecklingsarbetet skedde i Olofström där även karossdelarna tillverkades hos Svenska Stålpressnings AB. PV 444 i varianter såsom herrgårdsvagn/paketbil/ambulans med flera hade intill dess uteslutande tillverkats av fristående karossproducenter på de chassier vid namn "PV 445" som Volvo introducerat 1949.

Chassiproduktionen fortsatte vid sidan av Duettproduktionen löpande fram till 1961. PV 445 Duett, som Duetten hette från början, fick ny skepnad efter industrisemestern 1960 i form av P 210 Duett som skilde sig en hel del från föregångaren; med till exempel hel vindruta istället för delad. Duetten kan ses som Volvos första kombi men blev kanske mest populär bland jordbrukare och hantverkare. Många kommer kanske ihåg de många orange Duetter som under många år användes av Televerket. Andra storkunder var Postverket (gula vagnar med svarta framskärmar och front) samt försvaret som i vissa fall utrustade vagnarna med flygspanarlucka i taket. Några få vagnar producerades med hel bakdörr.

Duetten utvecklades parallellt med Volvo PV 444/Volvo PV 544 och tillverkades fram till 1969. Den fanns i flera versioner, som skåpbil med täckta sidor, och med fönster. Volvo försökte göra en efterföljare i Volvo 145 Express, men den anses inte kommit i närheten av Duettens popularitet.

På grund av att den var byggd på ett separat chassi blev den ett populärt objekt att bygga om på olika sätt, bland annat till EPA-traktor och hotrod. Flera företag byggde också cabrioletvarianter.

Det första chassiet presenterades den 9 september 1949 och fick beteckningen PV445. Chassiet vägde 725 kilo och nyttolasten var 500-550 kilo. Chassierna levererades med front, motorhuv, framskärmar, torped, tröskellådor och instrumentering. Fram till 1953 tillverkades chassiet utan påbyggnad, och det sista chassiet av 445-typen tillverkades 17 maj 1962. De flesta ändringarna av Duetten skedde i samband med att PV544 introducerades i augusti 1958. Då ersattes de tidigare, små ovala baklamporna av rektangulära, blinkers och parkeringslampor flyttades till skärmkanterna fram samt att B16-motorn introducerades. Vissa av förbättringarna, exempelvis den hela, välvda vindrutan, 4-växlad växellåda och nya instrumentbrädan, fick Duetten inte förrän i juli 1960, då "efterföljaren" P210 introducerades. Samtidigt kom säkerhetsbälten som standard.

Den sista Duetten, en kungsblå herrgårdsvagn, lämnade bandet den 11 februari[3] 1969. Den hade chassinummer 97 299 och finns på Volvo Museum. Sammanlagt hade då drygt 93 000 Duetter och 4 200 leveranschassin producerats. Den exakta totala produktionen var 101 492 fordon.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Fjugesta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund

peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG