Visa alla bilder
Visa film

SAAB 92A De Luxe 2T — 1950

Fantastisk möjlighet att köpa Saab nr 536 från starten av serietillverkningen 1950. Helt renoverad och körklar.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen renoverades under 3 års tid från ett utgångsläge som krävde mycket jobb. Det var naturligtvis bilens låga tillverkningsnummer som gjorde bilen historiskt intressant och mödan värd. Nu är den till prydnad för vilken bilsamling som helst."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 APR 10:00
91 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18079
LULEÅ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
270 - 320 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 92 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
4015
22 APR 07:34
91 000 SEK
30731
21 APR 23:36
90 000 SEK
4015
21 APR 22:40
81 000 SEK
30731
21 APR 21:09
80 000 SEK
2101
21 APR 20:48
71 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 92A De Luxe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen renoverades under 3 års tid från ett utgångsläge som krävde mycket jobb. Det var naturligtvis bilens låga tillverkningsnummer som gjorde bilen historiskt intressant och mödan värd. Nu är den till prydnad för vilken bilsamling som helst."

Beskrivning

Den här bilen har varit totalt renoverad. Bilen säljs åt ett dödsbo. Vi varit i kontakt med föregående ägare som renoverade bilen. Han har berättat att utgångsobjektet var i dåligt skick och att han fick lägga 3 års arbete på renoveringen. Han lät bland annat nytillverka hela golvet, enligt ritningar. En del bitar fick han även plocka från en donatorbil. Inredningstyget lät han ett väveri tillverka, efter oblekt provbit från gamla inredningen. Minsta order som väveriet godkände var tyg som räckte till 10 fordon, så det var bara att gilla läget och acceptera. Inredningen syddes sedan upp av renoveraren själv, som på köpet fick lära sig hantverket.

Renoveringen stod klar 2014 och bilen blev då åter inregistrerad i bilregistret. 2016 såldes bilen till den nu framlidne ägaren. De efterlevande berättar att bilen körts mycket sparsamt och mest stått i garaget. Instruktionsbok samt reservhjul saknas. Saab picknikfilt medföljer.

Detta är en distansauktion. Bilder och uppgifter om bilen och dess tekniska status har erhållits från ägaren. BWA har alltså inte besiktigat bilen på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1950/1950 
  • Första registreringsdatum
    2014-05-19 
  • Avläst mätarställning
    7673 km 
  • Regnr
    RJR976 
  • Chassinummer
    00536 
  • Kw / hk
    18 / 24 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Rak tvåcylindrig tvåtaktare med Solex-förgasare. Volym 764 cm3. Uppgiven effekt 25 hk. Motorn är tvärställd och har treväxlad växellåda med framhjulsdrift och frihjul. Elsystemet är 6 volt. Motorn är av rätt sort, dock ej den som satt i bilen från början. Motorn är helt renoverad med borrat block, nya kolvar, balanserad vevaxel e.t.c. Växellådan har varit isärtagen och uppmätt, då inga fel hittades behövde den inte renoveras utan monterades ihop igen.

  • Skick interiör:

    Helt renoverad inredning. Tyget lät man ett väveri specialtillverka enligt originalutseende. Bilen har den speciella instrumenteringen som satt på de tidiga 92A. Golvmattan är tillverkad av ett gummimaterial med räffling liknande originalet. En lös temperaturmätare har monterats på undersidan av instrumentbrädan. Se bilder.

  • Skick exteriör:

    Mycket fint renoverat skick. Stötfångare och grillribbor kromades vid renoveringen. På bakstammen, alldeles nedanför tanklocket finns en repa i lackeringen. Se bild. Nytillverkade diagonaldäck BF Goodrich av rätt utseende monterades vid renoveringen 2014.

  • Skick helhet:

    Helrenoverad till mycket fint skick. Passar utmärkt på museum eller i privat samling.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2014-05-19
Ursprungsbesiktning: 2014-04-23 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2014-05-19 (500829)
Senast godkända besiktning: 2014-05-20
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Saab 92 – namnet var en logisk utveckling från de tidigare flygplansprojekten Scandia 90 och Safir 91.

Totalt byggdes 20 128 Saab 92; av dem var 5 300 stycken ur A-serien. Första årsmodellen stannade på 1 246 bilar.

Den 12 december 1949 startade serietillverkningen av Saab 92. Måndagen den 16 januari 1950 kunde de tre första serietillverkade bilarna levereras. Ungefär samtidigt som de första bilarna började rulla fram över fabriksgolvet i Trollhättan så rullade det sista propellerdrivna jaktplanet av typen Saab 21 ut därifrån. Dessa tidiga Saabar är fulla med flyg-gener. Eftersom Saab i grunden var ett företag som tillverkade flygplan togs både ingenjörer och idéer från flygplanssidan. Med god aerodynamik behövs inte en stor och tung motor med många hästkrafter. Med en liten och lätt motor med färre hästkrafter blev köregenskaperna minst lika bra, om inte till och med bättre. Konceptet visade sig hålla med lite moderniseringar ända fram till 1980. Huvudkonstruktör och drivande kraft bakom projektet var Gunnar Ljungström. Sixten Sason stod för formgivningen. Sason som förövrigt har en diger lista över lyckade designer i sin portfolio.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Luleå

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG