Visa alla bilder

Packard Six Convertible Coupe 115-C — 1937

Alla bilsamlare drömmer om det ultimata ladugårdsfyndet. Bilen som stått undanställd och samlat damm i decennier, i väntan på att dörren ska gläntas. Vi tror oss ha hittat självaste Drottningen av svenska ladugårdsfynd. Blir det du som tar hand om henne?

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En fantastisk chans för köparen att välja själv. Ska den kanske stå orörd på museum, utställd som självaste essensen av det svenska ladugårdsfyndet? Ska den kanske helrenoveras, eller endast renoveras mekaniskt med bibehållen patina? Här ser vi bara möjligheter!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
104 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13920
LÖVÅNGER
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Packard Six Convertible Coupe 115-C?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En fantastisk chans för köparen att välja själv. Ska den kanske stå orörd på museum, utställd som självaste essensen av det svenska ladugårdsfyndet? Ska den kanske helrenoveras, eller endast renoveras mekaniskt med bibehållen patina? Här ser vi bara möjligheter!"

Beskrivning

Här kan ni läsa hela historien om Packard Cabrioleten och dess ägare.

I Sverige var det här en riktigt häftig vagn 1937. Vi svenskar vill ju som regel inte förhäva oss. Att då komma i en sprillans ny Packard Convertible Coupé med sexcylindrig motor på 100 hästkrafter var inget för blyga personer. Det behövdes både goda finanser och hög självkänsla för att förvärva en sån här vagn.

Vi tar för givet att båda dessa premisser stämde in på Ove Stokkebye, vid tidpunkten 30 år gammal och bosatt i Göteborg. Han köpte den nya bilen som av länsstyrelsen tilldelades regnummer O 13832.

1938 såldes den vidare till Fru Marianne Heldt. Hon hann inte köra speciellt mycket med bilen. Endast ett år senare ställdes den av när andra världskriget bröt ut. Sverige införde strikta ransoneringar på drivmedel, smörjolja och bildäck. 1943 bytte den flotta bilen åter ägare. Ägare nr 3 blev Dagmar Holding, bosatt på 4:e Långgatan i Göteborg. 1946 bytte bilen län och hamnade hos köpmannen Einar Persson i Falkenberg. Hallands Länsstyrelse tilldelade nu Packarden regnummer H 6573.

Allt detta kan man följa på de registerutdrag som vi fått fram från riksarkivet. 1947 flyttade bilen från Falkenberg till huvudstaden Stockholm. Där tilldelades Packard Cabrioleten sitt senaste, och nuvarande regnummer A 32641. Det var en grosshandlare vid namn Antonius Wiklund som köpte bilen. Till skillnad mot tidigare ägare så behöll Wiklund bilen länge. Faktiskt ända fram till 1962. Han använde bilen varje sommar på semesterresor upp till sitt sommarviste i Västerbotten. Närmare bestämt till Kvarnbyn i Bursträsk socken. För att vi sörlänningar ska kunna placera Kvarnbyn rent geografiskt, så kan man förenklat säga att byn ligger ca 5 mil från Skellefteå.

Bertil Hägglund bosatt i Kvarnbyn, och vid tidpunkten endast 17 år gammal, lyckades 1962 få köpa Packarden av grosshandlare Wiklund. Han använde den sen några somrar i början av 1960-talet och sedan ställdes den undan i avvaktan på renovering.

Det finns några fina bilder från 1960-talet som vi fått låna, där Bertil och hans blivande fru poserar vid bilen.

Som för de flesta av oss kom annat emellan och renoveringen fick vänta. Bertil utbildade sig till gruvingenjör och bildade familj. Åren går så fort, men han glömde inte bort sin Packard. Den startades med ojämna mellanrum och kördes runt på gården. Under tiden var Bertil med och startade den nordiska sektionen av Packardklubben. Se klubben på följande länk. https://www.packard.fi/sv/

1983 ställdes bilen in på sin nuvarande plats. Planen var att renovera bilen som pensionär.

Tyvärr gick Bertil ur tiden 2013, endast 68 år gammal. De anhöriga har inte möjlighet att renovera Packarden, så de låter bilen gå vidare till nästa Packard-entusiast.

Det står i dag 9464 svenska mil på mätaren.

Med tanke på bilens historia med få ägare och den långa avställningen, samt att den även stod avställd under lång tid på 1940-talet, så håller vi för troligt att miltalet stämmer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1937 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    94646 km 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är en rak sexcylindrig sidventilsmotor på 237 cui, motsvarande 3,8 liter. Manuell 3-växlad låda. Motorn var startad senast 1983, då bilen backades in i ladan för egen maskin. Nuvarande skick på motorn, eller vad som krävs för att göra i ordning den vet vi inte. Inga startförsök har gjorts av Bilwebauctions.

  • Skick interiör:

    Färgsläpp på instrumentpanelen. Framsoffan har sliten klädsel med lagningar. Golvmatta saknas. Baksätet i svärmorsluckan verkar ha klarat sig hyggligt. Se noga på bilderna.

  • Skick exteriör:

    Allt verkar vara intakt med de rätta detaljerna, inget har byggts om eller förvanskats. Krackelerad lack och oxid på blankdelarna. Utrustad med det speciella originaltillbehöret bagagehållare. Suffletten ser intakt ut, vi utgår från att den är spröd på grund av åldern.

    Vi har inte provat att fälla ned taket. Det finns synliga plåtlagningar i skärmarna som gjordes på 1960-talet. Undersidan av bilen är ytrostig. Se noga på bilderna.

  • Skick helhet:

    Ett reparationsobjekt som kräver mycket arbete för att få tillbaka sin ursprungliga glans. Har känd historik via riksarkivet och berättelse från anhöriga till senaste ägaren. Kopior på regbevisen från länsarkiven medföljer för att kunna göra ursprungskontroll och registrera in bilen igen.

Ägarens kommentar

Min framlidne far köpte bilen i början av 1960-talet. Dåvarande ägaren var grosshandlare bosatt i Stockholm. Han använde bilen på sina resor upp till sommarvistet i Kvarnbysund, Burträsk socken. Min far var tidigt intresserad av veteranfordon, och Packard Cabriolet var redan på den tiden en ovanlig bil. Min far lyckades få köpa bilen av grosshandlaren. Han använde den några somrar och ställde sedan undan bilen runt 1963-64. En god vän hjälpte honom att laga skärmarna med dåtidens svetsteknik. Min far planerade att renovera bilen när han blev pensionär. Under årens lopp införskaffades även ett antal Packard av limousine-modell för att ha som reservdelsbilar. Dessa avyttrades dock redan för ett antal år sedan.

Fakta om modellen

Packards femtonde serie introducerades den 3 september 1936. Med framgången av sin prisvärda åttacylindriga One Twenty, beslutade Packard att gå ännu längre in på den mellanprisade marknaden med introduktionen av modellen Six, prissatt endast 100 dollar högre än toppmodellerna från Ford, Chevrolet och Plymouth. Nu kunde företagets återförsäljare erbjuda bilar i nästan varje prisklass, och marknaden svarade därefter, eftersom Packard det året producerade ett rekordantal av 109 518 bilar, en siffra som företaget aldrig tidigare nått eller skulle komma att uppnå igen. Nittio procent av dessa försäljningar koncentrerades till modellinjerna Six och One Twenty, annonserade som "finare bilar till lägre priser".



Den nya Six var en nedskalad version av en större Packard, med en ny motor design som i huvudsak var en miniatyriserad version av One Twentys åttacylindriga block, minus två cylindrar. Med sina 100 bromshästkrafter vid 3 500 varv per minut och en topphastighet mellan 90 och 100 mph, var den en äkta Packard med alla de elitmässiga bekvämligheter av superb kvalitet, komfort, hantering och tystnad som köparna hade kommit att förvänta sig.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lövånger

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG