Visa alla bilder

Jaguar E-Type Roadster S2 4,2L — 1969

Klassisk, åtråvärd och en sensation när modellen presenterades 1961. Kort sagt en dåtida superbil. Här renoverad av Norrländsk Jaguarentusiast.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här ser man att entusiasm, kunnande och långa vintrar kan ge ett strålande resultat. En E-type som många skulle vilja ha hemma i garaget."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
650 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16967
TANDSBYN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar E-Type Roadster S2?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här ser man att entusiasm, kunnande och långa vintrar kan ge ett strålande resultat. En E-type som många skulle vilja ha hemma i garaget."

Beskrivning

Jaguar E-Type såld ny i New York 1969 och registrerades i Sverige 2008. Endast en brukare sedan den togs i trafik i Sverige. Ägaren köpte Jaguaren för att renovera den etappvis och kunna köra sommartid. Sedan 2010 har vagnen genomgått renovering och förbättrats varje vinter. Sommartid har bilen körts cirka 800 mil sedan 2010.

Ägaren har lagt ner mycket tid på att renovera bilen och inte sparat på kostnaderna. Han har bytt ut allt som han ansåg inte höll måttet. Ägaren låter nu sälja bilen av hälsoskäl.

Därför har han inte haft möjlighet att montera den nya suffletten som medföljer.

Bilen går att använda med nuvarande sufflett. När köparen låter montera den nya i svart canvas, så blir det avrundningen på en mycket noggrann renovering. Reservhjul och originaldomkraft medföljer, samt certifikat från Jaguar Heritage Trust.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    2010-05-21 
  • Avläst mätarställning
    64719 miles 
  • Kw / hk
    200 / 272 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med rak sexcylindrig motor på 4,2L med trippelförgasare. I denna konfiguration uppges effekten vara 265hk. Manuell fyrväxlad låda. Både motor och växellåda är de rätta till bilen. Med andra ord matching numbers. Toppen är helrenoverad med nya ventiler, säten och styrningar. Motorblock och växellåda är genomgångna och behövde endast nya tätningar. Elektronisk tändning 123 ignition.

    Hela bilen är tekniskt genomgången. (Se ägarens berättelse.)

  • Skick interiör:

    Helt ny läderinredning specialbeställd från John Skinner, England. Monterad i bilen 2022. Inga anmärkningar. Utrustad med dolt monterad förstärkare med bluetooth anslutning för att kunna strömma musik från mobiltelefonen. Utrustad med hastighetsmätare graderad i engelska miles. Lika snygg i bagageutrymmet som i kupén.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering i utsökt skick med djup och fin glans. Krom och blanklister utan anmärkning. Nya Vredestein däck 2011. Ny svart canvas sufflett medföljer löst för utbyte.

  • Skick helhet:

    Det märks att detta varit ägarens pärla och stolthet. Ger ett utmärkt helhetsintryck.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2010-05-21
Ursprungsbesiktning: 2008-09-10 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2010-05-21 (690101)
Senast godkända besiktning: 2018-07-11
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

Jag köpte bilen 2010 från importfirman. Mitt mål redan från början var att renovera den etappvis under vinterhalvåret och använda sommartid. Jag har haft bilen helt nedplockad och bytt ut alla slitdelar, varav kan nämnas följande. Renoverat startmotor, generator, kylare. Låtit renovera topplocket med nya ventilsäten, ventiler, styrningar m m. Bytt alla tätningar i motor och växellåda. Samtidigt monterades ny koppling. Bytt ut diffen/diffhuset mot en med bättre landsvägsutväxling, bytte samtidigt alla lager och packningar i bakaxeln, samt monterade nya coilovers, nya bussningar i bakvagnen och nya kardanknutar. Hela framvagnen renoverad inklusive nya dämpare. USA-sålda Jaguar E-type levererades med dubbla Stromberg förgasare för att uppfylla avgaskraven. Jag har monterat helt nya trippel SU-förgasare enligt Europeisk specifikation. Alla kabelmattor är nya. Medföljer en hel pärm med kvitton och dokumentation om vad som gjorts.

Fakta om modellen

Jaguar E-Type slog ner som en bomb när den presenterades på Genévesalongen 1961. Det här var sannerligen en superbil och den höjdes till skyarna. Basen i en E-Type var det självbärande monocoque chassit och från början Jaguars 3,8-liters XK-motor som växte till 4,2 liter 1967. Karossen ritades av aerodynamik-matematikern Malcolm Sayer som kom från flygplanstillverkaren Bristol. Arvet från flygindustrin syns tydligt med karossidorna formade som vingar och nosen mest lik luftintaget till en reamotor.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tandsbyn

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG