Visa alla bilder
Visa film

Ford Thunderbird Cabriolet V8 — 1956

"Världens finaste" Ford Thunderbird. Såld ny i Sverige och under 42 år av ägdes bilen av en Thunderbird expert som hade ambitionen att göra den perfekta renoveringen. Det skedde med hjälp av professionella yrkesmän i Sverige och USA. Till stora internationella Thunderbird konventet vid millennieskiftet var bilen färdig och visades. Fick här högst betyg genom tiderna. Bedömningen gällde allt från autenticitet och finish till funktion.

Michael Luft
Museum & samlingar
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mint condition i alla detaljer. Trots att det gått 25 år sedan bilen renoverades så finns det inga anmärkningar. Inga repor, blåsor, oxid, eller annat. Den startar direkt och motorn spinner som en katt. Bilen är körd 78 mil sedan renovering och allt fungerar fortfarande perfekt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
17 APR 13:00
385 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18126
ULRICEHAMN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
1 300 - 1 500 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 390 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
9163
13 APR 21:30
385 000 SEK
6042
13 APR 18:09
380 000 SEK
17601
13 APR 09:04
360 000 SEK
31726
12 APR 19:16
355 000 SEK
15297
12 APR 14:38
350 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Thunderbird Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Museum & samlingar
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mint condition i alla detaljer. Trots att det gått 25 år sedan bilen renoverades så finns det inga anmärkningar. Inga repor, blåsor, oxid, eller annat. Den startar direkt och motorn spinner som en katt. Bilen är körd 78 mil sedan renovering och allt fungerar fortfarande perfekt."

Beskrivning

Detta är bilen som blivit utnämnd till världens finaste Ford Thunderbird. Det blev verklighet med hjälp av professionella yrkesmän i Sverige och USA. År 2000 var bilen färdig och slutresultatet av renoveringen överträffade även högt ställda förväntningar.  Faktum är att denna Ford Thunderbird fick det högsta betyg genom alla tider som internationella Ford Thunderbird-klubben delat ut. Bedömningen gällde autenticitet, funktion och skick med mera.
Den ägare som lät renovera bilen är en av Sveriges största Thunderbird-fantaster. Han köpte bilen 1977 och renoverade den en första gång 1978 till 1982, till en av Sveriges absolut finaste. Sedan bestämde han sig efter 12 års ägande för att ta bilen till högsta tänkbara nivå. Målet var att vinna ”Gold Medallion” vid Thunderbird-klubbarnas årliga konvent i USA och dessutom erhålla utmärkelsen ”Excellence in Authenticity” där bedömningen gäller allt, det vill säga bedömning av originalutförande i detaljer, teknisk funktion, detaljfinish samt passform.
Efter många års arbete med chassi, drivlina, elsystem, kaross, lack och inredning började bilen bli klar för montering. Detta arbete föregicks av flera resor till USA för att samla nya NOS-delar (oanvända originaldelar från gamla reservdelslager) och för att ta tusentals bilder på orörda bilar. Bilderna användes för att se exakt hur allt monterats från början. Till exempel för att kontrollera vilket utseende respektive skruv skulle ha eller var och hur på en slang en slangklämma skulle sitta.
I slutet av 1999 när bilen nästan var klar skeppades i container till USA för att få en ny sufflett perfekt monterad i Los Angeles av den yrkesman som var absolut bäst på detta. Sedan ägnades många dagar åt att putsa bilen innan den visades på CTCI:s konvent i Chicago sommaren år 2000 (Classic Thunderbird Club International, national convention).
Här bedömdes bilen av högst renommerade domare på mer än 1.000 punkter och detaljer. Bara de bilar kommer upp i mer än 290 av de 300 första punkterna i den första och mycket omfattande granskningen av skick och funktion och då vinner ”Gold Medallion”, går vidare till ”Excellence in Authenticity” där en ny domarskara tar vid och gör en ny granskning. 
På kvällen meddelades att denna bil fått 297 av 300 poäng i skickbedömning, ”Gold Medallion” och högsta utmärkelse i ”Excellence in Authenticity”. (Den bil som tidigare kommit i närheten av detta var en amerikansk, expertrenoverad -55:a som fått 294 poäng.)
Ägaren skeppade därefter bilen tillbaka till Sverige och njöt av framgången i 19 år, innan han sålde den till nuvarande ägare.
Bilens nuvarande ägare, är också pedant och fick köpa bilen hösten 2019. Efter sex år med bilen säljer han den nu på grund av flytt.
Mer om renoveringen finns i den bifogade pdf:en. Där finns också information om de bedömningar som internationella Thunderbird-klubbens domare gjorde, liksom bedömningsprotokollet från år 2000.
Förutom alla resor till USA för att samla rätt delar och för att kontrollera detaljer, så är mer än två miljoner kronor nedlagt i arbete och delar och då är inte ägarens eget arbete medräknat. Men är man en person med högt ställda krav som dessutom brinner för sin sak och också tävlingsmänniska och pedant, då kan resultatet bli mitt i prick som i detta fall. Allt arbete och det fina resultatet har skapat glädje och tillfredsställelse hos de inblandade. Samtidigt är denna Thunderbird en bil som vinner beundran och respekt för sin skönhet och kommer att göra det i många generationer framåt. Det är nu 25 år sedan bilen byggdes upp på nytt och den fortfarande lika fin. Inga anmärkningar finns.

- Thunderbird 1956, bedömningsdokument

- Thunderbird 1956, artikel om prestationen

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1956/1956 
  • Första registreringsdatum
    1956-01-01 
  • Avläst mätarställning
    00782,3km 
  • Regnr
    DTR309 
  • Chassinummer
    M6FH268910 
  • Kw / hk
    147 / 190 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Konstläder 
  • Färg
    Fiestaröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    V8 motorn (292) startar direkt och låter och varvar fint i alla register. Växlar fint, bra styrning och bra bromsar. Alla knappar och detaljer fungerar som på en ny bil.

  • Skick interiör:

    Likvärdig med ny i allt. Endast körd 78 mil sedan renoveringen.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin kaross, med perfekta passningar och spalter. Bättre än när den byggdes. Inget spackel under lacken och därför inte heller några sjunkningar eller liknande. Lackad på en prefekt kaross med andra ord. Alla detaljer som gick att byta till nytt byttes vid renoveringen. Det mesta till NOS-delar.
    Rutor nya, inrening ny, alla kromdetaljer, gummi, motordetaljer sufflett osv. Allt dessutom med högsta krav på autenticitet och originalutförande vid montering och inpassning.
    Påpekas kan att bilen är lätt dammig undertill då sista vägen fram till ägarens hus är grusväg. Men bilen är bara körd vid bra väder.

  • Skick helhet:

    Finns inte mycket mer att säga om skick och funktion. Dessutom är detta en mycket vacker bil i design och detaljer vilket gör den till en trevlig investering, särskilt i ett i ett lite längre och internationellt perspektiv. Tidiga Thunderbirds i utställningsskick säljs redan på prestigeauktioner och utställningar i USA för belopp som överstiger 150.000 USD.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-10-27
Ursprungsbesiktning: 1956-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1956-01-01
Senast godkända besiktning: 2019-04-24
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Fords svar på sportbilen Chevrolet Corvette blev en succé när den presenterades som årsmodell 1955.
Bakom idén att ta fram Ford Thunderbird stod två män – designern George Walker och en av cheferna på Ford, Louis D. Crusoe.
Deras tanke var att Ford skulle ha en sportigare bil i sitt modellutbud. Specifikationen för den nya Forden innebar att det skulle vara en öppen bil för två passagerare med tygsufflett. För att hålla kostnaderna nere skulle delar från den befintliga produktionen användas så långt som möjligt.
Ambitionen var att skapa en bil med bättre acceleration än konkurrenterna och med en toppfart på över 100 miles per timme, alltså 160 kilometer per timme. Den nya sportbilen skulle dessutom enkelt identifieras som en Ford och ha en tydlig koppling till Fords standardbilar.
Till skillnad från konkurrenten Chevrolet Corvette så fick Ford Thunderbird en V8:a under huven. Corvetten hade bara en rak sexa de första åren.
Det sägs att modellen fortfarande saknade ett namn när produktionsstarten närmaste sig. Louis D. Crusoe ska då ha utlyst en namntävling på företaget med en 250-dollarskostym som förstapris. Det var Alden Giberson som arbetade med formgivning på Ford som knäckte namnet Thunderbird och tog hem priset.
Premiärvisningen av Ford Thunderbird ägde rum den 20 februari 1954 på Detroits motorsalong. Med en prislapp som startade på 2.695 dollar blev Thunderbird en omedelbar succé. Köparna uppskattade förstås formgivningen, men också köregenskaperna och bilens fartresurser.
Modellnamnet Thunderbird skulle komma att användas av Ford ända fram till 2005. Första generationen som av många anses vara den vackraste tillverkades bara som årsmodell 1955, 1956 och 1957. Totalt tillverkades strax över 53.000 bilar under dessa tre år. En blygsam siffra för en Ford-modell, men klart bättre än vad konkurrenten Chevrolet Corvette presterade dessa år.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Ulricehamn

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-01.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG