Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Stylemaster Sport Sedan 216 — 1947

Fantastisk detaljerad och fint dokumenterad historik från leveransen 1948 fram till idag. En ägarfamilj och en bil som förutom att ha varit familjebil även har kunglig proveniens, taxiverksamhet och bärgningsnytta på sitt samvete.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Vilsam körupplevelse i dagens trafik och en tanke under tiden om hur en på det här sättet bevarad vardagsbil från den tiden är en viktig kulturmarkör. En bil som har levt ett rikt bil-liv, helt enkelt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
17 APR 13:45
46 555SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18075
NÖSUND/ORUST
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
190 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 47 555 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
3545
15 APR 17:06
46 555 SEK
17601
14 APR 14:25
45 000 SEK
3545
14 APR 13:20
26 538 SEK
17601
14 APR 10:55
25 000 SEK
3545
13 APR 13:25
3 480 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Stylemaster Sport Sedan?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Vilsam körupplevelse i dagens trafik och en tanke under tiden om hur en på det här sättet bevarad vardagsbil från den tiden är en viktig kulturmarkör. En bil som har levt ett rikt bil-liv, helt enkelt."

Beskrivning

Den levererades i mars 1948 med ett fint bevarat pappersarbete från GM-återförsäljaren Automobilfirman Bröderna Karlge i Vänerborg till sin första ägare Gustav Benjaminsson från Herrestad utanför Uddevalla. Kontrakt, fakturor, kvittenser och allt som hörde till ett bilköp på den tiden, samlat i en pärm där dokumenten har sparats med allt har med bilen att göra. Bland annat fyra sidor maskinskrivna instruktioner på papper från Domänverket om hur transporterna kring Kung Gustav V:s älgjakt på Halle- och Hunneberg den 27-28 september 1948 skulle genomföras, "Instruktion för förare av personbilar vid Hans Maj:t Konungens älgjakt på kronoparken Halle-Hunneberg den 27 och 28 september 1948". Då var den här bilen nämligen kungens bil med Gustav Benjaminsson som chaufför, med hämtning på Lilleskogs järnvägsstation båda dagarna för vidare befordran till de olika dreven och skjutsärmarna, till exempel: "Kl. 13.10 avresa från Fagerhult till Högsätersdrevet. Konungens bil framgår till skjutskärm nr 9. Övriga bilar framgå till kraftledningen eller avtagsvägen innan denna. Under drevet parkeras samtliga bilar vid Högsäter. Bilarna följa efter drevkedjan på betryggande avstånd. Efter drevets slut kl. 14.30 hämtas jägarna, där de avlämnats. Därefter avresa till Kollidadrevet. Konungens bil framgår till skjutskärm nr 11". Som nybil tjänstgjorde alltså familjebilen de första åren som taxi och dignitärsfordon. Den fick också rycka in som bärgningsbil med en dollykärra när bilar skulle bärgas till Gustav Benjaminssons Bilverkstad. Bilen har vilat och haft stillestånd vid olika tillfällen genom åren, men i början av 2010-talet tog Lennart hand om bilen och återställde den till skicket den är i idag.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1947/1947 
  • Första registreringsdatum
    1948-04-01 
  • Avläst mätarställning
    79427 km 
  • Regnr
    EAH855 
  • Chassinummer
    KEJ03520 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Mörkblå/ljusgul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Toppventilsexan tickar tyst och växlarna glider i märkligt lätt utan dubbeltramp. En bränsleblåsa från båtvärlden löser problemet med att flöda bränsle till förgasaren för en smidigare start. Vidare har förgasaren ett egentillverkat flödarskydd under sig för förhindra bränslespill på grenröret och därmed en förgasar/motorbrand.

  • Skick interiör:

    Välbevarat och vackert, många vintage detaljer att beundra och förlora sig i. Soffor, innertak, dörrsidor och mattor är alla fräscha och snygga.

  • Skick exteriör:

    Cellulosalacken är polerad och blank, bilen har varit mörkblå i original, svart och blå igen och idag en snygg two-tone mörkblå lack med takstolpar och tak i en ljusgul nyans. Den forne slöjdläraren och billackeraren Lennart menar att han inte riktigt vet hur många gånger bilen lackerats. Men han är i alla fall nöjd med den senaste omgången. En detalj värd att nämna är att hela bilen är galvad genom Gustav Benjaminssons försorg. Hur det gjordes vet inte ägaren/sonen Lennart, men han vet hur svårt det är att få lack att fästa på galvad plåt. En rolig detalj är för den svenska marknaden specifika sidolampan på höger framskärm som skulle lysa upp vägen på sidan för assistans till bilens position och placering. Den fungerar inte idag, men är som sagt en kuriös detalj.

  • Skick helhet:

    Som en ny ägare av ett snart åttioårigt rullande, aktivt och väldokumenterat kulturarv i ett härligt fint och användbart skick, har man ett ansvar. Ett vårdande ansvar att fortsätta att köra, dokumentera och bevara.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2010-05-12
Ursprungsbesiktning: 1948-04-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1948-04-01
Senast godkända besiktning: 1979-06-12
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Chevrolet Stylemaster var Chevrolets instegsmodell mellan 1946 och 1948, och Stylemaster Sport Sedan var en fyradörrars sedan som på den tiden erbjöd stil, komfort och pålitlighet till ett överkomligt pris. Den var riktad till den genomsnittlige amerikanska bilköparen som då, efter andra världskrigets slut, ville återvända till ett normalt liv – och det inkluderade en bil för hela familjen. 1947 års modell var i stort sett oförändrad från 1946, vilket var vanligt på den tiden då biltillverkningen snabbt behövde återupptas efter kriget. Designen var strömlinjeformad med rundade former, bred grill i krom och klassiska bakskärmar som stack ut – ett tydligt tecken på fyrtiotalets estetik.

Motorn var en 216-kubiktums (3,5 liter) rak sexa, kallad Stovebolt Six, som gav runt 90 hk till en treväxlad manuell växellåda. Enkel, men pålitlig teknik som var lätt att underhålla. Inredningen var förhållandevis spartansk, men för sin tid ansågs den både rymlig och bekväm. Tygklädda säten, en klassisk ratt med kromdetaljer och en enkel instrumentpanel förmedlade ändå en klassisk värdighet. En Stylemaster representerar en tid då bilar blev en del av den amerikanska drömmen. Stylemaster var inte lyxig, men den var tillgänglig, pålitlig och symboliserade en ny början efter krigsåren.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nösund/Orust

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-01.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG