Visa alla bilder

SAAB 96 V4 — 1969

En Saab med förhållandevis låg körsträcka med endast två ägare, dessutom i samma familj.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Senast besiktigad 1989, sedan dess har den förvarats i garage. Bilen behöver en uppstarts service och en grundlig genomgång."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
22 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16939
LEKSAND
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96 V4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Senast besiktigad 1989, sedan dess har den förvarats i garage. Bilen behöver en uppstarts service och en grundlig genomgång."

Beskrivning

Denna Saab köptes ny av en man 1969 och har varit i samma familj sedan dess. Bilen användes inte så mycket av familjen och kördes inga längre sträckor. Nuvarande ägare som är barnbarn till första ägaren fick ta över bilen 1988 och hon har inte använt bilen i någon större utsträckning. Bilen ställdes av 1989 och har förvarats i garage sedan dess. Saaben ser ut att vara delvis omlackerad någon gång men inget som ägaren vet något om, men man kan se någon rinning och färg på lister på några ställen, se bilder. Bilen har ej startats och behöver en översyn av både motor och bromssystem, med andra ord en rejäl uppstartservice och allmän översyn. Det finns rost i nedre delen av dörrarna där falsen svullnat, se bilder. Med bilen medföljer fyra gamla dubbade vinterdäck, fyra fina navkapslar, mittkonsol med radio samt en låda med lite delar, se bilder.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1956 
  • Första registreringsdatum
    1969-10-06 
  • Avläst mätarställning
    91249 km 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl/Textil 
  • Färg
    Ljusgul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startades ej på grund av långt stillestånd, sedan 1989. Motorn ej kontrollerad. Saaben behöver en rejäl uppstartservice samt allmän översyn av bland annat bromssystemet. Dörrlåset kärvar på passagerardörren.

  • Skick interiör:

    Tyget på baksätets överdel är solblekt och trasigt. I övrigt är klädseln i bra ett skick då det suttit överdragsklädsel på stolar och baksäte. Innertaket ser helt ut men är lätt smutsigt.

  • Skick exteriör:

    Bilen ser ut att vara delvis omlackerad. Lacken är i ett slitet skick. Det finns en och annan rinning och man kan se lackbättringar. Rost i nederkanten av dörrarna. Karossen har ett antal små bucklor. Fina navkapslar medföljer löst.

  • Skick helhet:

    Ett lättare renoveringsobjekt som ger möjligheten att äga och bruka en klassisk Saab. Lågt miltal och endast två ägare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1989-09-13
Ursprungsbesiktning: 1969-10-06 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1969-10-06
Senast godkända besiktning: 1989-04-28
Besiktigad tom: 1990-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Jämfört med föregångaren hade Saab 96 en större och starkare motor, en ny bakdel med större bakruta, ny instrumentpanel, rymligare bagageutrymme och ett rymligare baksäte som gjorde bilen femsitsig. År 1965 skedde en "ansiktslyftning" där bilen fick en modernare front. Man valde också att förlänga fronten för att göra plats för en större motor.

En 1,2-liters rak fyrcylindrig motor började utvecklas, men Saab fick i stället möjlighet att använda den V4-motor från Ford som bland annat återfanns i Taunus. V4:an kom till 1967 års modell och möjliggjorde fortsatt försäljning efter en försäljningskris på grund av den omoderna tvåtaktsmotorn. Tvåtaktsmotorn fanns dock ändå kvar som ett alternativ fram till 1968 då den ersattes helt av V4-motorn. Ett arv från tvåtaktsmotorn var att alla 96:or hade frihjul. Den finessen hade införts för att skydda tvåtaktsmotorerna från skador till följd av motorbromsning Om motorn fortsätter att rotera utan bränsletillförsel får den inte tillräcklig smörjning, eftersom oljan blandas i bensinen. Med V4-motorn var den anledningen att använda frihjul borta, men många förare uppskattade möjligheten att växla utan att behöva trampa ner kopplingspedalen.

Förutom grundutförandet tillverkades även en mer påkostad och sportigare version som främst var avsedd för export: Granturismo 750 (1960-61), Sport (1962-1965) och Monte Carlo 850 (1964-1968).

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Leksand

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG