Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 300 SE Coupé W112 — 1967

En exklusiv landsvägskryssare med det bästa Mercedes erbjöd, i sober lyxvagn med sportiga ambitioner. Rejält med kraft, utrymme och aura för dåtidens konnässörer, oavsett om färden gick till casinot, operan, lantegendomen eller bara för lite nöjesåkning. Här i en trevlig och klassisk färgkombination och i ett fint tekniskt skick - körklar och besiktigad.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mercedes modell W112, var en imposant och gedigen lyxvagn från 60-talet som hade extra allt. Den här vagnen har på senare år fått en omfattade genomgång av teknik och förefaller nu fungera väl. Det finns nu kosmetiska- och mindre vitala detaljer åtgärda, för den som så önskar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
480 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16963
BROMMA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 300 SE Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mercedes modell W112, var en imposant och gedigen lyxvagn från 60-talet som hade extra allt. Den här vagnen har på senare år fått en omfattade genomgång av teknik och förefaller nu fungera väl. Det finns nu kosmetiska- och mindre vitala detaljer åtgärda, för den som så önskar."

Beskrivning

Enligt uppgift importerades denna vagn år 2004 från Kalifornien till Norge, för att år 2010 komma till Sverige. Nuvarande ägare förvärvade bilen i september 2012.

En W112 var utrustad med extraordinär teknik och lyxdetaljer. Här ser vi en utökad krombestyckning, en silkeslen sexa med mekanisk insprutning från Bosch, smidig fyrstegsautomat, servo- styrning och bromsar med skivor runt om, likaså luftfjädring runt om, med nivåreglering bak, termostatstyrd fläkt. Inredning i exklusivt skinn och trä, el-taklucka, el-antenn, elhissar etc.

Nuvarande ägare har genom åren prioriterat funktion och tillförlitlig sommarkörning och låtit göra iordning insprutningen, dessutom är alla spridare rengjorda i ultraljudstvätt, samtidigt lyftes toppen och ventiler justerades, ny generator, ny koppling till vattenpump, ny termisk fläkt. Luftfjädringen har fått nya bälgar runt om, nivåregulatorn är renoverad. Såväl styr- som bromsservo är uppdaterade.

Med bilen följer instruktionsbok, verkstadshandböcker och annan litteratur.

Bilen är MHRF-försäkrad med batteriavskiljare och brandsläckare.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    2010-05-20 
  • Avläst mätarställning
    12023 
  • Kw / hk
    125 / 170 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i blått, tyg mattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint i motor och drivlina. Bilen upplevdes stabil och lugn i trafiken och går enligt uppgift även mkt bra i landsvägstrafik. Mycket teknik är genomgången på senare år, vilket märktes. Något mjuk styrservo, typiskt för den tidens upplägg. Ej kontrollerad på lyft men av det som kunde ses, såg det bra ut i vitala delar. Då den har rullat i Kalifornien och som entusiastbil efter flytt till Skandinavien, bör den ha klarat sig bra. men en 60-åring kan ha detaljer att se över.

  • Skick interiör:

    Inredning i fint skick med en blandning av uppdateringar och original. Mattor är nyare, trädetaljer har blivit betsade men skinninredningen är i härligt patinerat och vackert originalskick. Bra stuns i stolar och baksäte. Lite bruksslitage på innertak. Radio, klocka och höger bakre sidorutas el-funktion fungerar ej. Oxid på anslutningar eller annat troligt elfel. Vad gäller rutan kan det vara el eller mekaniskt.

  • Skick exteriör:

    Den har blivit omlackerad innan den lämnade USA, osäkert när. Nu i en ljusare nyans, än ursprunget. Bakluckan är dock nyligen omlackerad. Med det sagt, så är lackeringen fortfarande i bra skick men det finns stenskott, repor, småsprickor och områden med ojämnheter, typ hjulhuskant. Krom, glas och gummidetaljer har brukspatina, några gummilister är nyare och i fint skick. Fälgar och däck (Galaxy) i samma nivå som bilen i övrigt. Motor- och bagageutrymmen i bra skick. Tät och väl fungerande taklucka.

  • Skick helhet:

    Här finns detaljer att uppdatera och förädla men mycket är underhållet och åtgärdat på senare år, framförallt med inriktning på funktion. Absolut kvalitet, tekniska lösningar i framkant och en exklusiv utrustning, gör den här premiumcoupén från Mercedes-Benz, till en högintressant entusiast- och samlarvagn. En verklig klassiker från 60-talet, bland det bästa som gick att få i en standardbyggd vagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-05- 22
Ursprungsbesiktning: 2010-05-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2010-05-20 (670101)
Senast godkända besiktning: 2018-05-23
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad:: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Mercedes har genom tiderna gjort många fina Coupévagnar, så även när modell W111 tillverkades som årsmodeller 1960-1971. Redan 1961 kom en Coupémodell, design Paul Bracq, som till skillnad från sedanmodellerna inte hade fenor, utan neddragna bakskärmar. Utvecklingen följde sedan övriga modeller genom 250 SE och 280 SE. Som om inte det räckte kom en än lyxigare version, modell W112. Den tillverkades from 1961 - 1967. Två dörrars versionerna Coupé och Cabriolet mellan 1962 - 1967. W112 hade en 300 SE motor med block i lättmetall, som 1967 gav 170 hkr. Dessutom bl.a luftfjädring, automatlåda och skivbromsar som standard. Inredningen var mer påkostad och karossen hade mer krom än modell W111. Totalt tillverkades 3.127 exemplar av två-dörrars versionerna. Av dessa tillverkades enligt uppgift 253 exemplar, som just årsmodell 1967.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bromma

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG