Visa alla bilder

Lancia Fulvia 1,3 HF App. K — 1967

En potent Lancia Fulvia App.K redo för rallyskogarna nationellt samt internationellt

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En mycket välbyggd bil av en stor rally entusiast samt förare. Utrustad och godkänd App K bil klar för vägen. Bilen har deltagit i Midnattssolsrallyt fem gånger."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
135 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18032
ÖREBRO
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lancia Fulvia?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En mycket välbyggd bil av en stor rally entusiast samt förare. Utrustad och godkänd App K bil klar för vägen. Bilen har deltagit i Midnattssolsrallyt fem gånger."

Beskrivning

Lancia började tillverka Lancia Fulvia bilarna 1965 i Turin Italien, standardbilarna modifierades sen till rallybilar med en specifikation som kallas HF. Stallchefen Cesari Fiorio började utveckla Lancia Fulvian på tävlingsbanorna.

Förarna som körde bilarna är namn som Sandro Munari, Ove ”påven” Andersson och Harry ”sputnik” Källström. Källström blev EM mästare 1969 i en Lancia Fulvia.

Bilen var mycket framgångsrik mellan 1967 till 1974 i både VM och EM tävlingar. Sen kom Lancia med den vassa Lancia Stratosen med Ferrari motorn och tog över framgångarna.



Denna bil är en replica på dessa rallybilar.

Bilen är en Lancia Fulvia 1,3 Rally, som är utrustad med en fullständig HF specifikation.

Bilen har en V4 motor på 1300cc och ca 120hk, dubbla överliggande HF kammar,

dubbla Weber 40 förgasare, topplocket är optimerat i kanaler och förbränningsrum,

ventilerna är optimalt formade, nya dubbla ventilfjädrar med lättade ventilbrickor,

högkomp kolvar och ny högeffektiv oljepump, extraktorrör, nytt avgassystem med lamda uttag,

växellådan är 5vxl ZF typ ”Doglegg”.



Framvagnen har en ny subframe med nya bussningar, motor och vxl har nya bussningar,

det sitter kraftiga aluminium stöttor på subframe där rörbärarmarna sitter fast med Polybussningar,

på alustöttorna sitter ett förstärkt bladfjäderpaket på tvären, nya kulleder, nya Bilstein dämpare fram

Ny kylare, under motorn sitter en ny formskuren hasplåt typ Gr4, skivbromsar typ Dunlop med stålspunna bromsslangar.



I bakvagnen sitter det förstärkta bladfjäderpaket, Bilsteindämpare, och skivbromsar med nya Dunlopbromsar och stålspunna bromsslangar.



I bagageutrymmet sitter det en ny 60L alutank med skum i, en ny bränslepump typ Fazet Redtop,

pumpen trycker till en FilterKing med tryckjustering och mätare som sitter i motorrummet.



Karossen har aluminium i dörrar, motorhuv och baklucka, det sitter plastrutor runt om utom vindrutan, i kupèn sitter det en skyddsbur typ GUSS, Magnumstolar och Santler 6pkt bälten,

2st 2,6kg brandsläckare, fotstöd för kartläsaren.



Bilen står på guldfärgade campagnolo 13” fälgar med Yokohama Advan AD35 däck.



Bilen har tävlats i Midnattssolsrallyn 2008, 09, 10, 15 och 2022, Finska Lahti 2009 EM tävl,

bilen har också deltagit på anrika Goodwood revival, på senare tid har den gått i klassiska rallyserien 2020 till 2024.



Det här är en perfekt bil för tex Midnattssolsrallyt 2025, antingen i fartklasserna eller i regularity,

bilen är också populär i Historic Monte Carlo rallyt med stora framgångar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1997-07-04 
  • Avläst mätarställning
    90 932km 
  • Kw / hk
    64 / 87 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Inget att anmärka på i det tekniska gällande denna bil. Allt fungerande utom kupefläkten som bara går på en fart. Extra mätare inkopplade med bättre noggrannhet och de tre original mätarna bortkopplade. Säkerhets tank samt fullständig övrig säkerhetsutrustning.

  • Skick interiör:

    Mycket bra skick och det finns inget att anmärka på.

  • Skick exteriör:

    Hel och rak i karossen med mindre obetydliga repor och bulor. Bra däck och fälgar enl tidigare beskrivning. Plastrutor sida och bak, glas fram.

  • Skick helhet:

    Helhetsintrycket är mycket gott i denna bil. En seriös ägare som inte lämnat något åt slumpen och har full koll på grejorna.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-03-30
Ursprungsbesiktning: 1997-07-04 (regbes) (Ombes:20080505)
Datum i trafik första gången: 1997-07-04
Senast godkända besiktning: 2020-05-05
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Ägarens kommentar

Säljer denna fina Lancia vidare till förmån för andra projekt.

Fakta om modellen

Lancia Fulvia 1,3 HF rallybil med FIA HTP handlingar valid to 2030-12-31, för app K klassen i tävlingar.

Lancia började tillverka Lancia Fulvia bilarna 1965 i Turin Italien, standardbilarna modifierades sen till rallybilar med en specifikation som kallas HF. Stallchefen Cesari Fiorio började utveckla Lancia Fulvian på tävlingsbanorna.

Förarna som körde bilarna är namn som Sandro Munari, Ove ”påven” Andersson och Harry ”sputnik” Källström. Källström blev EM mästare 1969 i en Lancia Fulvia.

Bilen var mycket framgångsrik mellan 1967 till 1974 i både VM och EM tävlingar. Sen kom Lancia med den vassa Lancia Stratosen med Ferrari motorn och tog över framgångarna.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Örebro

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund

peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG