Visa alla bilder

Lotus Elite Type 75 2,2 RHD — 1980

Lotus-objekt med en fin potential för en positiv entusiast. Någon form av jubileumsmodell, svart med guldig sidodekor och stolta plaketter och emblem på baklucka och B-stolpar. Bilen är högerstyrd.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En inte helt vanlig Lotus-representant i en typisk sjuttiotalskostym och i form av ett rullande renoveringsobjekt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
45 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16921
HALMSTAD
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lotus Elite Type 75?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En inte helt vanlig Lotus-representant i en typisk sjuttiotalskostym och i form av ett rullande renoveringsobjekt."

Beskrivning

Registrerad i Sverige i oktober 1990 och förmodligen importerad från England. En plakett på bakluckan förkunnar Lotus-teamets sju vinster i konstruktörs-VM i formel 1. Även året 1978 då Ronnie Peterson förolyckades i sviterna efter en startkrasch på Monza-banan i Italien. Ronnie Peterson körde också en Lotus Elite som en slags tjänstebil under något eller några år på sjuttiotalet. Just World Champion Car Constructors kan vara lite missvisande då Lotus var världsmästare som konstruktörer av F1-bilar, inte bilar för allmän väg. Men det här exemplaret kan alltså vara en slags hyllningsmodell till vinsterna i racingens högsta division. 1980 var också den sista årsmodellen av Lotus Elite Type 75.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1980/1980 
  • Första registreringsdatum
    1990-10-24 
  • Avläst mätarställning
    65 417 miles 
  • Kw / hk
    118 / 160 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går runt, men resten av skicket är okänt. Rent okulärt ger motorutrymmet en känsla av att allt behöver renoveras, men i alla fall en översyn. En hel del nya reservdelar följer med tillsammans med en fin verkstadshandbok.

  • Skick interiör:

    En lite ledsen inredning, men kan tjäna bra som mall för en ny interiör. Ratten går att rengöra och skinnsmörja. Tändningslåset är demonterat och tädningsnycklarna öde är inte helt klarlagt .

  • Skick exteriör:

    Fördelen med plastkaross och några repor i lacken är att det inte behövs något större jobb för att få bilens yttre mer representativt. Elite Type 75 gjöts i två glasfiberhalvor som fogades ihop längs bilens midjelinje. Äldre däck med bra mönster på originalfälgar i ett putsvänligt skick.

  • Skick helhet:

    Ett renoveringsobjekt med fokus på det mekaniska och på inredningen. Karossen i gjuten glasfiber och en lack som går att få i ett presentabelt skick tillsammans med en galvad ram har båda klarat lagringen och stilleståndet bättre.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-01-07
Ursprungsbesiktning: 1990-10-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1990-10-24
Senast godkända besiktning: 1999-07-21
Besiktigad tom: 2000-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Med Type 75 återuppstod namnet Elite och det markerade en ny inriktning för Lotus som biltillverkare. Elite formgavs av designern Oliver Winterbottom till en mer exklusiv, sofistikerad, snygg och raffinerad än någon tidigare bil från företaget. Den var också dyrare än tidigare Lotusbilar, Elite såldes från knappt 5 500 pund i hemlandet när den började säljas i januari 1975. Designen var en blandning av kilformer, kurvor och raka linjer, vilket gav den ett modernt utseende och bra aerodynamik. Det var den första Lotus-bilen som hade stålbalkar i dörrarna, så den uppfyllde USA:s säkerhetsföreskrifter från start. Detta bidrog delvis till att bilen fick Lotus sitt allra första säkerhetspris, International Don Safety Trophy. Interiören formgavs med hjälp av Giugiaros Italdesign i Italien, vars målbild var en rymlig och bekväm coupé för fyra vuxna med bagage. Tidningen Autocar recenserade Elite och noterade att den hade "typiska fina Lotusegenskaper i väguppträdande i kombination med en komfortabel färd". Det var också den första Lotus som drar nytta av en ny glasfiberformningsprocess. Kallas Vacuum-Assisted Resin Injection (VARI), det innebar att Elite byggdes i två halvor - den övre och den nedre. Skarvningen var skickligt gömd av den kromade listen som sträckte sig längs bilens profil. Chapman använde samma teknik i sin båtbyggnadsverksamhet som fanns vid denna tid, och även senare på Lotus Eclat och Esprit.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Halmstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-04-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG