Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Camaro IROC-Z Cabriolet 305 V8 — 1988

Svensksåld Camaro IROC-Z från 1988 med låga mil. Få ägare och i ett underbart orört originalskick med alla rätta delar på plats.

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ovanligt se en så orörd och välhållen Camaro från den här perioden."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15829
SKÖVDE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Camaro IROC-Z Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ovanligt se en så orörd och välhållen Camaro från den här perioden."

Beskrivning

Såld ny på en KC-bil - en bilfirma som var specialiserade på USA bilar i Jönköping. Dom tog in två stycken IROC-Z cabrioleter som visningsbilar. Utrustad med 190 hästars 305" V8 (kod LB9) Den här såldes till en kund först 1990. Nuvarande ägare har haft den som sommarbil sedan 1995. Den har använts sparsamt under åren och har till dags dato bara rullat 6540 mil. Det här året gjordes 3761 stycken IROC-Z cabrioleter.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1989-06-20 
  • Avläst mätarställning
    65415 km 
  • Kw / hk
    144 / 196 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Välutrustad bil med A/C, elhissar, elstyrd förarstol och finaste radio/kasettbandspelaren med equalizer plus elantenn som gick att få från fabrik då. Motorn går mycket fint, lådan växlar precis som den skall. Sufflett fälls manuellt och löper fint och lätt. Air condition kan behövas toppas upp/fyllas. Med suffletten uppfälld hörs en del knirr och ljud, vilket inte är något onormalt för den här biltypen. Några extra reläer och kablar syns i motorrummet som hör till en slags huvudströmbrytare. Övrigt är motorrum oklanderligt fräscht, välhållet med alla saker på sin plats. Till och med plastbehållare har behållit sin ursprungliga vita lyster. Motorlampan lyser utan något känt fel.

  • Skick interiör:

    Fin och hel i allt från säten, plastdetaljer och mattor. Suffletten bytt någon gång på 90-talet till en s.k 'europamodell' med bättre passform. Säten och textil mycket gott skick med några små fläckar - en rekond från toppskick.

  • Skick exteriör:

    Original lack, aldrig bättrad eller behövts göras vid. Mycket fint skick där 35 år satt lite spår i form av lite stenskott och små repor på utsatta ställen men inget anmärkningsvärt. Höger skärmkant fram har fått en liten buckla. Sufflett i utmärkt skick, detta då den byttes ut på 90-talet pga av att den gamla blev sönder skuren. Fälgar likaså utmärkta utan skador eller skav.

  • Skick helhet:

    Mycket fin och välhållen bil med alla originaldetaljer intakta. Då dessa blev ofta föremål för diverse trim och ombyggnationer kan den här närmast ses som ett referensexemplar hur en IROC-Z såg ut när den lämnade fabriken.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-03-05
Ursprungsbesiktning: 1989-06-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1989-06-20
Senast godkända besiktning: 2021-08-24
Besiktigad tom: 2023-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

År 1982 lanserades den tredje generationens Camaro med flera nyheter som bränsleinsprutning, fyrväxlad automatlåda och femväxlad manuell låda. En fyrcylindrig motor erbjöds som ett bränsleekonomiskt alternativ till de traditionella V8-motorerna, men togs bort ur sortimentet 1985. Den starkaste motorn under 1982 var en V8 på 305 kubiktum. År 1985 introducerades en ny modellvariant kallad IROC-Z, vilket namngavs efter en populär racingserie i USA, International Race of Champions. IROC-Z hade en uppgraderad fjädring som förbättrade väghållningen avsevärt, samt en vidareutvecklad variant av bränsleinsprutningen, kallad TPI (Tuned Port Injection).

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Skövde

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-05-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG