Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 420 SEC V8 C126 — 1987

En lyxig och kraftfull coupé som andas elegans. Livsstilsbil från 80-talet med låga mil som dessutom är Svensksåld.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Underbar känsla i denna fina MB. Inga skador på karossen och härlig lyster i den fina metalliclacken. En veteran du lätt åker 50-100 mil med utan att bli trött i kroppen.

Bilen väcker habegär och känslan är skön när man låter de 214hkr jobba.

"Kraft och precision i perfekt harmoni" Så löd Mercedes-Benz reklamen 1987"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
03 APR 10:15
147 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18009
ÖREBRO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
190 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 148 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
23750
01 APR 15:39
147 000 SEK
8326
01 APR 05:38
146 000 SEK
18697
31 MAR 21:57
145 000 SEK
22997
30 MAR 15:10
144 000 SEK
3972
28 MAR 23:37
143 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 420 SEC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Underbar känsla i denna fina MB. Inga skador på karossen och härlig lyster i den fina metalliclacken. En veteran du lätt åker 50-100 mil med utan att bli trött i kroppen.

Bilen väcker habegär och känslan är skön när man låter de 214hkr jobba.

"Kraft och precision i perfekt harmoni" Så löd Mercedes-Benz reklamen 1987"

Beskrivning

Ett fantastiskt fint exemplar av den ikoniska coupén från Mercedes. Bilen såldes ny i Strängnäs 1988 och har vad vi fått fram haft fyra ägare. Den är väldokumenterad via att antal besiktningsprotokoll och med tanke på detta och det skick bilen har stämmer med all säkerhet miltalet. Bilen har gått mycket lite de senaste åren. Den går som en dröm. Tyst och utan minsta skrammel och det känns ofattbart att bilen snart är 40 år gammal, Vill man glida fram med flärd är detta bilen man ska ha.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1987/1987 
  • Första registreringsdatum
    1989-03-20 
  • Avläst mätarställning
    129 126 km 
  • Regnr
    EOD789 
  • Chassinummer
    1260461A275780 
  • Kw / hk
    160 / 218 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Grå Alcantara 
  • Färg
    Svart metallic  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och växellådan känns tight och bra. Inga missljud och inget skrammel. Alla elektriska funktioner är vid full vigör. Vi reserverar oss dock för AC funktionen då den ej gick att testa pga låg utomhus temperatur. Bromsarna känns också mycket bra och bilen drar inte snett. Kvalitetsdäck från Nokian sitter monterade på bilen. Dubbla nycklar finns.

  • Skick interiör:

    Allt är i ett välvårdat skick. Om de skulle finnas något att anmärka på så är de främre sätena lite noppriga i alcantaran. Inget man tänker på alls egentligen och stolarna är fina och hela. Bagaget ser aldrig använt ut. En kul detalj är bältesbetjänterna som villigt sträcker fram bilbältet inför avfärd.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin i lack och krom. Inga skador mer än nån enstaka mindre repa och stenskott. Bra däck på fina fälgar. Glas och lister i bra skick

  • Skick helhet:

    En solid fin MB med lågt miltal. Letar du efter en riktigt fin MB från 80-talet så är denna bil verkligen att rekommendera.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-10-01
Ursprungsbesiktning: 1989-03-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1989-03-20
Senast godkända besiktning: 2024-10-02
Besiktigad tom: 2026-10-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Den nya S-klassen introducerades hösten 1979. Tyngdpunkten låg nu på lågt luftmotstånd och lägre bränsleförbrukning än hos företrädarna. Tekniskt var bilen en vidareutveckling av W116. På V8-versionerna göts även motorblocken i aluminium, till skillnad från W116 som hade gjutjärnsblock. Till 1986 uppdaterades bilarna med uppfräschad kaross och modifierade motorer. Bland annat infördes de nya sexorna från W124:an. Utrustningslistan är längre än hos W116, låsningsfria bromsar kunde fås från början, och krockkudde från hösten 1981. Även gashydraulisk fjädring enligt klassiskt Citroën-mönster kunde erbjudas på 500-560sel: Ökad fjädringskomfort och möjlighet att öka markfrigången, samt från och med 1986 med inifrån kupén justerbar dämpverkan, sänkning av karossen vid fart över 120 km/tim, och ett system för minskad krängning vid kurvtagning: en kvicksilverpärla flyttade sig när det krängde, och styrde via elektriska solenoider hydraultrycket till respektive fjäderben.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Örebro

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund

peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG