Visa alla bilder
Visa film

Volvo 940 Turbo — 1998

Överraskande orörd, välvårdad och i ett sådant fint omhändertaget skick av en ägare att den var predestinerad till att bli en samlarbil redan som ny. Och ny, det var den för bara 4 300 mil sedan.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här är alla önskningar om ett samlarbilsfynd uppfyllda. En ägare, pedantisk och medveten med en klar och tydlig känsla för hur ett fordon ska vårdas. Snygg kulör, rätt modell, låg körsträcka och sällan eller aldrig körd på vintern. Som sagt, allt det där som man vill att det ska vara."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
150 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15785
HASSLARP
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 940 Turbo ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här är alla önskningar om ett samlarbilsfynd uppfyllda. En ägare, pedantisk och medveten med en klar och tydlig känsla för hur ett fordon ska vårdas. Snygg kulör, rätt modell, låg körsträcka och sällan eller aldrig körd på vintern. Som sagt, allt det där som man vill att det ska vara."

Beskrivning

Den första och egentliga enda ägaren och brukaren fick bilen levererad i februari 1998. Jan Möller hade ett enbilsåkeri och körde på hårt med livet och arbetet. De första åren rullade 940:an förhållandevis normalt, men ändå sparsamt. Han fick hjärtproblem, lugnade ner sig och skaffade sig en hund, en schäfer, att ägna sig åt och röra sig ute med. Men någon hund gick det förstås inte att ha 940:an. Det blev en Opel Astra kombi för Jan och hunden. 940:an fick vila och bara finköras emellanåt. Och den finkörningen bestod i stort sett av en vända till besiktningen en gång varje år under tio års tid. På sommarhalvåret, naturligtvis. Körsträckan på drygt 4 300 mil kan verifieras med samtliga besiktningsprotokoll sedan bilen var ny. Den nuvarande ägaren är Möllers dotter som nu säljer bilen efter att bodelningen efter dödsboet blivit klar. De letar fortfarande efter den andra nyckeln till bil som ska finnas någonstans i dödsboets hus.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1998/1998 
  • Första registreringsdatum
    1998-02-26 
  • Avläst mätarställning
    43 339 km 
  • Kw / hk
    121 / 165 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Halvskinn 
  • Färg
    Blå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Oklanderlig funktion i körkänslan med bra spänst i motor, låda, bromsar och chassi. All service är utförd enligt boken, och dessutom finns någon extra service noterad. Motorutrymmet i sig utstrålar inte någon skinande puts, ägaren skyddade gärna mekaniska delar och utrymme med vax som i sin tur attraherar damm och smuts. Men undertill, där är ytorna rena och kan lätt tvättas och bearbetas. Det här exemplaret är inte utrustat med den extra prestandautrustningen Turbo+.

  • Skick interiör:

    Inredningen andas nybilsfeeling, det är rent, fint och inbjudande. Av modellens klassiskt materialkrympande övre dörrsidor syns intet och innertaket är spänstigt och ljust. Luftkonditioneringens kompressor startar snabbt och systemet blåser rent ut sagt svinkallt om så önskas.

  • Skick exteriör:

    Vackert havsblå metalliclack i ett ovanligt välbevarat skick. Inga dörruppslag, skador eller stenskott. Det är rent, snyggt, städat och polerat. Bra däck med bra mönster, Michelin Energy Saver på oskadade originalfälgar.

  • Skick helhet:

    Ett extra fint exemplar av den sista årsmodellen av 900-serien i en extra trevlig och eftertraktad version med för entusiasten alla de positiva fördomsrutorna förkryssade.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1998-02-26 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1998-01-10 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1998-02-26
Senast godkända besiktning: 2022-08-30
Besiktigad tom: 2023-10-31
Årsskatt: 2413 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

900-serien blev känd för att vara problemfri och pålitlig. Eftersom den till stora delar var en vidareutveckling av tidigare modeller var det beprövad teknik som användes, vilket sällan ställde till problem. Det sin tur var också det som kunde anses som vara till modellens nackdel med en otidsenlig bränsleförbrukning och en klassisk bakhjulsdrivning utan hjälpmedel mot överstyrning, det som vi idag kallar ESP, till exempel. De 940-modeller som var utrustade med en turbo kunde uppgraderas med ett paket som kallades Turbo+. Denna uppgradering gav runt 190 hästar på en 940 Turbo med 160 hästar i original och med manuell växellåda. Rent tekniskt var pluspaketet en magnetventil och en extra styrbox som höjde laddtrycket från 0,35 bar till 0,7 bar vid ett givet varvtal under fullgasacceleration.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hasslarp

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-04-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG