Visa alla bilder

Matchless Mahognybåt (Albin 4-cyl) — 1916

En båt med spännande historia, byggd 1915 på Ängholmens Båtvarf i Långedrag Göteborg, och har funnits i kretsarna runt tändstickskungen Krüger under en period.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En båt som kräver mycket jobb men i gengäld belönar den som renoverar med ett högt värde både historiskt och ekonomiskt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
48 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14642
VÅXTORP
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Matchless Mahognybåt?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En båt som kräver mycket jobb men i gengäld belönar den som renoverar med ett högt värde både historiskt och ekonomiskt."

Beskrivning

Denna båt beställdes 1915 på Ängholmens Båtvarf i Göteborg av disponent för Svenska Tändsticksfabriker Harald Holmberg. Båtens namn var då Trollet och hade inte den bakre överbyggnaden.
Andre ägaren var civilingenjör Stellan Carlberg Stockholm som ägde båten som nu fått namnet Matchless 1920.
Tredje ägaren var Mathias Hallgren VD för Svenska Tändsticksbolaget och mannen bakom Solstickan. Han ägde båten mellan 1925 och 1928.
Direktör Alfred Löfgren ägde båten mellan 1928-1930.
Bankdirektör Erik Dahlberg köpte båten 1930 och ägde den till 1972 under denna period fick båten sin akterbyggnad.
Därefter tog civilingenjör Kennert Lind tog över rodret och hade den fram till 1984.
Gunnar och Ritva i Solna tog sedan över och så småningom hamnade den i Våxtorp där dödsboet efter Roland Johansson säljer den.
Båten är 9,6 m lång och 1,9 m bred och väger 3,2 ton och är byggd av Hondurasmahogny, konstruktör är Janne Jacobsson chef på Ängholmens båtvarf.
Motorn som sitter i båten är en Albin E4 på 28 hk från 1934 och det medföljer en Penta motor som enligt uppgift ska originalmotorn och vara renoverad,
Det medföljer även en pall med pallkragar fylld med delar till denna båt, graverade glas, kapell, flaggor, livboj, fendrar, mycket nedtecknad historik, mm mm.
Vagnen som båten är placerad på ingår i auktionen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1916/1916 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    22 / 28 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
     
  • Klädsel
     
  • Färg
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Båten är i behov av renovering och inget tekniskt är testat, det medföljer en extra Penta motor som enligt uppgift ska vara original och renoverad.

  • Skick interiör:

    Inredning som måste renoveras, mycket unika detaljer är bevarade.

  • Skick exteriör:

    Kräver en hel del jobb både in och utvändigt.

  • Skick helhet:

    En fantastisk båt som är värd att renovera och spara för framtiden. Mycket dokumentation finns med bland annat fullständig ägarhistorik. Den har de senaste åren förvarats under tak.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Våxtorp

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-04-21.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG