Visa alla bilder

Solo G3 1-cyl 2 takt — 1940?

Mindre båtmotor, svensktillverkad

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande

"Maskinhistoriskt samlarobjekt i utställningsskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
2 300SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11333
STAFFANSTORP
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
8 - 10 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande

"Maskinhistoriskt samlarobjekt i utställningsskick."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

3
Skick tekniskt
3
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

Se mer nedan

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1940? 
  • Första registreringsdatum
     
  • Mätarställning
     
  • Regnr
    M10 
  • Växellåda
     
  • Kw / hk
         / 3 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    grå 
  • Klädsel
     
  • Chassienummer
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 3

    Går runt

  • Skick exteriör: Betyg 3

  • Skick helhet: Betyg 3

Fakta om modellen

Solo motorer tillverkades av Bröderna Aron och Erik Skoog under namnet Skoogs Mekaniska verkstad. Det hela började 1907 I Gräsberg norr om Ludvika 1907. 1914 köpte Aron ut sin bror, Erik flyttade till Gävle och startade Skoogs Mekaniska. Där tillverkade han under en kort tid en motor med namnet "Fennia" Aron Skoog flyttade till Borlänge och byggde ett nytt gjuteri och en ny verkstad. Han ändrade namnet till "Bröderna Skoogs Motorfabrik" trots att han var ensam ägare. Efter andra världskrigets slut överlät Aron firman till sina tre söner Einar, Harry och Birger som drev företaget fram till nedläggningen julafton 1966. Motorerna var bensin och fotogendrivna, till en början en- eller tvåcylindriga av tvåtaktstyp, men 1914 kom det även fyrtaktsmotor. 1932 kom H-serien som sedan tillverkades med mindre modifikationer fram till slutet. Nedläggningen grundades av en vikande marknad och en allt hårdnande konkurrens mot de mer ekonomiska dieselmotorerna. Under sommaren 1967 såldes rättigheter och reservdelslager till Göta-Motor I Osby, som ännu idag håller reservdelar till Solo-Motorn. Med undantag för krigsåren gick ca halva årsproduktionen på export varje år.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Lördagen den 27 oktober kl 09-15


Visningsadress: Mossheddingevägen 49  Staffanstorp

Hämtning

Hämtning kan ske efter tidsbokning. Hämtning skall ske senast fredagen den 16 november
Kontaktperson för tidsbokning är Ted Gryth som nås på telnr +46 (0)705 656 727

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.
Enklare hjälp vid hämtning kan erbjudas i mån av tid

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på traktorer, bilar, MC, mopeder och redskap
  • På denna auktion har objekten ingått i Per Larssons Traktormuseum och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG