Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ 1 1200 "Soltaks-oval-bubbla" — 1955

Treviks-cabriocoach i mycket fint orenoverat originalskick. Bara två brukare varav den första fram till 2014.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen är otroligt välbevarad för att vara orenoverad. Bra kaross med lagom sliten lack och fin inredning med originalklädsel. Skön körkänsla med fint drag i motorn tillsammans med rätt feeling i växellåda och bromsar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
175 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13679
ÅMÅL
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 1 1200?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen är otroligt välbevarad för att vara orenoverad. Bra kaross med lagom sliten lack och fin inredning med originalklädsel. Skön körkänsla med fint drag i motorn tillsammans med rätt feeling i växellåda och bromsar."

Beskrivning

Första ägaren från Stockholm hade bilen i sin familj från ny 1955 till 2014 då den såldes av åldersskäl. Bilen är varsamt omhändertagen och i ovanligt fint oskruvat originalskick. Det finns spår av brukandet genom åren i form av småskador och bättringar (se bilder), men bilen har alltid stått torrt vilket ger mycket fint helhetsintryck både på utsidan och insidan. Den har aldrig varit rostig, men någon liten lagningar har vi hittat (se bild på tröskelhörn). Lacken är till stora delar original och golvet felfritt. Bilen har en gång på 1960-talet fått en mindre trafik skada framtill men denna del är bytt på ett riktigt sätt (syns ej). Klädseln på säten har originaltyg. Golvmattorna i tyg bytta till rätt utförande. Gummimattorna orörda original. Mätarställningen är 87.450 km. Vi bedömer att bilen gått 187.450 km, dvs 18.450 mil. Detta bedöms stämma mkt till skick på detaljer och utifrån att den fick 100.000-km-emblem av VW på 1960-talet (se bild) och härefter övertogs bilen av en dotter som körde mycket lite.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1955/1955 
  • Första registreringsdatum
    1955-04-21 
  • Avläst mätarställning
    87458 km 
  • Kw / hk
    22 / 30 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Solid svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har av senaste ägaren fått en helt ny motor under 2015, (30-hästars industrimotor från 1957). Gamla motorn finns kvar. Nya motorn satt i ett elverk och hade bara gått 200 timmar. Just inkörd, alltså. I övrigt känns allt bra i växellåda, chassi och bromsar.

  • Skick interiör:

    Snygg och trevlig inredning. Den äldre och fina klädseln är bevarad på säten och dörrsidor. Nya mattor. Fin instrumentpanel och ratt.

  • Skick exteriör:

    Lite blekt lack och bättringar finns, främst på skärmarna. Fin tidstypisk patina.
    Krom i bra skick, rutor likaså. Takklädsel felfri. Skidhållare har suttit på baktill sedan 1950-talet (se sista bilden, som visar bilen med första ägaren på skidtur i Uppland en kylig vinterdag 1962).

  • Skick helhet:

    Orenoverade bilar har ofta på något sätt mer charm än de som är renoverade till nyskick. Detta är en sådan bil. Denna känns fortfarande mycket fräsch och fin även om den är 66 år gammal. Den har nu fått en översyn hos Fahlkes VW-verkstad i Åmål och Fahlke själv kan svara på frågor och visa bilen efter bokning på 0761-022063.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-10-27
Ursprungsbesiktning: 1955-04-21 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1955-04-21
Senast godkända besiktning: 2017-08-18
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Särskilt för bilar från 1955 är att det är sista halvåret med många äldre detaljer som följt med sedan split-bubblans tid. Den ombonade gamla fina tyg-inredningen och särskild pressning på dörrarnas insida, lågt placerade hjärt-formade bakljus med bromsljuset uppepå och 3-viks stort soltak är några av detaljerna som förvann i augusti 1955, när -56:an började byggas.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG