Visa alla bilder
Visa film

Porsche 928 S Strosek — 1983

Förädlingshistorik och superbil, en orörd representant för åttiotalet som idag är ovanlig och har fått ett ansenligt samlarvärde.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett fordon för entusiasten med smak för åttiotalets exklusiva youngtimers kryddade med en extrovert förädlingsdesign."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
147 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13507
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Porsche 928 S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett fordon för entusiasten med smak för åttiotalets exklusiva youngtimers kryddade med en extrovert förädlingsdesign."

Beskrivning

Strosek Design grundades redan 1971 av Vittorio Strosek och specialiserade sig först på Porsche, men har fortsatt att tolka en mängd olika varumärken. Det här exemplaret kom till Sverige 1987 och nuvarande ägaren har haft den se'n 2006.
Kuriosa:
Bilen byggdes av Henrik Roos (idag HRM Bil, Henrik Roos Motorsport) på dåvarande Åsens Bil som var auktoriserad återförsäljare för Strosek Design på den tiden. Beställare var en guldhandlare från Charlottenberg i Värmland. Bakdäcken var de fetaste man kunde få tag på då, samma dimension som Lamborghini Countach, 345/45 ZR 15 från Pirelli.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1983/1983 
  • Första registreringsdatum
    1987-06-29 
  • Avläst mätarställning
    145000 km 
  • Kw / hk
    221 / 300 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och låda känns starka med en typisk 928-kraft, BBS-fälgarna ser bra ut och bak huserar ett par feta 345:or i hjulhusen. Hydrauldämparna till motorhuv och bagagelucka håller inte dem upp och behöver bytas ut. Fönsterhissar, elspeglar och pop-upstrålkastarna funkar fint, men bakre torkare är ur funktion och elsolluckan går lite långsamt.

  • Skick interiör:

    Beige skinnklädsel i ett helt och helt skick som skulle behöva en behandling och tvätt för att bli riktigt fin. Plastinredningen är hel, liksom dörrsidor men överdelen på dem behöver limmas om. Ratten har några bortslitna stygn i skinnet.

  • Skick exteriör:

    Lacken är orörd från Strosek-behandlingen med små sprickor i spoilern, repor på bagageluckan, märken och stenskott från normalt brukande. Förardörrens lås saknas och dörren måste öppnas från insidan.

  • Skick helhet:

    En komplett åttiotalare i skönt orört skick med allt det som bilförädlingsmodet handlade om på den tiden. Bilen har sått en längre tid och behöver en översyn och service.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2011-06-08
Ursprungsbesiktning: 1987-06-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1987-07-06
Senast godkända besiktning: 2011-05-07
Besiktigad tom: - 2012-01-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 12

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-07-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG