Alle Bilder zeigen

Volvo PV544 Sport B18 — 1961

En riktig PV-Sport i fint bruksskick. Renoverad av säljaren under tre år.

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden
Jan Byström
Valuator
E-Mail senden

"Snygg och prydlig bil som går bra med sportmotorn med dubbla förgasare. Lite anmärkningar på finish och detaljarbete men bilen känns fräsch i motor och växellåda."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
130 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11060
GÖTEBORG
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden
Jan Byström
Valuator coordinator
E-Mail senden

"Snygg och prydlig bil som går bra med sportmotorn med dubbla förgasare. Lite anmärkningar på finish och detaljarbete men bilen känns fräsch i motor och växellåda."

Beschreibung

Denna bil har rullat i trakten kring Jönköping och ställdes undan för 20 år sedan. För fem år sedan köptes den av en bilsamlare i Bohuslän som renoverade bilen på sin fritid. Skärmar byttes runt om på grund av rost i kanter. Dörrarna är orörda original och har aldrig varit upplagade. Rost lagades under och baktill och sedan lackades bilen i originalkulör. Inredningen är i originalutförande, i fint skick.
Bilen hade stått undanställd länge så registreringsbesiktning krävdes för att få nya skyltar. På grund av registreringsbesiktning står det "Import" i bilregistret, men bilen har alltså varit i Sverige hela tiden och har rätt chassinummerkod och utrustning för en riktig Sport.
Utrustad med korrekta dubbla SU-förgasare, och 5,5-tumsfälgarna som var tillbehör. Bilen har även tidstypisk träratt, radio, extraljus och dragkrok. Till bilen hör även lastkorg i bakluckan.
Volvo P 544-11234 C som är angivet under rubriken handelsbeteckning i vägtrafikregistret idag betyder att bilen enligt produktionssiffror från Volvo är producerad under perioden augusti 1961 till juli 1962.

Årsmodell 1962 var för övrigt den första årsmodellen för Volvo P544 och Amazon med den då nya motortypen B18 samt 12 V elsystem. På modellen P 1800 kom dock införandet av B18 något tidigare.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1961/1962 
  • Erstzulassung
    2016-03-14 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    86512 km 
  • Kennzeichen
    YAW690 
  • Fahrgestellnummer
    335750 
  • Kw / PS
    60 / 80 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Black/Grey cloth 
  • Farbe
    Red 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Startar lätt, går bra. Delvis renoverat motorrum, underredsmassa under hela bilen. Rostlagad under bil och i bagage, punktreparerad. Oljesöl under bil. Sport- avgassystem. Lås förardörr urfunktion. Tätningslister/gummilister runt rutor delvis torra.

  • Zustand Interieur:

    Säten, dörrsidor, innertak omklädda - fina och hela. Innertak behöver spännas lite. Delvis nya innermattor. Fin ratt. Instrumentpanel i bra skick, mindre slitagespår finns. Golvklädsel saknas delvis. Mindre slitage på bälten.

  • Zustand Exterieur:

    Omlackerad. Underarbetet är inte perfekt. Finns damm och lite apelsinskal i lack. Baklucka dåligt justerad. Framdörrar sticker ut i nederkant. Krom runt fram och bakruta buckligt. Kromgrill matt/missfärgad, övrigt krom i ok skick. Rutor slitna/repiga från isskrapa. Ser fin ut trots ovan.

  • Zustand gesamt:

    PV i finare bruksskick. Inget behöver göras med bilen, bara att tuta och köra. Ser mycket bra ut trots finish-anmärkningarna.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus Itrafik 2016-04-12
Ursprungsbesiktning 2016-03-14 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 2016-04-12(610101)
Senast godk besiktning 2017-10-18
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 1

Kommentar vom Besitzer

Första året med B18 Sport, som kom oktober 1961, som modell 1962. Perfekt bil som finare bruksbil på sommarhalvåret. Lättkörd, snygg och pigg!

Fakten zum Modell

Volvo PV är utan tvekan den bil som lade grunden till att Volvo kunde utvecklas till att bli den biltillverkare man är idag. PV blev den verkliga folkbilen på hemmamarknaden. PV:n uppdaterades genom åren och i augusti 1961 kom nya B18-motorn som största nyhet. Man hade också passat på att förbättra kylsystemet, sett över framvagn, styrning och gått över till tolv volts elsystem. Till allas glädje var dessutom hastighetsmätaren nu graderad till 180 km/h, inte 160 som tidigare. 1961 slogs också modellerna Standard och Special 1 ihop till en modell – Favorit.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
· Tuesday 19 June at 13:00 to 18:00
· Tuesday 26 June at 15:00 to 20:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Abholung

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG