Alle Bilder zeigen
Film zeigen

Matra Murena 2.2 — 1982

Very rare sportscar with mid-engine. Nice body and interior. Not registrated in Sweden. Only pre-registrated by the import in 1983. Sold as a parts-car.
Har not been in use since 1985. Needs service-work.

Johan Ålander
Valuator
E-Mail senden

"En härlig sportbilsklassiker i ovanligt fint skick. Hel och fin både på utsidan och insidan. Behöver registreras in i Sverige för att kunna användas normalt. (Köpare får själv registrera in bilen om det är möjligt)."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
67 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11983
ENKÖPING
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Johan Ålander
Valuator
E-Mail senden

"En härlig sportbilsklassiker i ovanligt fint skick. Hel och fin både på utsidan och insidan. Behöver registreras in i Sverige för att kunna användas normalt. (Köpare får själv registrera in bilen om det är möjligt)."

Beschreibung

Technical documents for registration is missing. Because of this sold only for parts.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1982/1982 
  • Erstzulassung
    1983-09-29 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    40440 km 
  • Kennzeichen
    LUD512 
  • Fahrgestellnummer
    53C432CX652018 
  • Kw / PS
    85 / 116 
  • Kraftstoff
    petrol 
  • Getriebe
    Manuell 
  • Innenausstattung/Polster
    Textil 
  • Farbe
    dark green metallic 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Har stått länge i garage. Bilen är nu uppstartad och provkörd en kortare sträcka. Den gick bra i både motor och växellåda. OBS säljs som reservdelsbil då bilen ej är inregistrerad i Sverige. Tekniska data saknas varför den ej kan tas i trafik.

  • Zustand Interieur:

    hel och fin, orörd original

  • Zustand Exterieur:

    Bra kaross och lack med endast lite skav-repor (se bilder). Något större lackskrap vänster A-stolpe. originallack.

  • Zustand gesamt:

    Mycket bra samlarskick. Hel och fin på ut- och insidan, endast småskavanker som härrör från uppställning under lång tid. Behöver en service och arbete med att genomföra svensk inregistrering. Köparen får själva göra denna inregistrering, och undersöka om och hur detta eventuellt kan göras.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Avst 1983-09-29 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: - Nej, ej inregistrerad i Sverige, bara tilldelad reg.nr.
Datum i trafik första gången: -
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: - Ja
Skattebefriad: -
Årsskatt: -
Antal ägare: 1

Fakten zum Modell

Matra Murena hette efterträdaren till sportbilen Matra Bagheera (med mittmotor) som var en försäljningssuccé för Matra Simca mellan 1973 till 1980. Matra Murena togs fram i samarbete med biltillverkaren Talbot-Simca och såldes mellan 1980 och 1983.
Att Matra Bagheera blev populär en berodde på tuff design och det låga inköpspriset för en sportbil med mittmotor och bakhjulsdrift, men där fanns ändå utrymme för förbättringar. Kunderna hade framfört huvudsakligen tre klagomål på Bagheeran: motorn var för liten, byggkvaliteten för dålig och dessutom var chassit mycket känsligt för rost. Matra tänkte åtgärda detta när man planerade efterträdaren Murena som debuterade på Bilsalongen i Paris 1980.
Efter PSA-koncernens övertagande av Chrysler Europe marknadsfördes bilen under namnet Talbot-Matra. Bilen var liksom företrädaren tresitsig och byggde på ett chassi i stål som kläddes med karosspaneler i plast. Men chassit var nu helgalvaniserat för att komma undan rostproblemet. Matra erbjöd två fyrcylindriga motoralternativ och den större 2,2-litersmotorn kunde förses med dubbla förgasare för högre effekt.
Matra Murena sålde inte alls lika bra som företrädaren. En orsak kan vara att den var betydligt dyrare, dessutom var Matra ett litet och ganska okänt märke vilket gjorde möjligheten att konkurrera svårare. Men dessutom hade marknaden för små mittmotorvagnar försvunnit och kunderna gått över till GTI-bilar istället. Matra byggde prototyper med större och starkare motorer, bland annat en V12:a, men PSA ville inte lägga ut mer pengar och sommaren 1983 upphörde tillverkningen efter cirka 10.000 tillverkade exemplar. Idag är dessa bilar mycket sällsynta.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom at Cargo Mecan /Bilweb Auctions in Enköping

- Wednesday 11th September at 13:00 to 16:00
- Sunday 15th September ne at 13:00 to 17:00

Address: Enköping, Litslena Västra Vällinge 6
Contact Johan Ålander +46 705 80 91 17

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service
+46 31 933 331 or Johan Ålander +46 705 80 91 17

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG