Alle Bilder zeigen

Citroen 2CV — 1955

One of the most ingenious and appreciated cars in car history. Here in good condition with all the early details left.

Lennart Ström
Editor
E-Mail senden

"The body, chassis, and paint are in exceptional condition. The car has been in car collections for a long time, which is why it has done so well. In the 1990s, it was renovated."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
73 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13455
BRANÄS
RESERVATIONSPREIS
Nicht erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Lennart Ström
Editor
E-Mail senden

"The body, chassis, and paint are in exceptional condition. The car has been in car collections for a long time, which is why it has done so well. In the 1990s, it was renovated."

Beschreibung

Cult car in good condition with an older renovation, but it's still very nice. In the 1990s, a Citroen enthusiast in the United States purchased the car in France. The current owner purchased the car from a US collector 10 years ago, who had it restored with new paint, a new sunroof, and re upholstered seats. The car has never been rusty. Before registering the car in 2017, the current owner had it sitting in his garage for seven years.
Overall, this is a well-rounded car that starts easily and drives smoothly; there is some minor paint damage visible in the photos (low front near the grill).

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1955/1955 
  • Erstzulassung
    2017-07-12 
  • Abgelesener Tachostand (km)
     
  • Kennzeichen
    YHP877 
  • Fahrgestellnummer
    185512 
  • Kw / PS
    7 / 10 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Textile 
  • Farbe
    Grey 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Runs fine, but hasn't been serviced in years. Everything is in working order.

  • Zustand Interieur:

    Stylish and tidy

  • Zustand Exterieur:

    Whole and nice in a normal condition.

  • Zustand gesamt:

    It's a cult car that everyone should have. It is in exceptional condition for an early 2CV model.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Avst 2017-07-12 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2017-07-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: (550101)
Senast godkända besiktning: 2017-07-12
Besiktigad tom: - 1957-01-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: -

Fakten zum Modell

Citroën 2CV började tillverkades i hela 42 år, från 1948 till 1990. Konstruktören Pierre Boulanger hade tagi fram prototyper till en lätt bil strax före andra världskriget. Idén var att skapa en så enkel bil som möjligt, då fattiga jordbrukare skulle ha råd att skaffa en för att transportera sina varor till marknaderna och att kunna utföra service själva med enkla verktyg. Citroën 2CV var med tidens mått mätt en rymlig, bekväm och mycket bränslesnål bil, som hade god framkomlighet och driftsäkerhet. Allt annat prioriterades bort. Den ingenjörstekniska nivån var extremt hög och bilen är att betrakta som oerhört avancerad trots sin utstuderade enkelhet.
Modellen har en tvåcylindrig luftkyld boxermotor med direktdrift av framhjulen via en fyrväxlad helsynkroniserad växellåda, med centrifugalkoppling som tillval. Växelspaken var av så kallad paraplykryckemodell, och karossen kunde enkelt demonteras utan verktyg. Ampèremätare och hastighetsmätare var de enda instrument som fanns, bränslet mättes med sticka. Vindrutetorkarna drevs av hastighetsmätarwiren. Det som inte ansågs vara nödvändigt, tillämpades inte heller på bilen. Stötdämparna utgjordes av outslitliga kontraviktsdämpare istället för vanliga hydrauliska dämpare som måste bytas. Fram- och bakfjädring var sammankopplade med ett gemensamt fjäderpaket per sida längs trösklarna. Det fick samtidigt den effekten att om framhjulet körde ner i en grop, fjädrade bakhjulet ner på samma sida och dämpade stöten - och omvänt om man körde upp på t.ex. en trottoarkant. Det gav också en viss krängningshämmande effekt. Fjädringen påminde därför om det hydrauliska systemet Hydrolastic, även om det här var rent mekaniskt.
Vägegenskaperna var relativt goda, trots att bilen hade mjuk fjädring och krängde en hel del. Bärarmarna var nämligen långa och gav lång fjädringsväg. Enligt ett envist rykte var det ett krav när bilen konstruerades att man skulle kunna köra tvärs över en nyplöjd åker iförd hög hatt.
Under produktionsåren genomgick bilen såväl yttre som inre ändringar. Med tiden fick den mer utrustning som till exempel förbättrat elsystem, elektriska vindrutetorkare, skivbromsar och defroster till fram- och bakrutan. Den allra tidigaste modellens tygtak från vindrutans överkant till bakre stötfångaren ersattes så småningom med ett galontak och en bagagelucka av plåt.
Förutom sin typiska form och sin enkelhet är bilen känd också för sin starkt begränsade motorstyrka som i den allra starkaste varianten uppgick till 36 hk från fabrikens rullband. Motorstorleken varierade mellan 375 och 602 cm³. Topphastigheten för en fabriksenligt utrustad 2CV låg för de tidigaste modellerna (9 hk) på omkring 60 km/h, medan de sista kunde uppnå runt 115 km/h.
Efterfrågan på 2CV-modellen minskade under 1960-talet, då kunderna fick råd att köpa större och modernare bilar. I samband med oljekrisen 1973 ökade försäljningen av den enkla och bränslesnåla Lillcittran återigen och produktionen fortsatte, trots att Citroën presenterat efterföljare som Dyane och Visa. Tillverkningen i Frankrike upphörde 1988 och flyttades till Portugal. Produktionen lades slutligen ned 1990, till följd av alltmer restriktiva krav avseende avgasrening och krocksäkerhet.

Lagerort und Info zur Besichtigung

For viewing the vehicle, contact the valuator/depot:

Lennart Ström
+46 705-24 94 10
lennart@bilwebauctions.se

Abholung

Collection must take place before: 2021-05-06.

NOTE! Payment (deposit to our account) must be made within 5 days and before collection.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG