Alle Bilder zeigen

Volvo 240GL — 1990

En orörd originalbil som bara haft två ägare och gått mindre än 10 000 mil. Fint exemplar av Volvos mest sålda bil någonsin. En modern klassiker i toppskick

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"Norrlandsbil som stått i garage – och aldrig varit rostig eller skadad."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
46 011SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11072
GÖTEBORG
RESERVATIONSPREIS
Nicht erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"Norrlandsbil som stått i garage – och aldrig varit rostig eller skadad."

Beschreibung

I år är det 25 år sedan Volvo lade ner produktionen av 240 – sin mest tillverkade bilmodell någonsin. Det här exemplaret har rullat i rostfria Piteå och bara gått 9 600 mil med samma ägare bakom ratten. Bilen är en av de finaste vi sett i orört skick med blänkande originallack och inredningen i blå textil är så välvårdad den kan vara. Mekaniskt går bilen perfekt och avgassystemet är nytt.
Den här bilen är utrustad med original radio med kassetbandspelare, sminkspegel i handskfack, stolsvärme fram, värme i bakruta, motorvärmare och kupévärmaruttag,dragkrok och servo. Servicebok senast stämplad 2016, kamremsservice vid 9 405 km.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1990/1990 
  • Erstzulassung
    1989-11-28 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    96112km 
  • Kennzeichen
    OCW933 
  • Fahrgestellnummer
    244883L1402047 
  • Kw / PS
    85 / 114 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Blue Cloth 
  • Farbe
    White 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Original. Mycket rent och snyggt motorrum. Bakre avgassystem inklusive katalysator nyligen bytt. Går jättefint. Däck 50 procent.

  • Zustand Interieur:

    Jättefin och välvårdad. Har alltid haft överdragsklädsel. Normalt slitage på ratt. Komplett original invändigt. Mobilhållare monterad på instrumentpanel.

  • Zustand Exterieur:

    Mycket fin kaross och lack. Endast mindre skrap på kromlist. Baklampa liten spricka i plasten.

  • Zustand gesamt:

    Mycket fin och välvårdad orörd bil. Behövs nya baklampor, och om man önskar mindre lackbättring. Efter dessa insatser värdig betyg fem.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus Itrafik 1990-06-11 (Konvert)
Ursprungsbesiktning 1989-11-28 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1990-06-11
Besiktningsperiod - 2019-06-30
Senast godk besiktning 2018-04-04
Körförbud Nej
Skattebefriad Nej
Antal ägare 2

Kommentar vom Besitzer

Med denna bil blir du överöst med beröm och intresse vart du än kommer. Bra investering som samtidigt skänker glädje och är användbar. Väldigt fin dokumentation finns.

Fakten zum Modell

Sveriges mest sålda bilmodell i bästa samlarskick! Från 1983 hade Volvo bestämt sig för att slopa de gamla modellbeteckningarna 242, 244 och 245 – från och med nu hette alla 240. 1984 fick alla varianter med insprutningsmotor – alltså GLT, GLE och Turbo ny front med förhöjd motorhuv och svart grill, samtidigt fick också alla positionsljusen på framskärmarna. Inför 1985 fick alla modeller omkonstruerade motorer för minskad inre friktion. Den lägre friktionen sänkte bränsleförbrukningen och gav bättre kallstartsegenskaper. Motorerna hade nytt block i gjutjärn och topplock i aluminium.
Volvo 240 som hade sin grund i 140-serien presenterades 1974. Under åren genomgick den flera förändringar och när efterföljaren 740 presenterades 1984 trodde nog många att 240 skulle försvinna. Nedläggningen skulle dock dröja ända till 1993.
I början hade bensinarna antingen den gamla B20 eller den nyare B21, senare endast B19, B21 eller B23 (fram till 1984) därefter bara den större motorn som nu döpts om till B230. De manuella växellådorna var första året M40 (4-växlad) och M41 (4-växlad med överväxel), men skulle ersättas av M45 och M46 till året därpå. Från årsmodell 1983 infördes också M47 (5-växlad) på GL. Automatväxellåda fanns som tillval och var i 1975 och 1976 års modeller en 3-stegs Borg-Warner BW35 och ersattes 1977 av Borg-Warner BW55, även den 3-stegad. Från årsmodell 1980 infördes en modernare 4-stegs Aisin-Warner AW71 på GLE samt GLT och året därpå även på Turbo. Den blev dock standard på samtliga modeller från årsmodell 1985.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
· Tuesday 19 June at 13:00 to 18:00
· Tuesday 26 June at 15:00 to 20:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Abholung

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG