Alle Bilder zeigen

Mercedes-Benz 280S 6 Cylinder — 1970

Tidlös W108 i bruksskick. Kräver lite jobb för att bli riktigt fin men hel och komplett.

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"Mercedes flaggskepp i slutet av 1960-talet. Orenoverat originalutförande som är bra grund för en totalrenovering."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
42 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11064
GÖTEBORG
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"Mercedes flaggskepp i slutet av 1960-talet. Orenoverat originalutförande som är bra grund för en totalrenovering."

Beschreibung

En värdig 280S med stora mängder originalkänsla bevarad. Den något matta lacken har diverse mindre defekter så som mindre rostbubblor, några småbucklor och tvättrepor. Kromet är i bruksskick med bland annat några skador i stötfångarna. Ungefär samma skick är det på flera av gummilisterna som även de visar tecken på åldrande. Interiört möter ett orört originalskick – i det här fallet hela säten och dörrsidor. Instrumentbrädan har klarat sig från sprickor och innertaket är också i ett relativt bra skick. Denna W108 är nyligen provstartad och går ok på tomgång – dock skulle den må bra av en mekanisk översyn. Detta är en välutrustad bil utrustad med bland annat skinn och taklucka.
280S kom i slutet av 1967 som ersättare till 250S. W108 blev en viktig modell för Mercedes-Benz då den klassiska fenan snabbt upplevdes som omodern med sina svällande fenor och böljande panoramarutor.
Bland utrustningen märks dragkrok, kromade slutrör, eltaklucka, vindavisare, och klassiska extraljus med skyddskåpa. Till bilen hör också diverse besiktningsprotokoll och instruktionsbok, samt ett häfte med teknisk data.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1970/1970 
  • Erstzulassung
    1969-09-29 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    59340 km 
  • Kennzeichen
    BUD970 
  • Fahrgestellnummer
    10801610036393 
  • Kw / PS
    103 / 138 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Leather 
  • Farbe
    Blue 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Bil provstartad och går okej på tomgång. Ej provkörd men enligt anteckning från 2013 går den ojämnt samt har bromsar som ligger på. Diverse mindre oljeläckage och fukt. Chassi i bruksskick. Däck 60 procent. Motorrum i bruksskick. Batteri saknas. Diverse belysning ur funktion.

  • Zustand Interieur:

    Orört original med hela säten och dörrsidor. Innertak och hatthylla i ok skick, liksom instrumentpanel och reglage. Golvmatta i brukskick. Bagage i bruksskick, kompletterad med matta som inte är original. Torra gummilister.

  • Zustand Exterieur:

    Delvis omlackerad, något matt och bättrad med pensel. Rostbubblor finns. Diverse bucklor och stor repa på ena bakskärmen. Lacksläpp på huv.
    Krom i ok skick, men skav och repor finns. Repig vindruta, med stenskott. Rutlister slitna och gummilister delvis spruckna. List runt vindruta tätad med silicon. Vindavvisaren till takluckan sprucken.

  • Zustand gesamt:

    Teknisk genomgång krävs. För att denna bil ska bli riktigt fin krävs kaross- och lackarbete.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus Avst 1997-10-22
Ursprungsbesiktning 1969-09-29 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1969-09-29
Besiktningsperiod - 1999-02-28
Senast godk besiktning 1997-10-13
Skattebefriad Ja
Antal ägare 4

Fakten zum Modell

W108 blev Mercedes-Benz väg att hantera det snabba åldrandet hos fen-modellen W111. Redan 1965, redan efter sex år, presenterade man därför den mjukare och mer tidlösa W108-karossen. Tekniken plockades dock från föregångaren med ny bakaxel och större basmotor som enda skillnad. Första året fanns nykomlingen som 250S, 250SE och 300SE. I slutet av 1967 ersattes 250 och 300 med 280S och 280SE. Parallellt introducerades den längre versionen 280SEL. I mars -71 adderades 280SE 3.5 och 280SEL 3.5 med V8. I september 1972 när produktionen stannade hade det sammanlagt byggts nästan 360 000 exemplar.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
· Tuesday 19 June at 13:00 to 18:00
· Tuesday 26 June at 15:00 to 20:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Abholung

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG