Alle Bilder zeigen

Mercedes-Benz 200T 4 Cylinder — 1986

Ett mycket fint exemplar av Mercedes-Benz första egna kombimodell. Endast 7 300 mil sedan ny och aldrig vinterkörd. Det är extremt ovanligt att en T-modell i det här skicket kommer ut på marknaden. 

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"Mycket fint orört originalskick, absolut ingen rost och i mycket gott skick både ut- och invändigt."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
175 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11081
STOCKHOLM
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"Mycket fint orört originalskick, absolut ingen rost och i mycket gott skick både ut- och invändigt."

Beschreibung

Bilens förste ägare var en av de sista i världen att köpa en fabriksny Mercedes-Benz av 123-serien, tillverkad 1976–1986. Efterträdaren 124 var redan presenterad men det är lätt att föreställa sig hur lockande den silvergröna stationsvagnen med tonade rutor, centrallås och soltak var där den stod i Philipsons lokaler i Västberga våren 1986. Dessutom var det ju en synnerligen beprövad modell, den mest framgångsrika i Mercedes historia.
Att det blev en kombi berodde på den skulle användas i ägarens konditorirörelse, med ett så stort lastutrymme kunde även de största bakverk levereras. Men det blev inte så många tårtkörningar, ägaren var för rädd om Mercedesen och dessutom fanns ju risken att kunderna tyckte att den var för vräkig. 
Bilen sparades till de årliga semesterresorna till södra Tyskland – förste ägarens forna hemtrakter. Vinterdäcken som ingått i köpet fick ligga oanvända i sina påsar i garaget. 

De första 10 åren rullade Mercedesen omkring 500 mil per år, sedan blev det allt mindre kört mellan besiktningarna. De senaste åren har bilen i princip bara gått fram och tillbaka till bilprovningen, en affär på någon mil. 
Bilen har alltid varit väl omskött och mycket försiktigt använd vilket märks inte minst på den helt oslitna inredningen, särskilt tydligt är detta i bagageutrymmet. Original verktygssats och första förband-sats finns kvar och reservhjulet är oanvänt.
För två år sedan tog nuvarande ägare över och gav bilen en ordentlig service och sedan dess har den rullat drygt 300 problemfria mil. 
Bilen har varit med i flera artiklar i tidningen Klassiker, dessa följer med. Dessutom original köpehandling, service- och instruktionsbok, besiktningsprotokoll 1997-2018 samt diverse annan dokumentation. Två originalnycklar ingår.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1986/1986 
  • Erstzulassung
    1986-02-28 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    7348  
  • Kennzeichen
    MEM048 
  • Fahrgestellnummer
    1232801F057362 
  • Kw / PS
    72 / 97 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Textil 
  • Farbe
    Green 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Fullt körklar, inga missljud eller andra problem.

  • Zustand Interieur:

    Nästan nyskick. Inga revor eller sprickor. Reglaget till fläkten har fastnat och knappen till fläkten har vridits sönder i sitt spår.

  • Zustand Exterieur:

    Nästan nyskick. Endast några få mindre repor och skav finns. Två små bucklor i nederkant på vänster framskärm. 
    + Ett fantastiskt helhetsintryck, nyskickskänsla.
    - Ett par mindre bucklor på framskärm, några ytliga repor i lacken, några små hack i lister.

  • Zustand gesamt:

    Ett mycket fint helhetsskick. Om inte unik så extremt ovanlig i det här skicket.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus i trafik 2018-05-15
Ursprungsbesiktning 1986-02-28 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1986-04-25
Besiktningsperiod - 2020-05-31
Senast godk besiktning 2018-05-16
Skattebefriad Ja
Antal ägare 2

Fakten zum Modell

Mercedes hade inte varit mycket för kombimodeller innan man lanserade sin T-serie hösten 1977. Innan dess hade det varit mindre karosseritillverkare som servat kunder med större lastbehov, men nu tog Mercedes hand om saken. 
T skulle uttydas Tourismus und Transport och bilen marknadsfördes som likvärdig med sedanen gällande komfort och prestanda men med ett bredare användningsområde. T-modellen erbjöds från början med bara med de större bensin- och dieselmotorerna i programmet och den prissattes nästan lika högt som Coupé-modellen, allt för att understryka att detta var en herrgårdsvagn för de välbeställda. Fast monterat kromtakräcke och nivåreglering var standard. 
Produktionen i den gamla Borgwardfabriken i Bremen kom igång våren 1978. Till Sverige kom T-serien som 1979 års modell och från början bara som diesel. Med ett grundpris på 91 500 kr var 240TD nästan 15 000 kr dyrare än motsvarande sedan. Motorn var snål och långlivad men 72 hk krävde tålamod. 0-100 km/h klarades i bästa fall av på 25 sekunder och vid 140 km/h var toppfarten nådd. Den femcylindriga 300TD med 80 hk var marginellt kvickare men också 5?000 kr dyrare. 
Man skulle kunna tro att T-modellen skulle gå hem hos de kombiälskande svenskarna men försäljningen var begränsad – förklaringen var de höga priserna och att Philipsons inte tog in alla bensinmodeller. Dieselversionerna tilltalade yrkesförarna, med bakåtvänt extrasäte i bagageutrymmet blev bilen sjusitsig och passade utmärkt som skolskjuts. Med 250T med 128 hk som kom hit som 1980 års modell fick även dieselmotståndarna ett kombialternativ. När 200T kom till 1985 tog sig kombiförsäljningen en aning men det registrerades inte mer än totalt 2?683 T-modeller i Sverige. 1986 var siffran 121. 

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
· Tuesday 26 June at 15:00 to 20:00

Address: Stockholm, Augustendaltorget 2, Nacka Strand

Abholung

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0739-331531.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG